چه مهارت امدادرسانى يا كمك اوليه اى بلدى، يادم بدى؟

يعنى اگه كسى دچار سوختگى شده دورش رو پتو بپيچيم براش بهتره يا پتو صرفا براى خاموش كردن اتش هست؟

دنباله‌ی موضوع چقدر یادگیری مهارت های امدادرسانی و کمک های اولیه را ضروری می دانید؟


چه امدادها و كمكهاى اوليه اى بلدى كه فكر ميكنى دونستنش ضروريه؟

4 پسندیده

نرسیدن اکسیژن باعث اتمام اتش سوزی می شه .و استفاده از پتو در این مورد مفید بود که جلوی اتش سوزی بیشتر را گرفت و اتش راخاموش کرد .ولی در مرحله ای که اتش خاموش شده بهتره از هرگونه تماس و یا فشار فیزیکی با بیمار اجتناب بشه .به خاطر این که سلولهای پوست بیمار خیلی اسیب دیده اند دیگه در این مرحله باید افراد متخصص وارد عمل بشوند .سوختگی هم درجات مختلفی داره و روش های پانسمان و درمان ان متفاوته.

4 پسندیده

کتاب‌های زیادی در این زمینه هست که غالبا رایگانه و توسط هلال احمر/صلیب سرخ کشورهای مختلف یا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مطرح منتشر شده. مسائل مختلفی هست و به نظرم خوبه که این کتابها کامل خونده بشن. برخی راهنمایی‌ها هم مثلا برای کمک اولیه در شهر و در طبیعت (مثلا حین کوهنوردی که امداد دیر میرسه) متفاوته.
آموزش همگانی هلال احمر ایران

یکی از مهم‌ترین چیزها در کمک‌های اولیه بحث CPR است چون اگه چند دقیقه خون به مغز نرسه باعث ایجاد آسیب دائمی مغزی و بعد مرگ میشه. ممکنه برخی از ترس این که آسیب بزنن CPR ندن اما اگر فرد نبض و تنفس نداره آسیب ندادن CPR خیلی بدتر و قطعی‌تر از آسیب احتمالی CPR غیراصولی هست (ممکنه مثلا بعضی دنده‌ها بشکنه ولی از آسیب مغزی بهتره).
khadem.ir/حمله-قلبی/کمک‌های-اولیه/
در لینک بالا هم توضیح داده که نگران نباشید و اولویت با برقرار کردن یک جریان خون جزیی هست.

استفاده از شربت ایپکاک در مسمومیت دیگه توصیه نمیشه. شربت ایپکاک خودش سم ضعیف هست و علائم مصرف ایپکاک باعث میشه تشخیص نوع سم توسط مرکز درمانی سخت بشه. استفاده از ایپکاک باعث میشه سایر گزینه‌های درمانی مثل زغال فعال و آنتی‌دوت دیرتر قابل اجرا و موثر بشن. در صورت نیاز به ایجاد استفراغ میشه با خوراندن مقدار زیاد آب یا شیر این کار رو کرد. در مسمومیت با مواد اسیدی، قلیایی و نفتی نباید استفراغ ایجاد کرد. مواد اسیدی و قلیایی در حین استفراغ دوباره به مری و حلق آسیب میزنن و مواد نفتی میتونن وارد مجاری تنفسی بشن.

در غرق شدگی برای بیرون آوردن فرد دنبال میله و چوب و طناب باشید چون موثرتر و سریعتره و جون خودتون رو هم نجات میدید.

4 پسندیده

شماره تماس فوريت هاى پزشكى ١١٥ هست!

1 پسندیده