چه نوع حشراتی عاشق نور هستند و چرا؟ نزدیک می‌شوند به منابع نور و می‌میرند!

حتماً شما هم دیدید حشرات پرنده ریز و درشتی رو که دور لامپ‌ها می‌گردند، الان از پنجره دیدم که یکی‌شون در اندازه یک پروانه، که در حال چرخیدن دور لامپ بزرگ در خونه بود، اینقدر نزدیک شد به که انگار در اثر برخورد سوخت و به زمین افتاد !!! چرا؟
داخل حباب‌های سر-باز لوستر هم تلفاتشون رو دیدم !!!

این وضعیت احتمالا جز طبیعتشونه؛ دلیلش چیه؟

ابعاد زمانی تکامل هم اجازه نداده خودشون رو با وسایل بشرساز سازگار کنن، اصلا نمی دونم میشه چنین چیزی یا نه!! یعنی شاید حد نهایی هوش حشرات هم در کل هیچوقت اجازه چنین تشخیصی رو نده!
ما چطور؟ هوش و توجه ما باید به این قضایا حساس باشه؟! این یک مسأله محیط زیستی محسوب نمیشه؟
مهمه؟؟ کاری براش انجام شده تا به حال؟؟؟

2 پسندیده

چند تا نظریه وجود داره ولی مفهوم کلی اینه که منبع نور روی حسگر خاصی در حشرات اثر میزاره و اونها رو جذب میکنه. دلیل این جذب چیه؟

  • میتونه به دلیل اهمیت جذب نور در حشرات باشه. نکته اینه که در واقع حشرات برای جذب بهینه نور تکامل پیدا کردن (در واقع بال برای بالا بردن سطح جذب بوده و نه پرواز!!).

  • میتونه با سیگنالهایی که از منابع غذایی انتظار دارن اشتباه گرفته بشه.

  • یک دلیل نه چندان محبوب، اینه که ممکنه با سیگنالهای جنس مخالف اشتباه بگیرن.

ولی نکته مهم اینه که حسگر قوی نور باعث این اتفاق میشه که حالا پاسخ بعد از حسگر هنوز مشخص نیست و الزاما یکسان هم نیست.

چرا تکامل باعث نشده این رفتار تصحیح بشه؟ اولا که منابع مصنوعی نور در ابعاد تکاملی در طبیعت نبودن که بخواد روی این ضعف اثر بزاره. نکته دوم اینه که این اتفاق باید در سطحی وسیع بیوفته نه فقط در خونه‌ها. میزان حشراتی که از این طریق از بین میرن در ابعادی نیست که بخواد اثری در تکامل ایجاد کنه.

نکته بعدی هم اهمیت داره: حشرات در هرم تغذیه در انتها هستن و به دلیل سرعت زاد و ولد، به سادگی با مرگ و میر تکامل پیدا نمیکنن. مگر اینکه این اتفاق با سرعت و در ابعاد بیوفته که تنها نوعی خاص باقی بمونن که به نظر بسیار دور از انتظار به نظر میاد.

2 پسندیده