چه جوری درختکاری چریکی رو به نفع هوای آلوده رواج بدیم؟

متاسفانه من فعلا ایران نیستم. اما خیلی خوشحالم که پایه‌ای.
هر وقت برگشتم خبرت می‌کنم. :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

در مورد این که چه درختی برای طبیعت خشک بهتره اطلاعاتی داری؟ درخت بلوط چه طوره؟
کجا بکاریم بهتره؟ باغچه خونه‌مون یا توی کوه؟ با توجه به این که روزهای اول آبیاری زیادی لازمه آیا حوصله و وقت داریم هر روز بریم کوه؟

3 پسندیده

یه سری پیشنهادک از سر علاقه ای که تو این موضوع موج میزنه :sunny:

توصیف اتفاقی از درختکاری چریکی در دانشگاه شفیلد رو اینجا میتونین بخونین:

اون کفش تخم-گل پاشش فانتزی و خوب بود!

اگه میخواین اسفند بکارین، از الان میتونین زمین های مورد علاقه تون که هر روز میخواین بهش سر بزنین، رو مکان یابی کنین و حداقل خاکش رو یه بررسی اولیه کنین که اکی اولیه باشه.

بعد حالا که رو ابیاری کوزه ای تمرکز کردین، میتونین درخت ها رو جاهایی بکارین که نزدیک محل زندگی ملت باشه و ازشون بخواین اب های باطله خونه شون رو بیارن بریزن تو کوزه.

3 پسندیده

یه ایده میتونه این باشه بریم روبروی خونه ها و مغازه ها بکاریم ، اینجوری ما میکاریم و صاحب خونه/مغازه نگه داری میکنه ازش

مدلی از درختکاری هستش به اسم دیلمی ، توی بعضی مناطق میشه که اینجوری درخت رو کاشت و دیگه هم نیازی نیست که بریم بهش آب بدیم ، جوری درخت رو میکارن که آب بارون پای درخت جمع میشه.
توی کرمان زیاد دیدم این نوع درختکاری رو…[quote=“Ali_Shakeri, post:7, topic:3766, full:true”]
در مورد این که چه درختی برای طبیعت خشک بهتره اطلاعاتی داری؟
[/quote]

بستگی به منطقه ای که میخواییم بکاریم هم داره ، بعضی درختان اب وهوای خاص میخوان

2 پسندیده

نکته مهم در درختکاری که به ان کمتر توجه می شود نوع درخت های کاشت شده است. باید درختانی بکاریم که در فصول سرد کمترین برگ ریزی را داشته باشند و ابی زیادی هم مصرف نکنند. درخت های کاشته شده در تهران اکثرا چنار اند که اول پاییز همه برگشون میریزه و در روز های وارونگی هوا کمکی نمی کنه.

3 پسندیده

انتخاب گیاه طوری باشه که نیاز به آب نداشته باشه
بعد رو هم درخت مختصاتش نوشته بشه . مثلا سنسوری تو خاک باشه که وقتی درخت به آب نیاز داره توسط اپپ روی نقشه ها معلوم بشه

4 پسندیده

این نکته که نتیجه مطالعه و داده کاوی هست، خوبه مورد توجه ایده ی درختکاری چریکی باشه:

3 پسندیده

بله قبلن مطالعه کرده بودم و کاملن درسته و ممنون برای یاد آوری در حال حاضر چند تا گزینه داریم برای کاشت و با صحبت هایی که انجام شد به امید خدا اولین درخت ها رو به زودی می کاریم.

1 پسندیده

برنامه تون چیه؟ کجاس؟ امکان اضافه شدن افراد به گروهتون به چه صورت وجود داره؟

توضیح میدین؟

2 پسندیده

از پتانسیل این جاها هم میشه کمک گرفت برا توسعه ی اینده، فرم ثبت نام الکترونیکی توزیع نهال رایگان در استان اصفهان

2 پسندیده

والا برنامه ما اینه که یه فرهنگ برای درختکاری رواج بدیم به این صورت که درخت در هر زمینی کاشته بشه چه اون زمین صاحب داره چه نه و همینطور بهشون تا چند سال اول آب بدیم تا نیاز آبی اولیه گیاه تامین بشه.

