چگونه یک شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟

کسی تا حالا تجربه‌ای در ثبت شرکت‌های دانش بنیان داشته؟ چقدر میشه به عنوان کسب و کار روش حساب کرد؟

آیا میشه کار ثبت و بقیه کارا رو به شرکتهائی که این کارو انجام میدن سپرد؟

5 پسندیده

یعنی بخواین مثل شرکتهایی که کار ثبت شرکت می کنن کارشو انجام بدین؟

1 پسندیده

کمی توضیح لازم داره، منظورتون حساب کردن روی مزایایی هست که به شرکت های دانش بنیان تعلق میگیره و یا ایجاد شرکتی که بتونه در فرایند ثبت شرکت دانش بنیان کمک کنه؟

دوستانی هستن که تجربه ی ثبت دانش بنیان داشتن و خوبه اگه تجربه شون رو مطرح کنن، @jalilisoghramahin ، که فرایند ثبت شرکت دانش بنیان چطور بود؟ چقدر بالا پایین داشت؟ کجاهای این فرایند قابل بهبود بود؟ … ؟

2 پسندیده

بیشتر منظورم همین بود. چون از چن نفر پرسیدم هرچند فرایندش رو تا حدودی میدونم ولی در عمل معمولا تی ایران فرق میکنه.

1 پسندیده

برای باز کردن صفحه به مشکل برخوردم، بنابراین به همین ایمیل پاسخ میدم. در مورد شرکتهای دانش بنیان:

  1. واسه شروع این لازم هستش که شما باید طرحی، اختراعی، تولیدی اصلا مهم نیست در چه حوزه ایی باشه؛ نرم افزاری، کشاورزی، علوم پایه، فناوری اطلاعات، … داشته باشید.
    هر چیزی که ارزش افزوده ایجاد کنه در کشور، به این نحو که اولین بار باشه؛ حتی اگر در خارج کشور قبلا انجام شده شما دانش فنی اون رو وارد کشور کرده باشید.
  • وارد سایت تایید صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان میشید. بنابراین قطعا شما یک شرکت خصوصی رو قبلا ثبت کردید و حداقل دارای سه نیروی کار متخصص در حوزه کاریتون هستید.

  • تمامی اطلاعات شرکتتان و توانایی تولیدی شرکت را مرحله به مرحله در سایت تکمیل می‌کنید تا یک مرحله کامل نشود نمی‌توانید وارد مرحله دیگر شوید.

  • پس از ثبت نام دو تا سه ماه کاری زمان خواهد برد تا صلاحییت شرکتتان مورد تایید معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری قرار گیرد.

  • البته به شرط آنکه هیچ مشکلی در ثبت نامتان وجود نداشته باشد در غیر اینصورت مجددا وارد صف شده و دوباره باید ارزیابی شوید.

  • در این فاصله کارگزاری که مورد تایید خود سازمان تایید صلاحیت هست برای بازدید نوع توانمندی شما آمده و نظر ایشان عملا تایید کننده کار شما خواهد بود.

  • حالا شما دانش بنیان هستید.

اما مزایای شما، مزایا و حمایت های دانش بنیانی بسیار زیاد است البته کاملا موشکافانه و بادقت به چند مورد از مهم ترین آنها اشاره میکنم:

  • معافیت مالیاتی صد در صد در محصول دانش بنیان. به این معنی که ممکن است شرکتی 10 محصول داشته باشد اما 5 محصول خود را دانش بنیان کرده باشند فروش و درآمد حاصل از آن 5 محصول معافیت مالیاتی با نرخ صفر دارند.

  • معافیت صددرصد بیمه پیمانکاری حاصل از فروش آن محصول البته در حالتی که کل محصول در یک محل ثابت مثل چارک کارگاه و یا جایی مثل آن انجام شود. بطور کامل معاف است.

  • دانش بنیان ها به سه شکل نوپا صنعتی و تولیدی هستند. که در همه بخش های خرید گردش مالی صادرات و واردات کریدور مخصوص به خود را داشته و وام هایی با درصد حداقل 4 تا بیشینه 12 درصد تعلق میگیرد. مثلا نوپاها از 300 میلیون تا ۱ میلیارد با سود 4 درصد دریافت میکنند. البته با دقت فوق العاده زیاد. تمامی کارشناسان خبره و کاربلد هستند به این راحتی به کسی وام نداده اما در صورت اثبات نوآوری و دانش بنیانی با کمال میل این کار را انجام می دهند.

  • معرفی و دعوت شرکت های دانش بنیان برای بسیاری از کنفرانس های و نمایشگاه های داخلی و خارجی و آشنایی با تجاری از کشورهای اروپایی و …

  • حتما سری به سایت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری بزنید. سایتش هست:
    https://www.isti.ir/

اما کارگزاریها:
وجود کارگزاری در هر استانی کار دانش بنیانی در آن استان را به میزان قابل توجهی جلو خواهد انداخت. مثلا استان زنجان خودش مستقیما شرکت کارگزاری ندارد. بنابراین بازه زمانی بیشتری برای شرکت ها صرف میشود تا مراحل تایید صلاحیت ها انجام شود. تازه وقتی کارگزار از استان دیگری است شرایط کاری و انضباطی آن استان را به خوبی آشنا نبوده و دلسوزی لازم را نیز ندارد و می تواند براحتی از کنار یه کار فوق العاده بگذرد.

