چگونه میتوان اثرات متقابل تکنولوژی و جنبه های طبیعی زندگی را مدیریت کرد؟

در بسیاری از موارد تکنولوژی با هدف تسهیل جنبه های خاصی از زندگی به وجود می آید، ولی با اثرات منفی بر جنبه های دیگر خطراتی را برای سلامتی جسمی و روحی ایجاد میکند. از چاقی مفرط در اثر کم تحرکی تا اعتیاد به فضای مجازی و بریدن از زندگی واقعی، نمونه هائی از این اثرات جانبی برای زندگی روزمره به حساب می آید.

چه نمونه های دیگری در این زمینه می توان مثال زد و در هر مورد چه راهکار عملی (با در نظر گرفتن نیاز به تکنولوژی نه منع استفاده از آن) برای تعدیل این مسائل می توان ارائه داد؟

3 پسندیده

تجربه

دیروز وب قطع شد! و من به شکل عملی یکی از اثرات وب رو در زندگیم دیدم.

اسمش رو میذارم وابستگی بیش از حد به تکنولوژی، که با اعتیاد به وب فرق داره و به شکل مستقیم هم در موضوع وابستگی بیش از حد به تکنولوژی بهش اشاره شده.

از ساده‌ترین چیز مثل پیدا کردن آدرس فیزیکی یه جا در کرج یا تهران، تا چیزهای پیچیده‌تر مثل پیدا کردن اطلاعاتی راجع به یک دارو رو به کمک وب پیش میبرم.

برای راهکار فعلا پیشنهادی ندارم. ولی میشه از نسل‌های قبلی و یا افراد مسن‌تر در این زمینه ایده‌ گرفت.

مثلا پدرم در خونه دو جلد کتاب اطلاعات دارویی مربوط به ۲۰-۳۰ سال پیش دارن که هنوز هم اطلاعاتش به درد میخوره! یا پدربزرگم موقع خرید خونه، حتما حواسشون بود که در یک شهرک خونه بخرن تا همه نیازهای اساسی زندگی رو در یه جا دسترسی داشتن باشن.