چه نظر یا خاطره ای درباره ی چارلی چاپلین دارین؟

امروز تولد چارلی چاپلین بود! :tada:
چون خودم همیشه این انسان رو یک نابغه ی بزرگوار! می دونم (مخالف اون افرادی ام که سعی می کنن با کمونیست نشون دادن چاپلین، کم ارزش جلوه اش بدن) خواستم با این مطلب فقط یادی از اون کرده باشم و البته این رو هم بپرسم که نظر شما راجع به چارلی چاپلین چیه؟

perfect-bromance-albert-einstein-and-charlie-chaplin-were-longtime-buddies-2-637x640

شخصا از لحاظ هنری، اجتماعی و سیاسی اون رو فردی مثبت می دونم که سعی کرد تا اون جا که توان داره نه تنها مشکلات جامعه ی خودش بلکه نگرانی های بزرگ بشر رو در قالب طنز (که شاید قبل از او بیشتر هزل بوده) بیان کنه و البته پای عقایدش هم ایستاد و به کسی باج نداد!
وقتی تصویر بالا رو می بینم به یاد این جمله می افتم که:
اگه آلبرت نابغه ی علمی بود، چارلی هم نابغه ی هنری(و البته به نظر من اجتماعی و سیاسی) بود!

7 پسندیده

وقتی فیلم هاش و میبینم کیف میکنم ، همیشه هنر یک پله بالاتر از علم قرار داره و واقعا لقب نابغه برازنده چارلی هست.

2 پسندیده

عکس فوق بدون شک دو تن از تاثیرگذارترین شخصیت‌های قرن 20ام و تاریخ را نشان میدهد. چاپلین با سبک خاص خودش و طنز حرفهای عجیبی زد و گاها شوک‌های متعددی به مخاطبان خودش وارد میکرد.

شخصا معتقدم یکی از بهترین کارهاش فیلم دیکتاتور بزرگ بود خصوصا سکانس‌های آخر فیلم که میتوان آن را جدی‌ترین سخنرانی و صبحت‌های چاپلین خطاب به بشریت نامید.

هنر اثرگذار و هنری که میتواند اصلاح‌گر باشه رو میشه در قالب آثار چاپلین مشاهده کرد.

2 پسندیده

چارلی چاپلین بهترین کارگردان سینما است. او نشان داد که برای ساختن یک فیلم خوب نیازی به داشتن جلوه‌های ویژه، صحنه‌های اکشن، خشونت و تحقیر شخصیت‌ها به خصوص شخصیت زن نیست.

سینمای چاپلین شاید یک صنعت باشد اما قبل از هر چیز هنر است. هنر نشان دادن تصاویر به طوری که حتی بدون دیالوگ منظور را کامل و دقیق می‌رساند و ساعت‌ها آدم را پای پرده سینما میخ‌کوب می‌کند.

به نظر من بهترین فیلم‌های بلند چاپلین پسر بچه، روشنایی‌های شهر و عصر جدید هستند و بهترین صحنه‌هایی که همیشه در یادم می‌مانند صحنه مشت‌زنی در فیلم روشنایی‌های شهر و آواز خواندن در پایان فیلم عصر جدید هستند.

صحنه مشت‌زنی

صحنه رقص و آواز خواندن چاپلین

4 پسندیده

خوب نظر منفی هم بهتره در این مجموعه باشه :grin:. به عنوان طنز و هنر کمی علاقه داشتم ولی به عنوان تفکر سیاسی و اجتماعی نه.
به نظرم چارلی چاپلین شبیه به مبارزهای ضداستعماری مثل چه‌‌گوارا، دیدگاه مضمحلی رو مطرح کردن. از این نظر که هرچند خودشون با ایده نقد و به چالش کشیدن سیستم سرمایه‌داری وارد کار میشن، ولی بعدا تبدیل به ابزاری برای پیشرفت همین سیستم میشن و حتی تا میزان زیادی موفقیت خودشون رو مدیون همین اضمحلال در سیستم هستن! به همین دلیل از لحاظ سیاسی و اجتماعی چاپلین رو یه آدم معمولی در زمان خودش میدونم! از لحاظ هنری خلاقیتهای جالبی داره که قابل توجه بوده!

2 پسندیده

وجود یک سری مسائل قابل تامل باعث ورود افراد مختلف به کنکاش و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای این مشکل میشه ولی شاید دیدگاهی که برای حل مسئله ارائه میشه جالب نباشه. مسلما جمع‌ ‌کثیری در خصوص فقر و نبود عدالت اجتماعی و بدبخت بودن ملتی غنی دچار سوال شدن ولی حل مسئله‌شان با هم فرق داشته.
مثلا کارل مارکس و میلتون فریدمن هر دو دغدغه فقر مردم رو دارند ولی جوابی که به حل این مسئله میدهند 180 درجه متفاوت با هم است.

و گاهی اوقات فرد جوابی ارائه نمیده. فقط مشکل رو مطرح میکنه شاید بدین علت که اصل مشکل دچار فراموشی نشه و متفکرین براش فکری داشته باشند.

چاپلین هم از جمله افرادی است که بیشتر به بیان مشکل پرداخته و کمتر ایده خودش رو میگه (هرچند که در برخی فیلم‌ها حتی از قالب طنز خارج شده و به صورت جدی حرف خودش رو میزنه مثل انکار دیکتاتوری و محکوم کردن جنگ ایدئولوژیک در فیلم دیکتاتور بزرگ). اما چنین افرادی معمولا به ایدئولوژی‌ها و تفکرات متعددی منصوب میشن که شاید این گونه نباشند. مثل کمونیسم بودن چاپلین که نهایتا مدرکی براش یافت نشد که تا حدی بشه پذیرفت چاپلین به کمونیسم علاقه داره

1 پسندیده

باید چه حرکت یا رفتاری رو انجام می داد تا از لحاظ اجتماعی و سیاسی اهمیت داشته باشه؟( و به قول شما آدم معمولی نباشه )