چه راه قابل پیش بینی برای ثروتمند شدن وجود دارد؟

امروزه کلاسهای زیادی وجود دارند که تحت عنوان تکنولوژی فکر، کارآفرینی، بازارهای مالی، آموزش بورس اوراق بهادار و … وجود دارد که به افراد آموزش کسب درآمد را می دهند تا افراد به کسب درآمد بپردازند، در واقع با ارائه این آموزشها دنبال توسعه موقعیت برابر برای کسب ثروت در میان افراد می باشند البته بنظر میرسه- چون خود این کار هم یک راه کسب ثروت شده یعنی وسیله خودش هدف شده- یا ما دانشگاه میرویم که با یادگیری یک صنعت به کسب درآمد بپردازیم، یا از بچگی میریم سرکار نزد استاد تا کار یاد بگیریم تا به کسب درآمد بپردازیم.

اما چرا همه با توجه به این آموزشها ثروتمند نمی شوند؟ چرا فقط تعداد کمی به نسبت به این همه افراد آموزش دیده ثروتمند می شوند که خیلی از اونها هم در خیلی از این دوره ها شرکت نکرده اند؟ چه فاکتورهایی برای ثروتمند شدن نیاز هست؟ چه راهی برویم تا ثروتمند بشویم؟ آیا راه قابل پیش بینی وجود دارد؟

چگونه ثروتمند شویم؟

1 پسندیده

ثروتمندشدن رو چی تعریف می کنیم؟
آیا فقط پول زیاد درآوردن ما رو ارضا می کنه؟ می تونیم یه تصور بکنیم. فرض کنید الان به همون مقدار که دوست داشتیم (اگه بتونیم اون سقف رو براش تعریف کنیم) پول داشتیم، بعدش چی میشد؟ بعدش دیگه خیالمون راحت بود؟
یعنی می خوام بفهمم که غایت نهایی ما «پول زیاد داشتن» هست یا مثلا خلاق بودن، با پشتکار بودن، دوستان خوب داشتن و …؟ به عبارت دیگه می خوام بفهمم اون چیزی که باعث رضایت درونی ما میشه پول هست که یه چیز مادیه یا یک سری احساسات درونی؟ چه نسبتی بین این دو وجود داره؟

من فکر کنم باید انگیزه های آدمی زاد رو از روی نیازهاش بفهمیم.
یکی از روانشناسانی که به نیازهای انسان پرداخته و اونها رو طبقه بندی کرده آبراهام مازلو هست.

موضوعی که شما مطرح کردی در مورد نیازهای مادی (مثل پول و امکانات رفاه) و نیازهای معنوی (مثل خلاق بودن، پشتکار داشتن، برقراری روابط اجتماعی مثبت) هر کدوم سطحی از نیازهای ما هستند.
آدم در دوره های مختلف زندگی شون به ارضای این نیازها می پردازن و وقتی نیازهای یک سطح برطرف شد بلافاصله نگاهشون به سمت نیازهای طبقات بالا معطوف میشه و البته این نکته مهم هست که نیازهای قبلی همچنان سرجای خودشون هستند. یعنی کسی که نیازهای اولیه فیزیولوژیکی ش برآورده شده و دارای سلامت فردی و خانواده خوبی هست و الان به فکر گسترش روابط اجتماعی خودش و جذب احترام از طرف اطرافیانش هست بی نیاز از نیازهای اولیه نیست.
پول هم گرچه همه چیز نیست ولی برای اینکه نیازهای اولیه ما به خوبی برآورده بشه همیشه بهش نیاز هست.

3 پسندیده

چی میشه که یه آدم ثروتمند میشه؟ آیا یک شبه میشه به همچین هدفی رسید؟ یا صرف شرکت در چند تا دوره؟ فکر کنم تعریف از میزان ثروت هم نسبی باشه. یعنی: من اگر چند میلیون تومن داشته باشم خودم رو ثروتمند میدونم و دیگری اگر چندین هزار میلیارد.

خود من دوست دارم این چهار تا قسمت پایین هرم رو مستقلا برم بالا تا برسم به قسمت بالایی که حل مشکلات وموثر بودن هست.