مطلب پایین رو یه مطالعه کنید

برنامه ما این بود برای ابتدا کار داخل کرج یا تهران بریم کوه و در حد 1 یا 2 درخت بکاریم و هر چند روز یکبار بهشون آب بدیم اولین درخت ها رو هم جمعه 13 یا 20 اسفند می کاریم. این برنامه اولیه ماست و امکان اضافه شدن هم نه تنها هست بلکه استقبال هم میشه. کوه هم از چند جهت مورد نظر هست که یکیش اینه که به بهانه درخت هم شده یه فعالیتی داشته باشیم.

از اونجا که معمولا همه نمی رسیم هر هفته بریم کوه در نتیجه نیاز به یه برنامه داریم که هر مدت یک نفر بره و یه مقدار آب داخل مخزن درخت (که یه که گلی ساده هست ) بریزه.

از طرفی یه پیشنهاد @lolmol داد که نیازی نیست حتما بریم کوه و کافیه روبروی خونه خودمون یه جا که امکان کاشت درخت هست درخت بکاریم و ازش نگهداری کنیم و به موقع آب بدیم.

تا اینجا کار ،این یه دید فردی که ما خیلی دوست داریم گسترش بدیم و تبدیلش کنیم به یه کار بزرگتر که اگه موضوع رو کامل بخونی دید کلی بهتون میده و هر ایده و هر فعالیتی که بتونید برای گسترش این کار بکنید مثل معرفی جاهایی که درخت رایگان میدن یا کوزه گری که بتونیم تخفیف بگیریم یا همکاری برای درست کردن یه آپ و هر چیز دیگه ای بسیار خوبه و سپاسگزارم چون به حل چندین بحران میتونه کمک کنه از جمله آلودگی هوا.

امیدوارم توضیحاتم کافی بوده باشه و اگه نبوده باز در خدمتم.

3 پسندیده

آره ایده خیلی خوبیه. برای کرج هم شهرداری تقریبا مطمئنم که انجام میده همچین کاری ولی نمیرسم برم بپرسم.

1 پسندیده

منظورم بیشتر برنامه ی درختکاری چریکی بود نه برنامه شخصی. از سوال های زیر هر کدوم رو براش پاسخی داشتین میدین که هر کدوم نامشخص هست علاقه مندا کمک کنن؟

  • چه درخت هایی رو قرار هست بکارید؟ چرا؟
  • درخت ها از کجا تهیه میشه؟
  • چه مکان هایی رو شناسایی کردین برای کاشت درخت؟ اینها رو بر چه اساس انتخاب کردین؟
  • آیا در این مکان ها گودال کنده شده هست یا لازمه افراد با بیل برن؟
  • ظاهرا آبیاری کوزه ای را پیشنهاد میدین (گودال های عمیق تر! :frowning: ). راهی هست که تهیه ی نهال، کوزه، ابزار برای افراد تسهیل شه؟
  • چه گروه افرادی رو برای همراهی هدف قرار دادین؟
  • برای اطلاع رسانی به این افراد از چه ابزاری استفاده میکنین؟

زمان درختکاری رسیده و حیفه از این زمان استفاده نکنیم :slight_smile:

2 پسندیده

بین یک سری درخت انتخاب می کنیم. سرو-بادام-پسته-بادام کوهی و… چون کم آب نیاز دارن.

اگر بشه از شهرداری اگه نه می خریم.

یک سری نزدیک محل های زندگی یا کار چون می تونیم به راحتی بهشون دسترسی داشته باشیم. یک سری هم تو طبیعت که به بهانه آبیاری یه قدمی هم توی طبیعت بزنیم.

با بیل…
چون هنوز امکان زیادی برای از قبل آماده کردن گودال نداریم ولی میشه با هماهنگی این کار رو انجام داد.

عمیق تر که نه… کمی عریض تر و برای راه هم در حال جست و جو هستیم

هدف اول دانشجو ها بودن چون هنوز میتونن وقت آزاد ایجاد کنن برای یه همچین کار هایی و دغدغه همچین کار هایی رو دارن ولی در کل هر کس که بتونه هر بخشش رو انجام بده.

نظر این بود که از یک اپ استفاده کنیم ولی تا اون موقع فکر کنم پیج اینستا هم خوب باشه که به زودی ایجاد می کنیم و همینجا هم اطلاع میدیم.

کاملا درسته و هدف کوتاه مدت همینه که توی همین اسفند تعدادی درخت رو بکاریم. ولی این به این معنی نیست که نمیشه باز درخت کاشت میشه ولی خوب سخته و این زمان بهترین تایمشه.