هیچ شرکت دانش بنیان نمی تواند کارگزار باشد.

امیدوارم توضیحاتم مفید واقع شده باشد. در صورت نیاز بفرمایید تمامی فرم ها و ابلاغیه ها و آشنایی بهتر با این روند را برایتان ارسال نمایم.

5 پسندیده

من یکم پرس و جو کردم ظاهرا میشه سپرد کار ثبت و بقیه کارا رو به شرکتهائی که این کارو انجام میدن. یه نکته مبهم برام اینه که اگه کاری رو میخواد ادم انجام بده در این مراحل لزومی داره دنبال مشتری هم باشه برای این کار؟ به نظر ایده باید خواهان داشته باشه ولی بودن مشتری منظورم قطعی بودن فروشه

1 پسندیده

فکر کنم اگه این موضوع رو با جزییات بیشتری توضیح بدین بتونیم با سوالای دقیقتری راجع بهش از افرادی که تو قسمت های مختلف این حوزه فعالیت میکنن(افراد خواهان/ شرکت های دانش بنیان/ کارمندان اداره مورد نظر/ افراد واسط یا درگیر ماجرا) اطلاعات مفیدی رو بدست بیاریم.

جزییاتی که می تونه کمک کنه: فرض کنید می خواهید از کسی که سابقاً در “حوزه ثبت دانش بنیان با معاونت علمی ریاست جمهوری” همکاری می کردن، یه سری از ابهامات و مشکلات سر راه رو بیشتر شناسایی کنید. بدون اینکه اصل ماجرا رو به طرف مقابل بگید (و ذهن مخاطب رو نسبت به قضیه شرطی کنید) می خواهید اطلاعات مفیدی به دست بیارید.

فکر کنم لزومی به بودن مشتری نیست. ولی بازم میشه این رو جویا شد!

از یکی از بچه ها که واسه دانش بنیان شدن کارشون تلاش کرده بودن و همین اواخر مصاحبه فنی داشتن راجع به این موضوع دو تا سوال پرسیدم. صحبتاش رو براساس سوالایی که ازش پرسیدم میذارم:

  • سوال: یه لطفی میکنی روند دانش بنیان شدن رو برام توضیح بدی. بیشتر تمرکزتو بذار رو ابهاماتی که بهشون برخوردی و راه حلها.

مثلا یه نکته مبهم برام اینه که اگه کاری رو میخواد ادم انجام بده در این مراحل لزومی داره دنبال مشتری هم باشه برای این کار؟ به نظر ایده باید خواهان داشته باشه ولی بودن مشتری (منظورم قطعی بودن فروشه) لازمه؟

  • جواب وحید:

ریجکت مون کردن. به علت نامشخص و اینکه خیلی نمی فهمیم ملاکاشون چیه. خیلی از کسایی که کارای ساده تر می کردن دانش بنیان شدن. واسه همین نمی دونم دقیقا دنبال چی می گردن. چون ما اون بعد تکنیکال رو هم بهشون توضیح دادیم مثینکه اِفاقه نکرده و سوال دومتون هم اینکه خوبه که دنبال مشتری باشین چون اگه ایدت کاستومر لازم رو نداشته باشه تقریبا یه بخش قابل توجیهش رو میشه گفت داری اشتباه میری.

  • سوال:

اگه یه وقت دلیل ریجکت شدن تون رو پیدا کردی ممنون میشم ما رو هم از ناهمواریای مسیر(کلمه ی بهتری پیدا نکردم:sweat_smile:) با خبر کنی؟

  • جواب وحید:
    علتی که به ما گفتن ریجکت شدی، اینه که به ما گفتن محصولتون دانش بنیان نیست و اون پیچیدگی های فنی لازم برای دانش بنیان شدن رو نداره.نمی دونم کجاش رو اشتباه فهمیده بودن.

###نکته
جوابها خیلی کلی گفته شدن چون سوالایی که پرسیدم کلی بودن.

3 پسندیده

با سلام.
قطعا توصیه‌ایی نمی‌کنم این کار رو به شرکت‌های ثبت کننده شرکت و پتند و امسال اون بسپرید، جواب نخواهید گرفت بهتر است کلیه عملیات ثبت دانش‌بنیانیتون رو خودتون و نفرات متخصص مسئول در همان شرکت فوق انجام و پیگیری نمایید.
امور دانش‌بنیانی نسبتا پیچیده و تخصصی و با بخشنامه های خاص هستش. تجربه خودم و همه همکاران و دوستان در زمینه دانش‌بنیانی این رو نشون میده. سوالی بود بفرمایید حتما راهنمایی خواهم کرد.

2 پسندیده

اگر که منفعت مالی در اطلاعات نیست و حالت عام‌المنفعه داره، ممنون میشم که نکات مهم و عملی تجربیاتتون رو در اینجا به اشتراک بزارید.

سلام
چشم. تو پادپرس براتون مینویسم‌.

