چه چیزی در چت دو نفره در پیام رسانی که استفاده میکنید کمه؟

سلام
من هادی هستم یکی از بنیان گذاران استارت آپی به نام پیام رسان هدهد، به همراه ۲ نفر بنیان گذار دیگه(امیر حسین قاسمی و رعنا غفوری).

ما قرار هست که یک ویژگی به برناممون اضافه کنیم که این امکان رو میده تا دو کاربر در زمانی که هر دو آنلاین هستند با هم چت بکنن(شبیه چیزی که آیفون داره به اسم iMessage). ما بررسی های خودمون رو انجام دادیم و به یک سری ویژگی های اصلی و مهمی برای این موضوع رسیدیم.

خلاقیت خودمون رو هم زدیم. دوست دارم این میزان نیازی که ما در طراحی داشتیم رو آزمایش کنیم. به این صورت که از شما بپرسیم که اگر قرار بود شما یک برنامه پیام رسان تهیه بکنید و مدیر پروژه اون باشید:

  • چه ویژگی منحصر به فردی رو داخل چت دو نفره (نه گروهی) قرار میدادید؟ چه چیزی نیاز دارید که فکر میکنید باید وجود می داشت ولی نداره؟

  • چه موارد و یا ویژگی هایی اولویت اول شما رو تعیین و مشخص میکنه؟

چت و پیام رسان هدهد

9 پسندیده

شاید بزرگترین مشکلی که من با چت کردن دارم و تو پیام رسانها خصوصا وقتی با دختر خانومها صحبت میکنم برام مشکل ساز میشه لحنه و غالب اوقات باعث به وجود اومدن سوءتفاهم میشه و مثلا باعث میشه یه چت ده دقیقه ای برای احوالپرسی به یه چت یه ساعته برای عذرخواهی تبدیل بشه. کاش میشد توی چتهای کلامی یه جوری این موضوع رو برطرفش کرد.
یه مسئله دیگه که شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده و غالب اوقات مشکل ساز باشه اینکه مثلا من وقتی دارم چت میکنم ممکنه وسط یه بحث مهم شارژ گوشیم تموم بشه و شاید این موضوع باعث شه که سوء تفاهم ایجاد بشه ای کاش میشد مثلا وقتی من شارژم تموم میشد از سرور یه پیامی یه چیزی می رفت که فلانی گوشیش خاموش شده و یا شارژش تموم شده چون حس میکنم تو فرهنگ ایرانی این مسئله خیلی وقتها مشکل سازه.
یه مورد خیلی مهم ترین اینکه که شاید واقعا اسیب رسان برای وقت ادمها باشه و اونم اینکه ماها وقتی چت میکنیم اصلا حواسمون به میزان ساعت که داریم حرف میزنم نیست . مثلا من یه غذای توی فر دارم و یا باید تا ساعت فلان فلا جا باشم ولی چون در حال چت کردن هستم دیر میرسم ولی مثلا اگه یه ریماندر داخل موتور جستجو وجود داشت که به من گوشزد میکرد و در صورت نیاز چت رو قطع میکرد من خیلی راحت از اسیب چت طولانی نجات پیدا میکردم. و یا یه اپشنی داشت که میشد تنظیم کرد که من همه پیامها و جوکها و سایر مواردی گروه های مختلف رو راس یه ساعت خاص می دیدم و قبل از اون پیایم مبنی بر اینکه در دسترس نیسم و یا سره کارم به طرف مقابلم میداد خیلی از مشکلات بر طرف میشد. چه ایراد داره مثلا گفته میشد (عزیزم من تا ساعت فلان نمیتونم صحبت کنم)

شاید اگه میشدایده اصلی پیام رسانتون این بود که ما میخواهیم در چتهای دو نفرتون حساب زندگیتونم داشته باشید خیلی عالی میشد.

