چه راه هایی برای تمیز کردن ایستگاه های اتوبوس می تونه جایگزین شستشو با آب بشه؟

امروز پنج دقیقه طول کشید تا ایستگاه اتوبوس نزدیک خونه رو شستشو بدن، پرسیدم مواد شوینده تون چیه؟ گفتن آب خالی که خیلی با فشار هم می ریخت بیرون اما چون می خوان کار دست رو ازش حذف کنند، آب با فشار به صورت قطرات خیلی ریز پرتاب میشد بیرون.
#سوال
چند لیتر آب برای شستن یه ایستگاه اتوبوس استفاده میشه؟
چندتا ایستگاه اتوبوس در روز به این روش تمیز میشه؟
چه راه های دیگه ای میشه جایگزین کرد که نیازمند آب به مقدار زیاد نباشه؟

شستشوی ایستگاه اتوبوس

2 پسندیده

#پرسش
چرا شهرداری چنین کاری می کنه؟ آیا این کار براش توجیه اقتصادی داره؟ با استفاده از سطل آب و دستمال کشیدن توسط یک کارگر آب کمتر و در کل هزینه ی کمتری صرف نمیشه؟

#محاسبه سرانگشتی
برای محاسبه، اول مقدار و هزینه آب مصرفی برای شستن هر ایستگاه رو حساب کردم. بعد محاسبه کردم که شستن 12 ایستگاه بدون در نظر گرفتن زمان و هزینه ی جابه جایی، برای دو روش چه قدر هزینه و زمان می بره. قیمت هر مترمکعب آب، 540 تومان در نظر گرفته شده.

  1. شستن با آب پاش:
  • مقدار آب مصرفی برای شستن هر ایستگاه= 5 * 60 ثانیه * 2 متر بر ثانیه (سرعت خروج آب) * 0.01 متر مربع(مساحت سطح شیلنگ)= 6 متر مکعب
  • قیمت آب مصرفی برای شستن یک ایستگاه= 3240 تومان
    بنابراین قیمت شستن 12 ایستگاه حدودا معادل 40 هزار تومان طی مدت یک ساعت است.
  1. شستن با سطل آب و دستمال توسط کارگر:
  • مقدار آب مصرفی برای شستن هر ایستگاه= 1 مترمکعب
  • با احتساب 10 دقیقه زمان برای کارگر بابت شستن یک ایستگاه و دستمزد کارگر معادل ساعتی 10هزار تومان،
    قیمت شستن 12 ایستگاه= هزینه آب + هزینه کارگر = 6480+ 20000
    یعنی هزینه حدودا معادل 26 هزار تومان طی مدت دو ساعت است.

نتیجه : هزینه شستن با سطل و دستمال توسط کارگر چیزی حدود نصف هزینه ی شستن با آب پاش است، ضمن اینکه در اولی در مصرف آب صرفه جویی شده و اشتغال زایی هم می شه!. اما از نظر زمانی دو برابر زمانی که در روش اول صرف شده، طول می کشه.

پ- توی محاسبه چیزی جا انداخته نشده؟؟

#ایده
اگه از اسفنج برای شستشو در روش دوم استفاده بشه، حتی با 5 لیتر آب هم می شه یک ایستگاه رو شست و هزینه ی آب مقدار ناچیزی میشه (برای شستن 12 ایستگاه معادل 32 تومان!) و تنها هزینه، دستمزد کارگر هست.

3 پسندیده

چه محاسبه جالبی! :slight_smile:
باید دید اولویت شهرداری چی هست. کمتر هدر رفتن آب یا هزینه کمتر بابت پرداخت به کارگر.
چیزایی که به نظرم تو محاسبه باید در نظر گرفت: هر چه مدت یکبار این ایستگاه ها باید شسته بشه؟ چندین ایستگاه تو شهری مثل تهران وجود داره؟ آلودگی ها اغلب از چه نوعی هستن؟ به چند تا کارگر نیاز هست؟
#کامنت


نمیشه به فکر راهی بود که کمتر کثیف بشن؟ پس این فناوری نانو کجا به کار خواهد اومد؟ آیا صرفه اقتصادی نداره که نرفتن سراغش یا اینکه کسی به فکرش نبوده؟
#پرسش

به نظرم استفاده از آب برای این کار اصلا درست نیست. استفاده از مواد شوینده هم آب های زیر زمینی رو آلوده می کنه. به جاش میشه از دستگاه های مکنده مثل جاروبرقی استفاده کرد. بخش زیادی از کثیفی های شهر دوده و گرد و غباره که با مکنده ها راحت تر جمع میشه. حذف دوده و گرد و غبار از سطح شهر باعث میشه که بازه های زمانی نظافت طولانی تر بشن. یک راه دیگه استفاده از بخارشو ها است که آب خیلی کمی مصرف می کنن، شوینده نیاز ندارن و قدرت پاک کنندگی بالایی دارن.

1 پسندیده

@najme

این محاسبه نشون میده که روشی که آب رو کمتر هدر میده، یعنی همون روش شست و شو با سطل آب توسط کارگر، هزینه ی کمتری هم داره! پس شهرداری حتی اگه هدر رفتن آب براش مهم نباشه معقول تر هست که این کار رو انجام بده!!
اما یک متغیر پنهان که بهش توجه نکردم! :
#پرسش
تعرفه آب (و همین طور منابع دیگه مثل برق و گاز و تلفن) برای شهرداری ها و به طور کلی ادارات دولتی چه طور محاسبه میشه و این هزینه از چه طریقی خرج میشه؟
برای مثال یک شرکت خصوصی، باید بخشی از در آمدش رو صرف این خرج ها بکنه و بنابراین نسبت به خرج کمتر و مصرف کمتر مشتاق خواهد بود. اما آیا سازمان های دولتی هم این طورند؟

اگر این طور نیست و این هزینه ها از بیت المال صرف میشه، در این صورت هزینه ی آب رو باید کلا از معادلات حذف کنید! در نتیجه طبیعتا روش اول خیلی به صرفه است!!!:grimacing:

3 پسندیده