چه طور میشه کتاب‌های فارسی را برای کتاب‌خوان‌ها موجود کرد؟

از معروف‌ترین کتابخوان‌های موجود می‌توان به کتابخوان‌های Kindle اشاره کرد. گویا با معرفی فرمت‌های جدید مانند $\text{KF8}$، امکان پشتیبانی از زبان فارسی فراهم شده است. با این وجود هنوز کتاب‌های فارسی در این فرمت آماده نشده‌اند.

پرسش

چه مشکلاتی سر راه الکترونیکی کردن کتاب‌های فارسی وجود دارد؟

ایده

به نظرم بازار خوبی در این زمینه وجود دارد. هر چند رقیب‌هایی برای فرمت epub هم‌اکنون وجود دارند اما برای کتاب‌خوان‌های kindle مورد مشابه‌ای ندیدم. شاید بشه با انتشاراتی‌ها مذاکراتی کنیم و نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها را راهی بازار کنیم.

دنباله‌ی موضوع آیا "کتاب های الکترونیک" جای کاغذ رو خواهند گرفت؟

پی‌نوشت: یک اپلیکیشن خیلی خوب در مورد کتاب‌های الکترونیکی فارسی وجود داره به اسم طاقچه که با فرمت epub هم کار می‌کنه.

1 پسندیده

حدسم اینه که یه دلیل نبودن کتاب فارسی در فرمت AZW (مناسب برای کتاب‌خوان‌های kindle)، نداشتن استاندارد باز (open standard) برای این فرمت کتاب هست، معمولا وقتی منبع چیزی باز و در دسترس نیست، توسعه ش دیرتر و به صورت خاص اتفاق میفته. یه هدف تولید کننده از بسته و انحصاری نگه داشتن منبع محصول، همین خاص نگه داشتنش و به هدف مشتری خاص هست.

یه جدول مقایسه ی فرمت های مختلف کتاب الکترونیک در این لینک ویکی پدیا در دسترسه:

البته یه دلیل دیگه میتونه تعداد افرادی باشه که در ایران از کتابخوان کیندل و یا کتاب فارسی نسخه غیرچاپی استفاده میکنن. شاید هنوز سایز بازار به اندازه کافی اغواکننده نیست که ناشرانی کتاب الکترونیک، مثلا طاقچه به سمتش برن.

2 پسندیده

@shiva_jelveh فکر میکنم شما در تهیه کتاب فارسی دیجیتال با فرمت مناسب کیندل تجربه داشتین، نظرتون رو راجع به دلیل اینکه هنوز کتاب‌ فارسی در این فرمت اماده نمیشن میگید؟

1 پسندیده

اتفاقا ضریب نفوذ اینترنت در ایران بین ۳۰-۴۰ درصد هست و این میتونه عدد خوبی برای ورود کتاب های دیجیتال به زندگی مردم باشه.

فکر میکنم برای وارد کردن کتاب های فارسی به بازار نشر دیجیتال، کمی زمان لازمه تا بعضی انتشارات دیجیتال مثل فیدیبو یا طاقچه یا موارد مشابه بتونن نیاز رو ایجاد کنن تا بقیه بازار نشر وارد این حوزه بشه.

ضمن اینکه این انتشارات خوبه که از دانشجوها و محیط های اکادمیک شروع کنن، چون عادت خوندن مقاله و یا کتاب در فرمت های دیجیتال در این محیط ها پیش از این ایجاد شده.

1 پسندیده

به نظر می‌رسد که فیدیبوک (اولین کتاب‌خوان با پشتیبانی زبان فارسی) این مشکل را تا حدی برطرف می‌کند. کسی تجربه‌‌ی کار با این کتاب‌خوان را دارد؟

1 پسندیده

تمامی دیوان‌های اشعار شعرای فارسی موجود در کتابخانه گنجور بصورت کتاب mobi از بخش دانلود این سایت قابل گرفتن هستند و همشون رو می‌تونید در کیندل به راحتی استفاده کنید. یادداشت‌هایی هم که هایلایت کنید بدون مشکل در فایل تکست مربوطه ذخیره میشن.

هر کتاب زبان فارسی رو هم که بصورت فایل تکست یا ورد داشته باشید می‌تونید با برنامه رایگان calibre به فرمت mobi تبدیل کنید و در کیندل بخونید و مشکلی وجود نداره.

1 پسندیده