1 پسندیده

سلام به همه دوستان و یه عذرخواهی بزرگ که دیر پاسخ میدم.

من اینجا می‌خوام با اجازتون نکاتی در مورد دانش‌بنیانی بگم و توضیح بدم چرا بایستی خودتون این موضوع رو پیگیری کنید و عملا امکان برون سپاری کارهای دانش بنیانی توسط شرکت های دیگر وجود ندارد:

  1. دانش بنیانی یک امتیاز اجرایی-عملی هستش که از یکی از بزرگترین و قویترین نهادهای اجرایی کشور یعنی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری صادر شده و به شدت هم مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین می‌بایست مستقیما توسط خود کادر مجرب و تخصصی شرکت انجام و اجرایی بشه.

  2. از مهم ترین امتیازات دانش‌بنیانی معافیت‌های کامل مالیاتی طی دوره نوپا بودن و معافیت کامل پرداخت بیمه پیمانکاری در صورت ارائه دفاتر قانونی هر شرکتی است در ضمن جهت اجرایی نمودن تولید انبوه گردش مالی صادرات اختراعات و تولیدات و نیز واردات مواد اولیه در حوزه دانش‌بنیانی دارای معافیت های گمرکی بسیار خوب و همچنین وام‌های نسبتا بزرگ با بهره بانکی پایین (قبلا 4 درصد و هم اکنون 8 و 12 درصد) است. بنابراین اصلا موضوعی نیست که بتوانیم آن را ندید گرفته و در اختیار هر شخص و یا فرد قرار دهیم.

  3. مهم تر از همه اینکه شما دانش‌بنیانی را برای اختراع، طرح، پتنت، یا هر چیزی که برای اولین بار قصد اجرا و تولید آن را دارید دریافت می‌کنید. و این موضوع بنا به تحصیلات تجربه و زمانی است که گذاشته اید، چطور می توانید اون رو در اختیار فرد دیگری قرار دهید. تمامی اطلاعات و موضوعات شما محرمانه و شخصی است و قرار است در نتیجه آن به کسب درآمد برسید. به هیچ عنوان امکان برون سپاری وجود ندارد.

مراحل ثبت و دریافت امتیاز دانش بنیانی بسیار ساده و امکانپذیر برای همگان هستش تا امکان هر نوع سو استفاده گرفته شود.

سوال: شما تا الان شنیدید که شرکتی وجود داشته باشد که کارهای ثبت دانش بنیانی را انجام دهد؟
قطعا خیر. شرکت‌هایی هم که وجود دارند کارگزاران تایید شده معاونت هستند آن هم برای ارائه کارشناس جهت بازرسی و تایید و یا تمدید دانش بنیانی که امین معاونت بوده و حتی شرکت‌ها در صورت وجود مشکل و یا عدم اعتماد می توانند اعتراض کرده و کارشناس را تعویض و یا جایگزین نمایند. لازم به ذکر است تا روز بازرسی هیچ فردی در شرکت مربوطه اطلاعی ندارد که چه کارشناسی و از کجا جهت بازرسی خواهد آمد. تنها زمان و روز بازرسی و اطلاعاتی که قرار است توسط شرکت در اختیار آن افراد قرار گیرد گفته می‌شود.

با امتیاز دانش‌بنیانی در هر حوزه‌ایی که هستید می توانید با بخش دولتی تا سه یا چهار برابر اظهارنامه مالیاتیتون کار بگیرید بدون اینکه نیازمند گرید باشید (امتیاز پایه مشاور یا پیمانکاری از سازمان برنامه و مدیریت کشور که توسط استانداری ها صادر می‌شود). بنابراین دانش بنیانی چیز ساده‌ایی نیست که هر کسی دوست داشت بگیره و قطعا با بررسی های کاملا کارشناسانه و تخصصی امکانپذیر می‌شود.

این‌ها چیزایی بود که الان به ذهنم می‌رسیدند. اگر سوالی بود بفرمایید، اگر بلد بودم حتما پاسخ خواهد داد. ضمنا من کارشناس دانش‌بنیانی یا چیزی مثل اون نیستم. جسارتا من شرکتی کوچک دارم که تونستیم همه مراحل دانش‌بنیانی رو بگدرونیم و سه سال دانش‌ینبان نوپا بودیم و از اسفند 96 نیز برای دو سال دیگر دانش بنیان تولیدی (صنعتی درجه 2) تمدید شدیم و همه این‌ها رو بنا به تجربیات و امکاناتی که دانش‌بنیانی در اختیارم قرار داده عرض کردم.

نمی گم معاونت اشتباه ندارد اما کمترین خطا را داشته و با بالاترین دقت، قضاوت و انتخاب می‌کنند.
حمایت هاشون هم واقعا عالیه…
موفق و موید باشید.

5 پسندیده

خیلی توضیحات مفصل و دقیقی بود. سپاس فراوان از اشتراک دانش و تجربه :smile: فکر کنم نمونه خوبی از اثرگذاری تجربه روی افراد برای موفقیت باشه چون خیلی آگاهانه‌تر میتونن کارهاشون در این زمینه رو پیش ببرن!