6 پسندیده

سوال
لحن رو چطور میشه منتقل کرد؟ اگه من توی یه چت حس می کنم طرف مقابلم عصبانیه چند درصد میشه به این حس اعتماد کرد؟ ابزار یا راهکاری برای سنجشش هست؟

#ایده
برای انتقال بیشتر احساسات میشه از اسمایلی های بیشتر استفاده کرد. مثلا زمانی که توی وبلاگها می نوشتم. بچه های اسمایلی کم میاوردن به جاش توصیف می کردن احساسشون رو. مثلا می نوشتن خشمگین در حد پاچه گرفتن
یا خوشحال در حد هورا کشیدن
اینا رو شاید بشه به صورت اسمایلی هایی طراحی کرد که حتی صداهایی کوتاه هم روش باشه.

سوال
چرا به جای چت مستقیم حرف نمی زنیم؟ اینطوری احساسات بهتر منتقل نمیشن؟ چی میشه که گاهی نوشتن راحت تر از صحبت کردن میشه؟
#ایده
همچنان فکر می کنم باید بشه بوها رو هم منتقل کرد به کمک این ابزارها هرچند ایده فانتزیه اما احتمال این که یه روز پیاده سازی بشه کم نیست

4 پسندیده

این پیام رسان نسبت به پیام رسانهای دیگه چی بیشتر داره؟ مزیتش چیه؟

3 پسندیده

فک میکنم اگه یه امکان براش فراهم کنید که بشه موقعیت مکانی رو ساپورت کنه که در صورت اجازه طرف مقابل اطلاعات جی پی اس شما برای طرف مقابل نمایش داده بشه. یه ایده جالب باشه.
با حتی اینکه مختصات لول بندی داشته باشه که مثلا مختصات دقیق
منطقه مکانی با تقریب مثلا یه کیلومتر
و…
که توسط کاربر قابل تنظیم باشه
برنامه چت nearby live تو ویندوز رو هم یه نگاهی بندازین.

2 پسندیده

ما در حال حاضر یک پیام رسان بر روی بستر SMS هستیم. اوایل اسفند برناممون رو منتشر کردیم. در حال حاضر هم بیش از ۱۰۰ هزار کاربر فعال داریم. ما قراره که یه سری سرویس های مهمی رو از بستر خودمون به مردم ارایه کنیم که پیام رسان های دیگه ندارند. قصد داریم تا ابزارها و روش های جدیدی رو معرفی کنیم. هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در مرحله پیاده سازیه.

2 پسندیده

این چه فایده ای داره؟ برای چی لازم میشه؟

1 پسندیده

یه کاربرد مفیدش اینه وقتی دونفر توی شهر هستند و میخوان همدیگرو پیدا کنند.
چیزی که منظورم بود این بود که مردم دوس دارن با افراد انلاین تو منطقه نزدیک به خودشون چت کنن. یا از موقعیت مکانیش خبر دار باشن که امکان مثلا سو استفاده کمتر شه.
وقتی میخوای یه برنامه همه گیر بشه معمولا باید ببینی مخاطبای اصلی کیا هستن. که در پیام رسانا قشر جوون
پس به دنبال علاقمندی قشر جوون باشید…
یه امکان دیگه که اگه اضافه کنید واقعا عالی میشه اینه که پیام رسان شبکه محلی رو ساپورت کنه و دو نفر که مثلا درون یه شبکه وایرلس هستند نیازی نباشه که به سرور برنامه متصل باشن. و فایل هاشون رو با سرعت شبکه محلی به اشتراک بذارن. مثل امکانی که در team viewer هست

3 پسندیده

فکر کنم کم کم باید به جای این سیستمی که دیکته غلط کلمات رو چک میکنه ( و جدیدا هم که هوشمندتر هم شده و کلمه بعدی رو حدس میزنه ) یه سیستمی گذاشته بشه که برداشتهای احساسی اشتباه رو تصحیح کنه :دی

سوال
هدف نهایی شما از طراجی یک سیستم پیام رسان چی بود از ابتدا؟
به نظرم اگه هدف از طراحی مشخص بشه انوقت میشه فهمید چی کم داره.
مثلا چه ایده ای دارید که مشکل بالا رو حل کنه؟ یا اصلا این مساله بخشی از هدفهای پیام رسان شما نیست و نیازی هم نیست که پاش وقت بذارید
سوال
از بین کسانی که از پیام رسان شما استفاده می کنند با چند نفرشون صحبت کنید ببینید چی رو دوست دارن داشته باشند که پیام رسان شما نداره.
مک دونالد قرار نبود که به مشتری هاش سالاد بده اما وقتی ازشون تقاضای سالاد کردن براشون فراهم کرد.