فکر کنم یه جواب به این سوال این باشه: بگردیمدنبال نیازهایی که در بلندمدت ملت ها و دولت ها به دنبال رفعشون خواهند بود. مثلا سرمایه گذاری تو بخش خوراک فکر کنم کار خوبی باشه.
دیگه اینکه: مزیت هایی نسبت به رقبامون داشته باشیم و کیفیت هم برامون مهم باشه.

1 پسندیده

تعریف من از ثروتمند شدن یعنی دارایی های مادی، شامل حساب بانکی میلیاردی که هر چب بیشتر باشه بهتره بشرطی که زیر ده تا نباشه، خونه خوب ۵۰۰۰ متری حداقل البته در شمیرانات، یکی دو تا سواری بوگاتی به همراه مازراتی و بی ام دبلیو و بنز برای کارهای روزمره به همراه چند هکتار زمین قیمتی و خوب کشاورزی و چند تا صد متر مغازه در منطقه جمهوری و ناصرخسرو، یک بانک خصوصی البته فعلا[quote=“mohifalahi, post:2, topic:1770, full:true”]
آیا فقط پول زیاد درآوردن ما رو ارضا می کنه؟
[/quote]

نه تنها پول صرف انسان را از ارضا نمیکنه، خوب چندتا مدرک دانشگاهی میخوام که دارم، دوستان خوب هم که هر چی بیشتر باشه بازم کمه، کارهای انساندوستانه که فعلا در حد بضاعت انجام میدم ولی اگه پول باشه بیشتر انجام بدم، مسافرت دور دنیا که پول میخواد، کمکهای انساندوستانه برای رشد و پیشرفت بشر از لحاط فکری، نوآوری و دانشی که به پول نیاز داره و…[quote=“mohifalahi, post:2, topic:1770, full:true”]
یعنی می خوام بفهمم که غایت نهایی ما «پول زیاد داشتن» هست یا مثلا خلاق بودن، با پشتکار بودن، دوستان خوب داشتن و …؟ به عبارت دیگه می خوام بفهمم اون چیزی که باعث رضایت درونی ما میشه پول هست که یه چیز مادیه یا یک سری احساسات درونی؟ چه نسبتی بین این دو وجود داره
[/quote]

غایت نهایی ما پول نیست و بقول یکی از بزرگان که اسمش یادم نیست الان که میگه کسی که نتونه با یک دلار شاد باشه با هزار دلار هم نمیتونه شاد باشه، ما با یک دلارمون سعی می کنیم شاد باشیم و هزاران بلکه میلیون ها دلار را برای شادی بیشتر میخواهیم، ما با سوار شدن به یک الاغ سفید بزرگ که مال جدم بود شاد میشدیم، اگه الان بوگاتی هم بدید شادتر میشیم، یعنی پول برای ما وسیله است.[quote=“najme, post:4, topic:1770, full:true”]
چی میشه که یه آدم ثروتمند میشه؟ آیا یک شبه میشه به همچین هدفی رسید؟ یا صرف شرکت در چند تا دوره؟ فکر کنم تعریف از میزان ثروت هم نسبی باشه. یعنی: من اگر چند میلیون تومن داشته باشم خودم رو ثروتمند میدونم و دیگری اگر چندین هزار میلیارد.
[/quote]

ما نمیخوایم یک شبه پولدار بشیم، چون یا باید… داشته باشیم یا باید… باشیم یا باید… که منظور از جای خالی اولی رانته و دومی دزدی و سومی هر چیزی میتونه باشه، اینکه صرف شرکت در چند دوره سوال منم هست، آیا کسانی که میخواهند ثروتمند شدن را به ما یاد بدهند آیا خودشان بلد هستند؟ تعریف از ثروت را هم به صورت مصداقی بالا بیان کردم، حالا سوال من: چه کاری انجام بدهیم که ثروتمند بشویم؟ زمین بخریم، خانه معامله کنیم، بریم تو بورس، کار دولتی انجام بدیم، بریم استارت آپ، ایده پردازی کنیم، بالاخره سمت و سوی ما برای ثروتمند شدن با توجه به تکنولوژی ها و امکانات امروزی و آینده ما چه میتواند باشد؟؟؟

