چه تجربه‌ و توصیه‌هایی برای ورزش در زمان‌های روزه داری مثل ماه رمضان دارید؟

ورزش، بویژه منظمش، معلومه که برای بدن مفید و حتی لازمه.
ورزش هم بدون تغذیه مناسب و تأمین آب مورد نیاز بدن درست نیست.
جدا از اینکه فواید روزه داری چی هست، بعضی مردم دنیا که عده‌ایشون ورزشکار هستن با آیین روزه داری ماه رمضان همراه می‌شن.

برنامه منظم ورزشکارها در روزه‌داری ماه رمضان چطور پیش میره؟

اگر ورزشکارهای حرفه‌ای بخوان یک ماه رمضان را روزه بگیرند، چه می‌کنند؟

زمان تأمین نیاز بدن به آب و غذا با زمان خواب و استراحت شبانه بعد از فعالیت روزانه یکی شده، از طرفی ورزش نکردن هم منطقی به نظر نمی‌یاد، بهترین راهکار چیه؟

3 پسندیده

من مطالعه ای در این مورد نداشتم اما بر حسب تجربه شخصیم وقتایی که سبزیجات و میوه جات بیشتری تو بازه افطار تا سحر استفاده می کردم و تعداد ۵،۶ تا خرما هم می خوردم موقع سحر (جدا از وعده های تغذیه معمول) از نظر افت فشار و تشنگی اذیت نبودم.

3 پسندیده

والا من تجویزم برا خودم این طوری بوده که اگه قراره روزی روزه بگیرم و بعد به فعالیت های روزانه زندگیم نرسم، چه کاریه! بذار روزه نگیرم و زندگی کنم. مسلما فلسفه روزه گرفتن این نبوده که «زندگی نکن»!

این سبک که ادما روزه میگیرن بعد تمام مدت روز میخوابن، یا کاری نمیکنن که مثلا ما روزه ایم و باید انرژیمون رو ذخیره کنیم، کلافه م میکنه.

اتفاقا یه بار هم داشتم به شاگردی رژیم غذایی فستینگ[1] رو برای لاغری تجویز میکردم، برگشت گفت من همه رمضونا روزه میگیرم، پس چرا لاغر نمیشم؟! جواب خیلی راحت بود: چون وقتی رمضونا روزه میگیری، فعالیتت رو هم همین قدر کم میکنی، و تازه بعد افطار هم بکوب میخوری! پس عملا سوخت و سازت بیشتر از خورد و خوراکت نمیشه. بنده خدا خودش هم قبول کرد و خندید.

خلاصه کلام پیشنهاد و توصیه م برا روزه داری اینه:

تجربه و توصیه م اینه که روزه گرفتن چیز خاصی نیست، کالری ورودی هیچ تغییری نکرده، فقط در زمان محدود ۸-۱۰ ساعت وارد بدن شده. اصلا رژیم غذایی روزه داری، یه سبک رژیم هست که ورزشکارهای حرفه ای برای عضله سازی موثر میگیرن. پس فکر نکنین که نیازه فعالیتتون رو محدودتر کنین، بلکه سحری و افطار رو سالم بخورین و فعالیتتون رو هم منسجم داشته باشین.


  1. که منطقش دقیقا همون منطق روزه داری مسلمونی هست. ↩︎

2 پسندیده

خب البته این یک نوع از فستینگ هست . روزه بدون غذا(مثلا فقط ریزه خواری کنه یا میوه و آب میوه بخوره) یا روزه بدون گوشت و فست فود+ ورزش های مناسب هم میتونه خیلی تو لاغری تاثیر گذار باشه

1 پسندیده

به نظرم بهترین کاری که میشه در زمان روزه داری برای ورزش کردن انجام داد تغذیه مناسب وقت افطار و سحر هستش و بهتر اینه که بخش های کم فشار تر رو قبل از افطار و تمرین های سنگین تر رو بعد از افطار انجام داد

1 پسندیده

نکات مهم :
:one: وقتی شکم پُر یا کاملا خالی هست نباید ورزش کرد.
:two: افطار سبک و با خرما شروع شود.
:three: افطار و سحر مقوی باشد.

بنظر من بهترین زمان برای ورزش هنگام ماه رمضان،
حدود یک و نیم ساعت بعد از افطار است.

1 پسندیده