کلن ولی هدف اینه که کسی منتظر وای نسه که یه جمعی ایجاد شه بعد این کار رو انجام بدیم یا یکی بیاد کمک کنه و مثلن گودال بکنه یا درخت رایگان بده هدف اینه که اولین باشیم تا بقیه هم تشویق بشن و همراهی کنن.

3 پسندیده

خب این خیلی مهم هست که به نظرم اول بدونیم اون درخت هایی که می خوایم بکاریم، نوعشون و دوره زمانی آبیاریشون چطوریه.

بعد: 1- به یه شیوه ای (که تو این زمانه شبکه جهانی) که سخت نباشه: طی یه شبکه، متوجه بود که فلان درخت که کاشتیم چند وقت پیش توسط فلان شخص آبیاری شده و الان بر فرض وضعیتش نارنجی هست و چریک محترم برو طی عملیاتی سیرابش کن. [quote=“Koras313, post:11, topic:3766, full:true”]
سنسوری تو خاک باشه
[/quote]

این به نظرم سخته و کمتر عملیه خصوصا اگر تعداد درخت بالا باشه. اما مدل ساده ترش اون چیزی هست که گفتم. یعنی تیک بزنیم که چه درخت در چه تاریخ آبیاری شد.

2- آدمایی که برای اینکار انتخاب می کنیم مسئولیت پذیر باشن و مثلا اگر به وظیفه خودشون عمل نکردن از حساب بانکیشون مبلغی برداشته بشه به عنوان جریمه برای محیط زیست. چون خیلی وقتا افراد در شروع ظاهر می شن و بعد غیبشون میزنه. میتونین در این جهت از افرادی که قبلا نظیر این کار رو انجام دادن کمک بگیرین و دعوتشون کنید. یه نمونه جالبش رو من در کمپین “یادگاری تو به زمین” دیدم با کاشت : با مشارکت 80هزار نفر و کاشت 121 هزار اصله نهال.

3- یه سوال دارم: چه درختایی بعد چند سال اصلا نیازی به ابیاری ندارن؟ خودکفا میشن؟ من تو شهر خودمون پارسال رفتیم چندین نهال کاشتیم. این پست انگیزه ای شد تا یه سری برم ببینم در چه وضعن و عکسشرو همین روزها براتون میذارم اینجا. یه بارم یه شخصی می گفت شهرداری اومده کلی هزینه کرده تو بلوار نزدیک خونشون گیاه کاشتن سر تابستون از شدت گرما، خشک شدن:disappointed::sob:.

2 پسندیده

من رشته ام کشاورزی نیست ولی میدونم که کلن درخت 2 یا 3 سال اول نیاز آبیش بیشتره. نکته بعدی اینکه میشه یه جورایی تربیتش کرد که به کم آبی مقاومت بشه که آبیاری کوزه ای برای همین منظور در نظر بود که شیوه جدیدش رو میگن واترباکس که گرون در میاد. همینطور کلن گیاهای بومی منطقه کم آب و گرم و خشک به کم آبی مقاومت هستن. برای همین بادام و پسته مد نظر بود چون من خوم درخت پسته داشتم و مثل بقیه درختای مثل گیلاس هر 4 روز یکبار آبیاری میکردم تو تابستون ولی بار نمی داد بعدن فهمیدم که میزان آبیاریم زیاد بوده و هر 15 روز یکبار هم براش زیاده ولی هنوز امتحان نکردم امسال باید ببینیم چی میشه.

راستش کلن با حرکت قهر آمیز مخالفم و از طرفی هم نمیدونم که اینکار رو میشه کرد یا نه از نظر قانونی. ولی اینکه باید مسئولیت پذیر باشیم تو این کار رو به شدت قبول دارم و سوال دیگه ای هم به صورت جمعی مطرح شد که چجوری ملت رو تشویق به این کار کنیم برای همین هدف بود.

لینک هم که فرستادین خیلی خوب بود شما چه ایده ای دارین که برای این کار بشه حامی ایجاد کرد؟ من یسری صحبت کردم و فهمیدم انجمن فارق التحصيلان دانشگاه شریف پارسال یا سال قبلش به ازای هر فارق التحصيلی یه درخت سمت شرق تهران کاشته شاید برا علم و صنعت هم بشه ولی باید یه راه جمعی هم براش باشه.