1 پسندیده

@Ahmad_Khan تعریف های جالبی ارائه دادید.
یه جورایی این برداشت رو کردم که «ما هر چه کالا و خدمات بیشتری در دسترس داشته باشیم ثروتمندتر و شادتریم.»
«شاد بودن و کامیاب بودن» رو کنار «ثروتمند بودن» آوردم چون به نظرم ثروتمند بودن وسیله ای برای رسیدن به هدف کامیاب بودن هست.
اما چند تا سوال:
1- آیا این کامیابی هست که کالاهای زیادی (ماشین، ویلا و …) داشته باشیم اما وقت لذت بردن از اونها رو نداشته باشیم؟
2- آیا کامیابی هست که کالاهای زیادی داشته باشیم اما سالم نباشیم؟
3- آیا کامیابی هست که کالاهای زیادی داشته باشیم اما در یک جامعه ستمگر با اختلاف طبقاتی زیاد زندگی کنیم؟
4- آیا کامیابی هست که کالاهای زیادی داشته باشیم اما ناشاد باشیم و احساس کنیم داریم زندگی مون رو تلف می کنیم؟

آیا به نظر شما در جامعه ای که بیمارستان های زیادی وجود داره به معنی سلامت بیشتر شهروندانش هست یا مریض بودن بیشتر اونها؟
این سوال رو به طور مشابه میشه به یه صورت دیگه مطرح کرد:
در جامعه ای که زندان های زیادی وجود داره به این معنی هست که از امنیت بیشتری برخوردار هست یا نه برعکس شهروندانش از مشکلات عدیده ای رنج می برن؟

1 پسندیده

ما فرض میکنیم پول داریم و میخوایم لذت ببریم، آخر هفته ها بریم اسکی، تابستونها برم پیست دیزین، روز در میون برم استخر خونه، یه وقتایی تو هفته با بروبچ بریم کوههای آلپ پیاده روی و کوهنوردی، یه وقتایی بریم باغ و کشاورزی و باغداری و … خدا هم بخواد با ورزش و تفریح و بدنسازی بدن سالم و سلامتی نصیب اون پولدار بشه.[quote=“asef.m, post:6, topic:1770”]
3- آیا کامیابی هست که کالاهای زیادی داشته باشیم اما در یک جامعه ستمگر با اختلاف طبقاتی زیاد زندگی کنیم؟
[/quote]

به من چه ربطی داره فکر کن تو سوئیس زندگی می کنیم.[quote=“asef.m, post:6, topic:1770”]
4- آیا کامیابی هست که کالاهای زیادی داشته باشیم اما ناشاد باشیم و احساس کنیم داریم زندگی مون رو تلف می کنیم
[/quote]

سعی می کنیم شاد باشیم و پول برای ما وسیله باشه و نه هدف و با اون خوش باشیم[quote=“asef.m, post:6, topic:1770”]
آیا به نظر شما در جامعه ای که بیمارستان های زیادی وجود داره به معنی سلامت بیشتر شهروندانش هست یا مریض بودن بیشتر اونها؟این سوال رو ب
[/quote]

سوال دو پهلویی است که به سوال من ربطی نداره، چون من میگم چگونه ثروتمند بشیم، واقعا چگونه باید ثروتمند شویم؟

1 پسندیده

یه ضرب المثلی هست که می گه
پنیر مجانی رو فقط در تله موش پیدا می کنید!

متاسفانه شما در دنیای محدودیت‌ها زندگی می‌کنید. شاید این ویدیو بی ربط نباشه

مشکلی که وجود داره، سوال شما و خواسته‌هاتون خیلی شبیه امکان پرواز بدون بال و وسیله جانبیه! آدم‌هایی بودن مثل زاکربرگ، جابز، … که توانستن بدون پشتوانه مالی با کمترین هزینه صاحب پولی که شما می‌گی بشن، می شه دستور العملی مثل کیمیاگری صادر کرد و گفت اگر فلان و فلان و فلان کنی پولدار می‌شی، اما تضمینی براش نیست.

نکته دیگه اینکه شما نمی‌تونید همزمان شتر باشید و ماهی! باید تمامی عواقب رو به جون بخرید.

