چه روش‌هایی برای مدیریت کلاس درس می‌شناسید؟

مدیریت چند کودک یا نوجوان در کلاس درس احتمالا یکی از چالش‌برانگیزترین کارهای هر معلمی هست! مخصوصا اگه دانش‌آموزا پسر و پرانرژی باشن :wink:

چنین جمع پرانرژی رو معلم چطور مدیریت کنه تا به هدف کلاس که یادگیری درس هست به شکل بهتری برسه؟

چه تجربه‌هایی در این زمینه داشتید؟

مدیریت کلاس درس

دنباله‌ی موضوع در مدارس مختلف معلم‌ها چقدر از کتک برای تربیت دانش‌آموز استفاده میکنن؟

8 پسندیده

۱. کمک گرفتن از خود بچه ها یکی از بهترین و البته قدیمی ترین شیوه های مدیریت کلاس هست.

مبصر و نماینده کلاس عملا چنین نقشی را بازی میکند.

۲. استفاده از تشویق های ساده مثل تشویق سر به راه ترین دانش اموز و یا دانش اموزهای زرنگ هم خیلی به مدیریت کلاس کمک میکند. چون دانش اموزی که تشویق میشود معمولا برای حفظ موقعیت خطای کمتری میکند.

6 پسندیده

مدیریت کلاس از مباحثی است که می تواند بسیار لذت بخش باشد.

به نظر من یک معلم با استفاده از : فرق نگذاشتن بین دانش آموزان ، توجه به نیاز های هر دانش آموز و رسیدگی به آنها ، استفاده از تفهیم به جای تنبیه! ، موقعیت سازی برای دانش آموزان برتر به جای تشویق! ( موقعیت رقابتی و یا آموزشی بهتر و یا شرایطی از این قبیل برای دانش آموزان مشتاق تر تا اشتیاق سایر دانش آموزان بالاتر برود و هدفی را برای دستیابی داشته باشند نه فقط تشویق و تمجید در برابر دیگر انسان ها! تشویق به نظر من احمقانه است ) همپا سازی کلاس با استفاده از کار تیمی ، تیم بندی منطقی و صحیح برای افزایش توانایی تیمی و همپوشانی عیب ها و تقویت توانایی های هر تیم ، هویت سازی تیمی و فردی و …

هر چه بگویم کم است اینجا درست شدنی است ولی توان همگانی را می طلبد :smile:

5 پسندیده

اگر مدیریت کلاس را به معنی حفظ نظم در کلاس در نظر بگیریم، قبل از هر چیز باید ببینیم چه چیز نظم را بر هم میزند؟ آن را شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم…
1.اگر دانش آموز خاصی پرانرژی است به او مسئولیتی را واگذار کنیم.
2.اگر مربوط به عدم آمادگی معلم است، سعی کند با آمادگی وارد کلاس شود؛ آمادگی به این معنا است که ابزارهای لازم مهیا و روش تدریس مشخص باشد. برای مثال اگر میخواهد فیلمی را نمایش دهد، حتما آن را به همراه داشته باشد، نه اینکه اول وارد کلاس شود و بعد یادش بیاید که فیلم را نیاورده است و دوباره کلاس را ترک کند.
3.مواردی هستند که در هر کلاسی وجود دارند و اجتناب ناپذیر است، آنها را باید شناخت.

مثلا در هر کلاسی ممکن است یک نفر مداد نیاورده باشد. بهتر است معلم چند مداد و پاک کن و … همراه و یا در کلاس داشته باشد و به دانش آموز امانت بدهد. در غیر این آن دانش آموز ممکن است به این علت نظم کلاس را برهم زند.

5 پسندیده

پیشنهادم اینه که در منابع اروپای شمالی (فنلاند) مطالعاتی داشته باشید همینطور کشور آلمان.

1 پسندیده