چه جوری میشه فرهنگ عمومی رو برای محافظت از دریا بالا برد؟

چیکار میشه انجام داد که فرهنگ عمومی یه شهر رو برای حفظ منابع طبیعی (مثلا دریا) بالا برد؟

دوست دارم هر بار که میرم کنار ساحل از این نعمت بی نظیر و بسیار زیبا لذت ببرم ولی اشغال های بسیار زیاد کنار ساحل و عروس های دریایی مرده کنار ساحل فقط ادم ناراحت میشه و تاسف میخوره. منم تنها کاری از دستم برنمیاد
دوست دارم اگه کسی راهکاری داری بگه شاید بتونیم دریا رو نجات بدیم؟

218d661f-dbaa-4a1c-a49a-9382eab4e155

5 پسندیده

ساحل دریا در سایر کشورها مثلا ترکیه، اسپانیا، … نقاط توریستی حساب میشن و بخش دولتی و خصوصی در این کشورها مراقبت های لازم رو انجام میدن.

در ایران بدلیل قوانین، سواحل پتانسیل توریستی شدن ندارند. با این وجود رفت وامد خود مردم به دریا زیاد است و عجیب است بخش خصوصی در این زمینه دست به کار نشده.

ایده هایی تکراری برای بهبود وضعیت دریا

  • نمایشگاه عکس از سواحل زیبای دنیا در کنار دریا
  • گرفتن بعضی عوارض از مردم (یا جریمه)
  • قرار دادن امکانات مناسب مثل سطل زباله کافی در ساحلها
  • بستن ساحل ها به روی ماشینها تا ملت با وسایل و زباله های کمتر بیان دریا
4 پسندیده

قطعا وقتی پای پول به میان میاد خیلی مسائل درست میشه. بویژه اگر که دست بخش خصوصی در کار باشه و دولت بتونه نظارت داشته باشه، اون موقع میتونه محیط دریاها رو سالم نگه داره و به نظرم، مردم هم برنامه ریزی بهتری برای رفتن به سواحل انجام میدن تا به بهترین نحو از پولی که خرج میکنن استفاده کنن.

جواب سئوال در مورد بخش خصوصی رو میشه در ساختار اقتصاد ایران دید. عدم امنیت سرمایه گذاری از خیلی جنبه ها مثلا ساختارهای قانونی و امکان دخالت بی رویه دولت از طریق شرکتهای شبه دولتی میتونه دلایل کافی برای عدم سرمایه گذاری رو بده. همون اتفاق که در جائی مثل مخابرات یا حمل ونقل افتاده و این صنعتهای پرسود به این وضعیت دچار شدن.

میشه تصور کرد که اگر قوانین تسهیل میشد و سرمایه گذاری روی جاهائی مثل دریاچه ارومیه انجام میشد تا به یک نقطه توریستی تبدیل بشه، اون موقع لازم نبود تا افراد بومی برای امرار معاش مجبور بشن کشاورزی کنن و بحرانی به این شکل پیش بیاد.

1 پسندیده