@sinaee.hadi

3 پسندیده

برا تعیین اولویت لازمه بدونم ابزار چت رو برا کی دارم میسازم.

  • اگه برا دوستای خیلی صمیمی هست، چنین ابزاری لازمه بتونه احساسات عمیق تری رو به طرف مقابل منتقل کنه، محتواش به طور خودکار بعد از چت پاک شه.

  • اگه برا تعامل کاری میسازمش، محتواش موندگار باشه، امکان تبادل لینک درش به سادگی موجود باشه و حتی با ابزارهای کار تیمی از راه دور (مثل ترلو و گوگل داک و …) اینتگریت شه، گزینه ی چت کوتاه در دسترس باشه (مثلا چت به صورت خود به خود سر 5-10 دقیقه قطع شه)، بیشتر از دو-سه مورد اسمایلی درش در دسترس نباشه، و فقط برای افرادی مرئی باشی که خودت تعیین کردی.

  • اگه برای تعامل های روزمره داره ساخته میشه (سلام و احوالپرسی)، حتما تنها گزینه ش چت کوتاه باشه (محدود 5-10 دقیقه)، و درش خبری از اسمایلی هم نباشه که افراد با کلمات احساس های عادی شون رو بیان کنن.


##تجربه ی شخصی که ممکنه مفید باشه

جزئیات

یه فرق چت های ابزاری و گفتگوهای رودررو اینه که در گفتمان های رودررو چهره دیده میشه، در نتیجه خیلی از حالات در صورت آدم به نمایش در میاد و نیازی نیست خیلی وقت ها حرف خاصی بزنیم برا اینکه مفهوم رو به طرف مقابل منتقل کنیم. ولی این حالات چهره تو چت به طرف مقابل منتقل نمیشه. و خوب میشد اگه ابزارهای چت امکان مدیریت رو در بعضی از موقعیت های مهم تر میدادن:

مثال 1- معمولا در ابزارهای چت دار آفلاین حضور دارم، چون خیلی حوصله ی chit-chat ندارم، و نمیفهممش. وقتایی که آنلاین هستم توانایی مدیریت کردن چیت-چت هایی که در معرضش قرار میگیرم رو ندارم.

از طرفی این آفلاین بودن برا کارهام مضره، چون مثلا میخوام در دسترس افراد مشخصی که باهاشون تعامل کاری از راه دور دارم، باشم.

دوست داشتم ابزار میتونست به راحتی این ضعف مدیریت من در «نه» گفتن رو بپوشونه.

  • مثلا بهم این اجازه رو بده که از دید همه آفلاین باشم، به جز گروه مشخصی که خودم تعیین کردم.

  • یا مثلا امکانی برام بذاره که بتونم به صورت مشخص حالتم رو تعیین کنم، و این تعیین جز گزینه های دیفالت دستگاه باشه که به سادگی بزنم روش (مشابه اسمایلی ها که چند تا حالت مشخص دارن و صرفا با کلیک میتونی حالتت رو به طرف مقابل نمایش بدی). حالت های دیفالتی که براش متصورم: متمرکز سر ِ کار، حوصله ی چیت چت ندارم، دلم گپ دوستانه میخواد، … . این به صورت status در سردر پروفایل طرف قرار بگیره. (اسکایپ داره چنین تعریف هایی رو، و ابزار مناسبی هم هستن).

