چگونه طراحی کاربرد سایت رو یاد بگیرم تا به شرکت‌ها قدرت بدم؟

چند سال هست که کار طراحی سایت انجام می‌دم. توانایی من بیشتر برنامه‌نویسی و فنی هست. از این نظر تقریبا در ساخت مشکلی ندارم.
اما بخش خیلی مهم، طراحی و کاربرد سایت هست.
چطور سایت رو طوری طراحی کنم که نیازهای شرکت رو براورده کنه و به شرکت قدرت بده و نیازهای فن‌آوری اطلاعات شرکت رو براورده کنه؟
این رو چطور می‌شه یاد گرفت؟
آیا کتابی هم در این زمینه نوشته شده؟
یکی از گزینه‌های انتخابی من کارآموزی هست. چطور شرکتی رو پیدا کنم که در این زمینه خبره باشه تا بتونم با کار در اون شرکت این موضوع رو یاد بگیرم؟

1 پسندیده

منظور طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری یک سایت هست؟ اگه بله، اتفاقا شیراز جامعه ی یوایکس خیلی قوی داره و میتونید از همون جا شروع کنید.

اگه نه، کمی بیشتر توضیح بدید منظورتون از طراحی کاربرد سایت چیه؟ معمولا خود صاحب شرکت باید بدونه چرا به سایت نیاز داره و چه کارکردی از سایتش میخواد (به چه دلیل داره سایت میزنه). و طراح سایت نمیتونه چنین چیزی رو برای شرکت ها انجام بده، چون زیاد در جریان اهداف و استراتژی های شرکت نیست.

2 پسندیده

من فکر میکنم ابزار، مدیریت استراتژیک و تطبیق رو باید کاملا جدا کنین. همانطوری که لاله اشاره کرد، بدون مشخص شدن نیازهای نمیتونین نسخه مناسب برای یک شرکت آماده کنین. در واقع حتی خیلی وقتها در زمان باید باید تغییرات مناسب، متناسب با نیاز روز حرکت کنین. بهترین راه‌حل اینه که از یک نسخه اولیه شروع بشه و بعد با مطالعه داده‌های مناسب به سمت رفع نیاز حرکت کنین. به همین خاطر باید در کنار مدیریت استراتژیک و تحلیلگر داده‌ها به فکر تغییرات متناسب با استراتژی شرکت باشین. این تطبیق نیاز به زمان داره ولی اگر خوب انجام بشه، میتونه حتی نتیجه‌ای بهتر از پیش‌بینی اولیه داشته باشه.

معمولا یکی از مهمترین قسمتهای بررسی که متخصص خاص خودش رو داره ولی بد نیست شما هم تا حدی از اون اطلاع داشته باشین، بررسی تجربه کاربری برای سایت هست. یک کاربر در طول استفاده از سایت، چه چیزی رو تجربه میکنه و چه حسی بهش منتقل میشه؟ چه کاربرهایی با چه شخصیتی بهترین تجربه رو خواهند داشت و چطور بهینه‌ترین تجربه برای اکثر کاربران فراهم بشه؟ نتیجه این میتونه منجر به مهمترین قدم در مسیر قدرت‌دهی به سایت بشه. چون اساسا سایت قرار نیست که یک قسمت فانتزی برای یک شرکت باشه، قراره جایگزین شرکت در دنیای مدرنِ مجازی باشه.
فهم این مطلب هنوز برای بسیاری از شرکتها و موسسات ایرانی بسیار سخته، هنوز حتی دانشگاهها به سایت مثل یک بنر در فضای مجازی نگاه میکنن. اگر این فهم در شرکت نیست، تلاش برای سایت خوب دردی رو دوا نمیکنه، چون مدیریت در طول زمان نیاز به انگیزه و فهم از نیاز به استفاده از این ابزار داره.

1 پسندیده