چه تعارض‌هایی در قانون و اخلاق در پیامرسان‌های اجتماعی سراغ دارین؟

تعارض‌های قانون و اخلاق در مباحث مربوط به فناوری های نوین و فعالیت های روزمره قابل بحث هستند.

مثل پیام رسان های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام و … و اتفاقاتی که اطرافمون در زندگی روزمره اتفاق می افتد.

3 پسندیده

نمیشه گفت تعارض به شکلی که شما مدنظر دارین، ولی تعارض بین عملکرد و قانونهای این شبکه‌ها به دلایل وجود داره. مثلا به طور عمومی در شبکه‌های پیام رسان و اجتماعی، از شما خواسته میشه که با کسانی که می‌شناسین ارتباط برقرار کنین. در حالیکه، در واقعیت، دیگه امروزه اینکار موثر و مثبت نیست و بسیاری از آشناییها در خود شبکه اتفاق میوفته. یک دلیل میتونه این باشه که فلسفه قانونی شبکه‌ها هنوز بر این دیدگاه قدیمی استوار هست که فضای مجازی مکمل فضای حقیقیه! امروز این دیدگاه درست نیست و حتی میشه گفت کم‌کم شناخت از طریق فضای مجازی بر شناخت در فضای بیرون پیشی میگیره.

بحث زیادی بر روی قانون رفع مسئولیت وجود داره که امروزه در دنیای غرب هم به چالش کشیده شده. این قانون عملا مسئولیت هرگونه تخلف از قوانین توسط افراد رو از مدیران رفع میکنه. ولی این بحث هست که اگر منافع جذب افراد به شبکه میرسه، باید در مورد مسائل اخلاقی و قانونی مسئولیت بپذیره!

1 پسندیده

اخلاق یک مفهوم به شدت مبهم در سیستم تجاری است. امروزه بحث تاثیر شبکه‌های اجتماعی در جامعه بالاست. زمانی داعش با کمک این فضا به تبلیغ و جذب نیرو و انتشار فیلمهای خود می‌پرداخت. گاهی این شبکه‌ها را مروج خشونتهای نژادپرستانه قلمداد میکنند مانند فردی که در نیوزیلند به دو مسجد حمله کرد. این فرد از سالها قبل نقطه نظرات خود را در خصوص مهاجرت مطرح کرده بود. یا در حوادث حمله مسلحانه به مدارس توسط برخی نوجوانان در امریکا ، مهاجم مدتها قبل در شبکه‌های اجتماعی از قصد و نیت خود صحبت میکرد ولی سازوکاری برای صحت سنجی یا حتی مسدودسازی برخی مطالب و اکانتها وجود ندارد.

یا گاهی در اخبار میشنویم فلان دولت اروپایی یکی از شبکه‌های اجتماعی رو جریمه مالی میکنه یا قوانینی در فلان کشور اروپایی وضع میشه تا دست نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در رصد شبکه‌های مجازی و محتوای آنان باز باشه که خصوصا پس واقعه یازدهم سپتامبر این موضوع مورد توجه قرار گرفت و اتفاقاتی مانند حملات تروریستی بنیادگرایانه و نژادپرستانه بر اهمیت این مسئله افزود که چارچوب این شبکه‌ها در حوزه قانونی و اخلاقی چیست.

از اونجایی که این شبکه‌های پدیده نوینی محسوب میشوند باید زمانی سپری شود تا بتوان به تحلیل نهایی در خصوص معیارهای قانونی و اخلاقی حاکم بر این شبکه‌ها دست یافت.