نکته بعدی اینه که شما نمی‌تونی بدون از دست دادن چیزی، چیز دیگه‌ای به دست بیاری مگر در موارد نادر، مثلا اونقدر خوش شانس باشی که بلیط بخت‌آزمای ۳۰ میلیون دلاریت برنده بشه! به نظر من پولدار شدن به اون سبکی که شما می‌گید، شانسش در همون حده (مثلا در ۳۰ سال اخیر 500 نفر چنین بلیط‌هایی بردن، پانصد نفر هم مثل زاکربرگ و جابز و بیل گیتز … پولدار شدن! توی آمریکا ببینید کلوپ میلیاردرهای خودساخته آمریکا چند نفره؟ این آمار رو forbes در مورد همه میلیاردرهای منتشر کرده (خودساخته و دیگر ساخته)
U.S. 540 billionaires,
China with 251,
Germany with 120,
India with 84
Russia with 77.
)

یک موضوع دیگری که مهمه نقطه شروعه، ببینید وقتی شما از صفر شروع می‌کنید فرق می‌کنید با کسی که از هزار شروع کرده! برای همین اینکه شما بخواهید در جوانی یا میانسالی به چیزی که دیگران در این سنین دارن برسید خیلی سخته! راه برای پولدار شدن هست ولی خوب طول می‌کشه در حالت نرمالش…

یک مطالعه ای هم روی کتاب چرا دانش‌آموزان با معدل الف برای دانش‌آموزان با معدل ب کار می‌کنند اثر رابرت کیوساکی داشته باشید بد نیست. ایشون چند تا کتاب مشابه خیلی معروف‌تر هم دارن که مطالعشون خیلی خوبه.

شما اگر واقعا طالب چنین پولی هستید،‌ و واقعا جواب سوال براتون مهمه،۳ کار زیر رو ۳۰ سال انجام بدید، با مطالعه تاریخ می‌بینید که تمام افراد این‌چنین بعد از مدتی موفق بودن. اما اگر می‌خواهید بدون زحمت پولدار شید شاید بهتره با یه پولدار ازدواج کنید! یا به یک کلاهبردار مراجعه کنید (یا برای یادگیری کلاهبرداری، یا مورد کلاهبرداری قرار گرفتن).

۱- ۳۰ سال روزی ۱۳ ساعت کار کنید و سه ساعت مطالعه کنید! خوابتون کم می‌شه؟ دوستانتون رو از دست می‌دید؟ سلامتیتون به خطر می‌افته؟ از خانوادتون دور می‌شید؟ همه این‌ها حتی در مورد زندگی جابز،‌گیتس، زاکربرگ، ایلان ماسک و … صادقه (زندگی‌نامه رو کامل مطالعه کنید! و به مزخرفات مجلات زرد توجه نکنید) اشکالی نداره،‌ باید از دست بدید تا بدست بیارید.

۲- از ریسک نترسید. مثلا مثل یک بازاری بعد از این که ۸۰ درصد از یک خرید مطمئن شدید ریسک کنید و زیر بدهی برید! ممکن هم هست زندان بیفتید،‌ ولی برای به هدف رسیدن باید هزینه کرد.

۳- باید در مواقعی که باید بین انسانیت،‌ سلامت، رفاقت و پول انتخاب کنید، انتخابتون به هدفتون نزدیک باشه! بازهم زندگی‌نامه کامل افراد پولدار رو مطالعه کنید! خواستید برای تک‌تکشون مثال‌های صریح دارم! ربطی هم به تربیت، اخلاق و تفکر شما نداره! پول با شما این‌کار رو می‌کنه. دیدن ویدیوی زیر خالی از لطف نیست:

