چه استانداردهایی در حمام رعایت کنیم؟

حمام جایی از خانه یا محل کاره که با وجود کوتاه بودن مدت استفاده، نقش مهمی رو در زندگی داره.
از نظر روانشناسی اریک برن نوعی خودنوازی مهم به حساب میاد. و به همین خاطر باعث سلامت جسم و روان میشه.
با آزاد کردن عضلات، تنش‌ها رو خنثی می‌کنه.
اگر شبها به حمام برید احتمالاً خواب آرام‌تری خواهید داشت.
در بیشتر خانه‌ها و محل کار، حمام استفاده مشترک داره.
حمام با فراهم کردن رطوبت پوست در مناطق خشک نقش خوبی در سلامت پوست داره.
علاوه بر این‌ها حمام حتی استفاده پزشکی هم داره، در زمانهایی بخشی از درمان به حساب میاد.
از نظر فنی، در حمام حجم نسبتا زیادی آب برای دوش آب و گاهی وان حمام استفاده میشه، که به نسبت فعالیتهای دیگر منزل حجم بالایی هست.
این آب معمولاً توسط یک منبع حرارتی گرم میشه و خوب حجم بالای سوخت مورد نیاز هست تا آب گرم بشه.
در حمام از شوینده‌های مختلفی استفاده میشه. همین‌طور ابزارهایی مثل لیف، تیغ و غیره.

با این مقدمه خواستم ذهنتون رو به یاد اتفاقات حمام بندازم.
حالا به نظرتون برای بهبود فاکتورهایی از جمله بهداشت جسمی و روانشناسی، بهینه‌سازی مصرف آب، سوخت، و تجربه بهتر در حمام چه کارهایی می‌تونیم انجام بدیم و چه تجربیاتی خودتون در این زمینه داشتید و چه تغییراتی دادید؟

4 پسندیده

به نظرم وجود وان تو حمام و استفاده از اردک تو وان حمام میتونه خیلی سلامت روانی رو بالا ببره ! البته نظر شخصیمه باید بگم دانشمندان علوم عصب شناسی بیشتر راجع بهش تحقیق کنن :face_with_raised_eyebrow: :face_with_raised_eyebrow:

unnamed

مورد مهم بعدی که به ذهنم میرسه اینه که آب رو تا جایی میشه هدر ندیم …

4 پسندیده

یه موردی که شنیدم و موقع ساخت از لوله‌کش خواستم رعایت کنه و متأسفانه با خستگی گفت ول کن بابا و منم خستگیش رو باور کردم و پیگیری نکردم این بود:
فاصله کفشور از دوش
محل کفشور بهتره با دوش تا جای ممکن فاصله داشته‌باشه تا آب گرم به سرعت از حمام خارج نشه.
در واقع آبی که وارد کفشور میشه علاوه بر آب بودن حرارت رو هم داره با خودش می‌بره.
استفاده از تی برای خشک کردن کف
این به نظر من خیلی مهمه. چون فضای مرطوب برای رشد خیلی موجودات زنده مناسب هست. علاوه بر اون آب تمیزکننده مواد غذایی رو برای میکروبهایی که میتونن در بدن رشد کنند به کف حمام میبره. یعنی یک محل کشت هست برای جنس افراد استفاده‌کننده.

تی‌های شیشه‌شور ماشین که خیلی کوچیک هستند برای خشک کردن کف حمام میتونه به کار بره.

قطعات تیغ
معمولاقطعات تیغ در حمام استفاده میشه. و برای جلوگیری از آسیب به کارکنان پاکبانی بهتره فکری به حالشون کنیم. نمی‌دونم بهترین راه برای دفع بی‌خطر تیغ‌ها چی هست.