مثال 2- همین موردی که دوستمون اشاره کردن:

این هم اگه به صورت گزینه در دسترس می بود که افراد بدون خرج هزینه بتونن به هم اطلاع بدن که باس برن. دوباره مشابه اسمایلی ها: نیازی نباشه من وسط چت، خودم چیزی رو مطرح کنم، بلکه یکی دو تا دکمه باشه این شکلی مثلا :footprints: که نشون بده من میخوام برم.

4 پسندیده

یاهو مسنجر این توانایی رو داره میشه ازش ایده گرفت

یکی از ویژگی ها چت اینه که ادمهایی که مشکل دارن در ارتباط بصری و رو در رو صحبت کردن در نوشتن راحت تر حرف میزنند.

یه تحقیقی هست که نشون میده وقتی شما در مود تمرکز هستید و هر بار که یه نوتیفیکیش گوشه مانیتورتون میاد ،23 دقیقه اختلال در کارتون ایجاد میشه. برای همین افرادی که تفکر طراحی کار می کنند دنبال یه راهی هستن که این اشکال ابزارهای چت رو بپوشونند. این که وقتی توی مود تمرکز هستی یه چیزی برای طرف مقابل پاپ اب بشه که ای حسن قلی، مش قلی الان روی کارش متمرکز هست اما شما نگران نباش پیامت رو بذار بعدا می بینه . اما یه اشکالی هست این که شاید مش قلی واقعا کار حیاتی داشته باشه. بعد باز یه چیزی رو فشار میده که میگه بابا من کارم اساسی گیره.
در استفاده از این ابزار باید خیلی ادم بالغ شده باشه که الکی دکمه دوم رو فشار نده :slight_smile:

4 پسندیده

اکثر پیام های ما بین اشناها و دوستامون از طریق تلگرام و … ایناست.فکر کنم اگر بشه همین امکانات پیام رسان گوشی بهبود بخشید بهتر شه.مثلا شکلک ها متنوع تر و یکم بزرگتر.یا انواع فونت های فارسی و اینا.تاریخ و زمان فارسی و واضح که یکی از مشکلاته!

1 پسندیده

رنگ فونت هم یادم رفت.

1 پسندیده

از آنجا که من از پیامرسان هدهد استفاده میکنم، به عنوان یک مخاطب برنامه شما، فکر میکنم اولین مشکلی که باید حل بشه، کند بودن برنامه است. جه در باز شدن خود برنامه، باز شدن پیامها و حتی باز شدن صفحه کلید برای تایپ متن. نمیدونم با توجه به این کندی برنامه، اصلا تعریف کردن “چت” معقول باشه یا نه.
ولی با این حال در پاسخ به سوال شما، به نظر من گذاشتن قابلیت تبدیل صدا به نوشتار زبان فارسی در چت میتونه کاربردی باشه. مخصوصا زمانی که نمیتونیم به دلایلی از دستمون استفاده کنیم و یا نگاهمون رو به صفحه کوشی بیاندازیم. مثل زمان آشپزی و یا رانندگی.

3 پسندیده

اینی که می گم نمی دونم در صورت اجرا ممکنه چه عواقب یا خوبیی داشته باشه. من خودم وقتی تو این شبکه های اجتماعی با گل و بلبل و حروف اختصاری و عجیب غریب و شکلک (منظورم عکس و پروفایل آدماس) چت می کنم حس عدم اعتماد دارم. یعنی نشناختن فرد رو به صورت حقیقی، باهاش مشکل دارم .مثلا امکانی باشه که هویت افراد مشخص باشه. فکر کنم هماهنگی با نیرو انتظامی و ثبت احوال بخواد البته :slight_smile:.

