چگونه دندان مردم عشایر اینقدر عالی است؟

از بچگی بهمون گفتن مسواک بزن. مسواک هم می‌زدیم. دندونامون یکی یکی خراب شد. دندون‌ها می‌ریخت به هم، گفتن فک انسان در حال کوچک شدن هست و دندان عقل یک زائده تکاملی است که هنوز از بین نرفته. دندان‌های عقل را هم می‌گویند هرچه سریع‌تر بکشید که به دندان‌ها آسیب نزند. برخی می‌گویند شیر نخورید که عامل اصلی پوکی استخوان و احتمالاً خرابی دندانهاست.
کودکان در سن ۶ و ۷ سالگی دارن برای عصب‌کشی مراجعه می‌کنن!

اما از طرف دیگر، بسیاری را دیده‌ایم که وقتی به هموطنان عشایر برخورد کرده‌اند از دیدن زیبایی دندانهایشان پشم‌هایشان ریخته‌است.
به شخصه یکی از هموطنان عشایر را دیدم و در گفتگوی جذابی که با هم داشتیم متوجه شدم که حتی مسواک هم نمی‌زند و دندان‌هایش به زیبایی کنار هم، حتی اورتودنسی هم نمی‌توانست دندان‌ها را به این زیبایی کنار هم بچیند.

خوب اگر فک بشر کوچک شده، چطور روی فک عشایر بی‌تاثیر بوده؟ و نکته اینجاست که تکامل یا فرگشت که روی دو سه نسل اثر نمی‌گذارد. نیاز به هزاران سال ازدواج دارد تا این ویژگی منتقل شود.

سوال اینجاست که در غذای ما واقعاً چی ریخته شده که اینقدر دندان‌هایمان آسیب دیده؟ آیا اصلاً ربطی به غذا داره؟ شاید شیوه زندگیمون روی فک و دندانمون اثر داره.
از تئوری توطئه بگذریم. واقعاً چه کلکی داریم سر خودمون می‌زنیم که این بلا سر دندونامون میاریم؟ شاید نسل بعدی بتونه فک طبیعی و دندان‌های سالم داشته‌باشه.

2 پسندیده

نوع غذا و نحوه جویدن اون بی شک تو روند آسیب و یا سالم موندن دندون خیلی موثر ولی نکته ای که من به شخصه بهش معتقد هستم جنس دندان هست که با توجه به ژن، تاثیرات محیط و بیماری ها تغییر پیدا می کنه در تقسیم بندی دندانی، دندان هایی با جنس رسوبی و صدفی داریم که رسوبی قطعا با کوچکترین تحریک شکسته یا خراب می‌شود اما جنس دندان صدفی به راحتی اسیب نمی بیند و در نتیجه سالم تر است.

2 پسندیده

از یک لحاظ میشه گفت به دلیل اینکه کمتر غذاهای نشاسته‌ای میخورن، خرابی کمتری دارن، بیشتر غذاها به شکل طبیعی با ساختار بدنی انسان سازگاری داره.
ولی یه نکته‌ای رو باید در ذهن داشته باشید: در مناطق محروم از پزشکی، دردهایی مثل دندان و یا آسیبهایی که راه‌حل سنتی برای تسکین نداشته باشه، ممکنه به مرگ منجر بشه. یعنی بخصوص در دوران کودکی، این آسیب ممکنه به طرزی تلخ باعث بشه عموما اونایی که کیفیت دندان بهتری دارن فقط دوام بیارن (عموما و نه الزاما همیشه). منظورم اینه که امروز اگه افرادی با انواع کیفیت اندامها رو در جامعه می‌بینید، به دلیل اینه که پزشکی کمک کرده که فرصت زیستن داشته باشن وگرنه در فرآیند طبیعی (به معنی نبود دخالت شدید پزشکی)، شاید بسیاری از ما فرصت رسیدن به این سن و سال رو نداشتیم که تازه در مورد کیفیت دندان صحبت کنیم!

2 پسندیده