چگونه می‌توان جلوی ساخت و سازهای بی برنامه را گرفت؟

حتما شنیده‌اید که یکی از همسایگان‌تان می‌خواهد خانه قدیمی‌اش را خراب کند و یک خانه جدید با چند طبقه بیشتر بسازد. چنین کاری در شهرهای ایران بسیار رایج است. از طرف دیگر کسانی هم هستند که ساخت و ساز را صرفا به عنوان یک شغل انجام می‌دهند بدون این که در این زمینه تخصصی داشته باشند. به نظر من خروجی چنین خانه‌هایی معمولا خانه‌های با کیفیتی نمی‌تواند باشد. به علاوه، در کلان‌شهرها که روز به روز در حال گسترش و افزایش جمعیت هستند، شاهد قد کشیدن خانه‌هایی هستیم که به نظر می‌رسد از هیچ استانداردی پیروی نمی‌کنند.

پرسش

  • آیا در ایران اشخاص جای شرکت‌های تخصصی را در ساخت و ساز گرفته‌اند؟
  • آیا ساخت و سازهای بی‌برنامه در کلان‌شهرهای ما باعث زشت شدن شهرها شده است؟
  • آیا به اعمال محدودیت‌های بیشتر در حوزه ساخت و ساز اعتقاد دارید؟
1 پسندیده

برحسب اطلاعات باید بگم اگر منظور از تخصص، مدرک هست، براساس قوانین شرکتها حتما مهندس دارن. الان هم بدون داشتن شرکت نمیشه کار ساخت و ساز کرد.

این مسئله بحث پیچیده ای هست. در کنارش باید زاغه نشینی مشکلات اجاره نشینی قرار داده بشه، ولی این تجربه عجیب هم هست که در کارهای کلان، حتی وقتی که هزینه اضافی نداره، نمیتونیم چندوجهی کار کنیم.

از نظر قانونی محدودیتها بسیار بیشتر از اون چیزیه که لازمه، ولی در اجرا میشه از همه اونها عبور کرد. تقریبا شما با داشتن رابط مناسب و روشهای معمول، میتونید با هر کیفیتی، جواز پایان کار بگیرید. این مهمترین نکته در این فرآیند هست، اگر میخواید بفهمید چرا وضعیت اینجوریه، باید به این ساختار نظارتی نگاه کرد و در موردش بحث کرد. به عبارتی سئوال اضافی: چگونه می توان ساختارهای نظارتی در این حوزه را کارآمدتر و شفافتر کرد؟

2 پسندیده

منظورتون اینه که تو ایران نتونستیم؟

بله. مثال اضافه کردن طراحیهای متناسب با ساختار و هزینه به سازه ها. کار چندان مشکلی نیست ولی به دلیل سطح کاری پائین و تعجیل معمولا کارها به زشتترین شکل ممکن انجام میشه که خود همین مسئله بعدها یا با هزینه زیاد باید درست بشه یا قابل ترمیم نیست.

1 پسندیده