2 پسندیده

بدترین اشکال این جور وسیله ها که خیلی اذیتم میکنه اتلاف وقت هست. یه موضوعی رو که خیلی سریع میشه حضوری یا تلفنی به افراد گفت هنگم نوشتن در این نرم افزارها خیلی وقت گیر میشه. برای همین معمولا اگه با کسی کاری دارم ترجیح میدم تماس بگیرم و بگم. چون در این جور اپلیکیشن ها معمولا حرف ها به بیراهه هم کشیده میشه و اینکه تایپ کردن هم بیشتر از صحبت کردن زمانبر هست

5 پسندیده

خیلی ممنون از نظرات شما دوستان :slight_smile:

  • در مورد کندی برنامه بگم که بعله برای بعضی از گوشی ها این مشکل رو داره و ورژن جدیدمون(که فقط دست خود بچه ها هست) این مشکل رو تا حد خیلی خیلی خوبی حل کرده. بعضا مشکل کندی به خاطر حجم حافظه هم می تونه باشه. برای من تلگرام و خیلی از برنامه های با مکث حداقل ۶ ثانیه ای باز میشه که واقعا اذیت کنندس، چه برسه به هدهد :smile:

  • در مورد انتقال احساسات ما یک طرح جدید رو داریم که این اتفاق بیوفته. الان تقریبا مطمئن شدیم که ممکنه نیاز گسترده ترش وجود داشته باشه.

  • در مورد وجود status برای کاربران هم فکری داشتیم ولی دقیق هنوز به سولوشن قطعی نرسیدیم. دوست داریم یه کار نو و جدید بکنیم که فاید هم داشته باشه در عین حال پیچیده نباشه :slight_smile:

  • در مورد پیدا کردن افراد نزدیک برای چت کردن،‌ خیلی ایده خوبی هست ولی متاسفانه یا خوشبختانه ممکنه از نظر امنیتی و حریم خصوصی از سمت پلیس فتا تهدید بشیم. خیلی دوست دارم اگر چیزی به ذهنتون میرسه، روش یا راهی که این اتفاق حریم خصوص اتفاق نیوفته خیلی ممنون میشم اگر کمک کنید.

  • در مورد رنگ برنامه،‌برنامه ما می تونی به صورت خیلی جزئی شخصی سازی بشه. از رنگ تا تم برنامه. در حال حاضر فقط فونت ایرانسنس رو با استفاده از لایسنس استفاده میکنیم. فونت های دیگه از نظر ظاهری به برنامه های آندروید نمیشینه. با این حال اگر تقاضاش زیاد باشه این کار رو هم میکنیم.

معذرت میخوام اگر دیر جواب میدم. به خاطر مشغله هاست :slight_smile: بحث تا اینجا برای من خیلی مفید بوده ممنون از دوستان

1 پسندیده

سوالی که برای من مطرح شده اینه که هدهد برنامه چت با افرادی که میشناسیم یا به عبارتی توی لیست مخاطبان داریم هست یا پیدا کردن ادمها برای چت؟
یه نکته آزاردهنده ای که تو پیام رسانهای دیگه وجود داره اینه که افراد به راحتی و بدون نیاز به کسب اجازه از سما, میتونن شما رو عضو گروههای مختلف کنن. اگه این امکان در نظر گرفته شه که تا مخاطب مورد نظر کانفرم نکنه عضو گروه نشه خیلی خوب و عالیه :)

1 پسندیده

نمیشه از یه جور مدل تبدیل گفتار به نوشتار استفاده بشه؟؟
روند به این صورت باشه که یه دیکشنری بزرگ از کلمات تو دل برنامه باشه
تشخیص صدا تو برنامه باشه
گفتار به نوشتار تبدیل بشه…
کد گذاری بشه( هم ایمن میشه و هم حجمش واسه انتقال کم میشه)
تو گوشی مقصد ترجمه بشه
از اینجا میتونه انتخابی باشه که به گفتار تبدیل شه یا نه
سخته ولی ممکنه و پرطرفدار

2 پسندیده

یه نرم افزاری هست که خیلی قیمتش بالاست و خودم عملا بیخیال تهیه کردنش شدم. اما ایده خوبیه. خیلی سرعت رو بالا میبره و دستها هم کمتر اسیب می بینند.

1 پسندیده