1 پسندیده

اگه دوستان به مطلب اول من رجوع کنند، من توجه همه را به برخی مطالب ارجاع دادم مثل تکنولوژی فکر، دانشگاه، کلاسهای تخصصی، دوره های فشرده و تغییر جایگاه هدف و وسیله، قصد من از اشتراک گذاری این موضوع آگاهسازی و تلاش در به چالش کشیدن این دوره هاست و از طرف دیگر اشتراک گذاری نظرات دوستان است شاید راهکاری برای این موضوع داشته باشند که شاید من اطلاعاتم در مورد اونها کم باشد وگرنه هر انسان عاقلمندی برای زندگی و دخل و خرجش باید چشم انداز و حساب کتاب داشته باشد، هیچ ضرورتی ندارد که انسان جهت کسب ثروت مسیر استیو جابز و بیل گیتس و وارن بافت را برود یا نرود، هیچ ضرورتی ندارد که برای کسب سود و درآمد رو به پنیر تله موش بیاوریم، هیچ ضرورتی ندارد که برای کسب ثروت به دنبال تجربیات کسانی برویم که خودشان در کار خودشان مونده اند، هیچ ضرورتی ندارد در مسیر کسب ثروت بدبختی بکشیم، رفقایمان را از دست بدهیم، سیزده ساعت کار بکنیم، سه ساعت مطالعه کنیم،تنها چیزی که برای کسب ثروت بنظر میرسد نیاز باشد، تغییر نوع نگاه، تفکر، گرایش ها، کشتن بزها و برخی تعلقات و دلبستگیها و… میتواند باشد، اما نکته، چه نگاهی؟ کدوم گرایش؟ چه تفکری؟ کدوم ترس و تعلقات و وابستگی ها؟ چه مسیری، چه تجربه ایی؟ چه مدل کسب و کاری؟ چه مدل مالیی میتونه ما را برای کسب ثروت یاری برسونه؟

تاکنون خیلی روی نظریه مزلو تاکید شده، اما خیلی هم صحیح نیست! مقلا این مقاله
What Maslow Missed از Steve Denning در forbes یا
مقاله Pamela B. Rutledge با عنوان Social Networks: What Maslow Misses رو مطالعه کنید!
البته مقالات دیگه‌ای هم هستن مثل
Nain’s Hierarchy of Needs: An Alternative to Maslow’s & ERG’s Hierarchy of Needs
حتی در برخی مقالات کمی هم تغییرات دادن تا قابل تحمل‌تر بشه مثل
Renovating the Pyramid of Needs: Contemporary Extensions Built Upon Ancient Foundations
البته اگر کمی هم به اطرافتون و حوادث مهم تاریخی نگاه کنیم ناکارا بودن این هرم و تصمیم‌گیری بر اساس اون رو دریافت می‌کنید.

من دقیقا اشاره کردم که آن‌هایی که گفتید ضرورت ندارند در واقع ضرورت دارند!. اگر منابع و تاریخ رو مطالعه کنید، می‌بینید که تاریخ اینگونه بوده! آزمایش‌ها روی انسان اینگونه بوده. تکنولوژی فکر و … به شما در طی یک مسیر منطقی کمک می‌کنند اما وقتی تعریف از ثروتمند بودن

باشه، تکنولوژی فکر به کار نمی‌آد!
پس باید اول سوالاتی مثل

درست جواب داده بشه، و آدم ببینه واقعا امکان‌پذیر هست یا نه! وقتی در مورد ثروت صحبت می‌کنیم، با معنویت فرق می کنه! پول و ثروت یک چیز مادیه و باید از دیگران کسب بشه! معدن نداره که اگر پیدا کردید پول‌دار آن‌چنانی بشید. اگر انسان، انسان باشه و انصاف داشته باشه مقداری که از دیگران دریافت می‌کنه باید منطقی باشه! باید بابت اون کار خدمات بدید و ارزش تولید کنید. وقتی هم قبلش اعتباری نداره باید سال‌ها برای کسب اعتماد در دریافت پول از دیگران تلاش کرد، یا باید دیگران رو فریب بده!

یک نکته خیلی مهم:
وقتی شما ۱۰ میلیون داری و می خوای یک ماشین ۲۰ میلیونی بخری انگیزه داری و می‌تونی حتی شبانه روزی کار کنی تا ۲۰ میلیون جور کنی. اما اگر ۱۰ میلیون داری و یک میلیون حقوق می خوای یک ماشین ۱ میلیاردی بخری انگیزه کافی در تو ایجاد نمی شه! چون فاصله زیاده! اگر هم بخوای یک ماشین ۹ میلیونی بخری هم انگیزه کار اضافی نداری چون لازم نیست.
پس یکی از نکات مهم با انگیزه بودن، موفق بودن و پولدار شدن برداشتن لقمه یکم بزرگ‌تر از دهنه! بدونیم کجاییم و می‌خوایم به کجا بریم.

1 پسندیده

اصلا طبیعت اینه
ضعیفا خورده میشن ی جورایی و مورد ظلم واقع میشن تا خودخواه ها پیروز بشن