3 پسندیده

به نظرم برا این راهکار، حداقل چهار تا منبع لازمه توسط افراد تامین شه:

برای هر آدم پایه ای لازمه دو تا چی مشخص باشه:‌

  • الان کدوم منابع تامین شدن؟
  • اگه این فرد بخواد از این منابع تامین کنه، باس دقیقا کی، کجا، چی کار کنه؟

تا فرد بتونه به راحتی تصمیم بگیره که چه منبعی رو به چه صورتی تهیه کنه.

##پیشنهاد
سفر یه نفر آدم پایه‌ی فرضی رو در حرکت بین این منابع در راهکار ذهنت توصیف کن تا بعد بهت بگم چه جوری از تکنولوژی برا ایجاد چنین سفری میشه بهره برد.

منظورم از سفر یه آدم پایه ی فرضی چنین چیزی هست:

«لاله» وارد اپ ما میشه، اولین چیزی که میبینه عکس به روز درخت قبلی هست که با کمک منبعی که لاله تامین کرده کاشته شده، و دکمه ی به اشتراک گذاری این درخت در اینستای لاله به مناسبت ۶۷ روزه شدن درخت.

بعد از به اشتراک گذاری، لاله روی نقشه ی پیش زمینه یه سری جاهای سبز، یه سری لکه‌های قهوه‌ای و یه سری لکه‌های آبی میبینه. لاله روی یکی از لکه‌های آبی کلیک میکنه، زوم این میشه و در این ناحیه کوزه‌هایی که در حال حاضر آب کافی دارن رو نمایش میده. بلا بلا بلا!

این mission statement به نظرم ایده آل گرایانه س ;-)‌ من رو یاد یه نهضت جهادی میندازه! به جای این نهضت اگه یه سیستم راه بیفته در بلندمدت پایدارتر هست.

تعریف سیستم: مجموعه‌ای از اجزا، ورودی‌ها و حلقه‌های فیدبک که خروجی مورد نظر رو تولید میکنن.

1 پسندیده

اخیرا به بات تلگرامی درخت تهران خوردم که داره تلاش میکنه فرایند درختکاری رو تسهیل کنه و در ضمن از تکنولوژی و فضای مجازی هم کمک بگیره برا خبررسانی و پیدا کردن افراد پای کار.

بات رو نسبتا ساده چیدن:

هدف از کار: در توصیفش نوشته «ما یه سری جوونیم که میخوایم یه عالمه درخت بکاریم، اگه میخوای تو هم میتونی همراهمون شی!».

قدم‌هایی که تو میتونی برداری برا همراهی: ۱- درخت بکار، ۲- ما رو پروموت کن.

  • قدم ۱: میتونی خودت ابزار ببری یا از ابزار این جوونا کمک بگیری. در ضمن میتونی کسی رو هم با خودت ببری!
  • قدم ۲: یه بنر برات میسازن که توش عکس و اسمت رو که خودت دادی گذاشتن و تو میذاریش تو اینستاگرامت با هشتگ مشخص. مثلا عکس پادپُرس رو این شکلی ساختن:

همه ی اینا هیچ چیز خاصی نیست، ولی باعث میشه ادم همراه بشه با حرکت. به دلیل سادگی و مشخص بودنش. برا ایده ی درختکاری چریکی هم همچین قدم‌های شفاف و بیانیه ماموریت ساده ای لازمه تا ادما بتونن پایه شن. اون قدم ها و توصیف چی هستن؟

1 پسندیده

[quote=“Mehrdad_Roshan, post:21, topic:**3766”]
شما چه ایده ای دارین که برای این کار بشه حامی ایجاد کرد؟[/quote]

چه نوع حامی ای مدنظرتون هست؟
اگر چیزی رو جا نیاندازم به دو نوع مشارکت کننده نیاز هست:

کسانی که نهال در اختیار شما بذارن: این اتفاق همین الان ازطریق خیلی ازشهرداری ها و منابع طبیعی داره انجام میشه. فکر کنم برای همچین چیزی که شما مدنظرتون هست باید باهاشون هماهنگ کنید تا از قبل همچین امکاناتی رو براتون آماده کنن مثل: نهال و یا احیانا کندن زمین و ابزار.

کسانی که در کاشت و نگهداری درخت کمک کنن: این افراد رو هم میشه از طریق فراخوان در گروه های فعال در این زمینه و گروه های طبیعت گردی به نظرم پیدا کرد.

فقط مهمترین کار: اینکه چطور این اعتماد عمومی جلب بشه که درختان تحت نگهداری باقی خواهند موند. که راهکاری که بچه ها اینجا دادن به نظرم قابل اجرا باشه.