4 پسندیده

من تیغ ها را پای دیوار در باغچه دفن میکنم.وکارهای باغچه رو خودم انجام میدم تا دست کسی اسیب نبینه.واقعا یه معضله،احتمالا سالهای زیادی طول میکشه تا اکسیده وپودر بشه.وقتی موی بلند درتوری گیر میکنه،برش نمدارم چون بدلیل هیدروفوب بودن،جرمهای کف صابون را بخودش جذب میکنه ونگه میداره،پایان دوش،با مسواک کهنه برمیدارم و میریزم درسطل.با این کار بوی بد کمتر ایجاد میشه البته لوله فاضلاب ما از کف خانه عبور میکنه مواظبم گرفته نشه.
بنظرم ما ملتی هستیم که با ریخت و پاش زندگی میکنیم وجاهلیم که یکیش خودم بودم .در شیوه زندگی ما از خانه سازی گرفته تا…،مشکلات زیادی وجود داره که اصلا بهش توجه هم نمیکنیم درحالی که دیر یا زود عواقبش گریبانمون را خواهد گرفت. اولین چیزی که معماران در نقشه خانه باید درنظر بگیرند،نزدیک بودن آشپزخانه وحمامه تا ابگرمکن به هردو نزدیک باشه واب زیاد بازنمونه تا گرم شدن.دوما لوله کش یک لوله برای برگردوندن اب بازشده به سیستم لوله کشی طراحی کنه.چون دراخر،بدرد شستن کف حمام هم نمیخوره،زیرا با اب گرم حموم را میشو یم تا تمیز بشه.
دوما حموم و سرویس میتونه همسطح باخونه وچسبیده به خونه ساخته بشه اما به بیرون از خونه باز شه.تا مدام برای بوگیری فاضلاب اسید نریزیم در حلقوم زمین.
بنده روزی به خودم اومدم که در سفر به یزد،دربازدید از آب انبار،مردی گفت:برای رها نشدن خاک بیرون شده از چاه، با همان خاک بنایی برروی چاه ساخته اند تا سایبان هم باشه.برای یک لحظه تمام انچه در کودکی از مادر بزرگم دیده بودم درذهنم مرور شد، زمانی که دقایق طولانی، لگن خمیر را فقط بایه لیوان اب، با انگشتاش حل میکرد وبعد با وند لیوان اب میکشید.ما این منابع را ازچه نسلزحمتکشی تحویل گرفتیم وچه کردیم وتحویل چه نسلی میدهیم؟به فرزندانمون باید استفاده بهینه را اموزش دهیم. گل بگیرند مدرسه ای را که معلمانش بچه هایمان رابه تفکر درکاربرد مطالب در زندگی رهنمون نشوند،گل بگیرند مدرسه ای را که رفتارو خواسته های نامعقول فرزندانمان را دراین دنیای مصرف گرا و مبتلا به بیماری تبلیغات،به چالش نکشد.گل بگیرند مدرسه ای را که فرزندانمان را به تشخیص وحل مسائل روزمره ترغیب نکند.

3 پسندیده

وان احتمالا مصرف آب رو هم برای کسایی که مدام دوش رو باز می‌ذارن کم کنه. خیلی از حموم‌ها که وان نداشتن و ندارن، و قدیمی‌ها بیشتر به جای اینکه دوش رو باز بذارن تشت و لگن استفاده می‌کردن و موقع شستن خودشون کم کم آب به سر و بدن میزدن. من خودم گاهی اگه سردم نشه دوش رو می‌بندم، اما اگر هم باز بذارم تا آخر باز نیست، یا وقتی زیاد باز باشه سرعتی دوش می‌گیرم، خب همیشه استرس مصرف زیاد آب رو دارم. همین شاید اون اثرات خوب حمام کردن رو کم کنه!
اردک جالب بود برام، تا حالا فقط برای بچه‌ها می‌دونستم که استفاده میکنن.

یه بار

خیلی جالب بود!

قبلا تو پادپرس نوشته بودم که اون آبی که باید از لوله بیاد تا به دمای مناسب برسه، باید یل فکری به حالش بشه، حالا که فناوریش لااقل در دسترس ما نیست، من خودم یه تشت میذارم جمع شه برای شستن چند تکه لباس یا شستن کف و اطراف آخر که حمام تمام شه.

2 پسندیده