این هم تصویر نهال هایی که اسفند سال قبل کاشته بودیم. انگار بهار و تابستون امسال سبز بودن و الان منتظر بهار… حالشون خوب بود انگار :slight_smile:.

درختکاری

4 پسندیده

نتیجه ی بحثی که با یکی از دوستان فضای سبز شهرداری داشتیم:

درخت های شهری در چهار محیط در حال تخریب هستن:

  • درخت های داخل خانه های مسکونی، برای قطع و تخریب این درخت ها جریمه ای بسته به عمر درخت در نظر میگیره که ممکنه حدود 50-60 تومن هم در بیاد. افراد با پرداخت این جریمه میتونن درخت ها رو قطع کنن و خونه هاشون رو توسعه بدن.
    این هزینه برای کاشت و بزرگ کردن درخت های بیشتر استفاده میشه. ولی معمولا چنین جریمه هایی از طرق مختلف دور زده میشه و اتفاق قانونی به درستی نمیفته.

  • باغ های قدیمی که به دلیل بی آبی و در ضمن به صرفه نبودن، تغییر کاربری میدن و از باغ به خانه و ساختمان تبدیل میشن.

  • فضاهای شهرداری شامل کوچه ها و خیابون ها. کاشت درخت در این نواحی توسط شهرداری انجام میشه، بسته به تراکم درختهای ناحیه و یا درخواست افراد. رسیدگی به این درختا، مثلا هرس کردن درخت، سمپاشی، کود دادن بر عهده شهرداری هست. و نگهداری از این درخت ها ، شامل اب دادن و همین طور خراب نکردن درخت ها برعهده ی خود افراد.
    و بزرگترین دلیل خشک شدن این دسته درخت ها ، نگهداری نامناسب ازشون هست: بسته شدن طوقه های دور درخت به دلیل اسفالت خیابون، شیرابه زباله که از کیسه های زباله پای درخت تراوش میشه، شن و نمکی که در موقع برف بر روی جاده ها پاشیده میشه و در نهایت به داخل باغچه ی کنار خیابون جارو میشه و … .

  • فضاهای کمربند شهر که با توسعه ی شهرها از بین میره. مثلا اخیرا توسعه ی اتوبان همت به سمت کرج باعث تخریب کوه های منطقه و در نتیجه درخت های این کوه ها شده و حدود 11000 درخت کاج در اثر توسعه ی این اتوبان از بین رفته.

هر خانه یه شناسنامه داره که اطلاعات تعداد درخت های آن موجود هست و این اطلاعات در اختیار سازمان پارک ها قرار داره. شناسنامه محله که تعداد درخت های اون محله و نوع درخت ها رو داره هم در اختیار فضای سبز شهرداری هست.

##مشارکت مردم در نگهداری از درخت ها
یکی از طرح هایی که اخیرا شهرداری کرج پیش گرفته بود، آزادسازی طوقه های درخت ها در یکی از مناطق قدیمی ساز کرج بوده. دور هر درخت یه چاله ی یه متری میکندن و جدول مانندی هم دورش میچیدن. طوری که درخت فضای کافی برای آب و نفس داشته باشه.

به ازای هر درخت حدود ۵۰ تومن هزینه داشته. یه اتفاق عجیبی که افتاده نحوه برخورد بعضی افراد بوده: اعتراض به اینکه مثلا ماشینشون نمیتونه بره تو پارکینگ و یا پاشون به گودال گیر کرده. و … .

3 پسندیده

خود روز درختکاری رو میتوان خیلی بهتر برگزار کرد. به عنوان مثال مراکز مربوط به فضای سبز درختهای مورد نظر و مناسب از نظر میزان آب مصرفی و کمک به پاکیزگی هوا رو انتخاب کنند بعد در مناطق خاص اجازه بدهند که مردم نهال مورد نظر خودشون رو با یک پلاکارد مناسب در کنارش بکارند مثلا اسم خودشان روی این پلاکارد باشه یا به نام فرزند خودشون درخت بکارند و روند رشد این درخت رو طی سالها ببینند و زمانی به همون پارک بروند و ببینند درختی که فرضا هنگام یک سالگی فرزندشان کاشته شده امروز با نام او یک درخت سترگ و استوار است. به نظر بار آموزشی _ نوستالژیک خوبی هم داره :grin:

1 پسندیده