چگونه یک فرآیند معارفه (onboarding) جذاب برای نیروی جدید سازمانم طراحی کنم؟

فرآیند معارفه یا Onboarding فرآیندی هست که طی اون کارکنان جدید با سازمان و فرهنگ اون آشنا میشن و دانش‌ و ابزار و مهارت‌ و رفتارهایی که برای کار در محیط جدید لازم دارند رو فرا می‌گیرند.

  • برای اینکه بتونیم یه فرآیند معارفه‌ی جذاب طراحی کنیم، چه پیشنهادی دارین؟
  • تا حالا تجربه‌ای از طی کردن فرایند‌های معارفه در ایران یا خارج از ایران داشتین که بتونه برای ما جالب و الهام‌بخش باشه؟

image

6 پسندیده

میشه از اون طرف به معارفه نگاه کرد: فرد جدید در نگاه اول چه چیزی رو از سازمان می‌بینه. اگر به شکل حضوری باشه میشه یک بازی طراحی کرد، با عنوان «کدوم اسم، کدوم موقعیت». اسم افراد قدیمی در جمع معارفه رو به همراه موقعیت‌شون در دو جعبه ریخت و از تازه‌وارد بخواید که به هر فرد اسم و موقعیت مناسب رو بده! یا برای اینکه پیچیده نباشه، فرد میتونه با یک سئوال از افراد کمک بگیره و پیش بره!

4 پسندیده

خیلی جالب بود! تا حالا بهش فکر نکرده بودم که این قسمت رو میشه به شکل یه بازی انجامش داد! :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 پسندیده

می‌تونین از مراسم سنتی موجود برای معارفه عروس یا داماد جدید به خانواده کمک بگیرین، همون مراسم پاگشا رو میگم.

۲-۳ تا تجربه ساده و اثربخش داشتم مربوط میشده به معارفه در گروه های تحقیقاتی خارج از ایران، یعنی یه گروه کوچک ۳-۱۰ نفره. معارفه خیلی ساده یه شام + نوشیدنی دوستانه بوده با اعضای گروه و بعضا رئیس گروه هم همراهی میکرد. بودجه شام از طرف رئیس فراهم بود و یکی از اعضای گروه که اجتماعی تره (تو گروه های خودمون به چنین فردی به شوخی میگفتیم وزیر تشریفات) مکان شام و باقی هماهنگی ها رو انجام میداد.

البته چنین معارفه ای بیشتر برای اشنایی با اعضای گروه و فرهنگ حاکم بر گروه بود تا اشنایی با روال کار.

4 پسندیده

توی سازمان های بزرگ و شرکت های بزرگ که رفت و امد نیرو خیلی زیاده قطعا بهترین کار همون نصب چارت سازمانی با عکس هست توی دیوار اصلی
هم ارباب رجوع گیج نمیشه هم پرسنل جدید
اگه هم که سیستم اتوماسیون اداری باشه میشه روی صفحه اصلی سیستم چارت رو گذاشت

من عاشق این جور ایده ها هستم ولی توی شرکت هایی که هنر اولشون کشتن خلاقیت نیرو هست این جور ایده ها رو نمی پسندن البته لازم به ذکره که همه شرکت ها دیگه دنبال نیروی خلاق نیستن و فقط دنبال نیروی منظم و پر کار هستن

چقدر خوبه این، با این حساب ما هر روز توی کافه هستیم :heart_eyes:

4 پسندیده

حالا دوست داشتین اینجا می‌تونین ایده‌ها و خلاقیت‌تون رو بروز بدین! شاید شرکت‌های دیگه از ایده هاتون استفاده کردن. :wink:

2 پسندیده

سلام بنظر بنده فرآیند معارفه در هر سازمانی بستگی به چند موضوع داره . اول اینکه جایگاه سازمانی معارفه کننده چی هست؟ دوم اینکه جایگاه سازمانی معارفه شونده چی هست؟ سوم اینکه معارفه شونده چه ویژگیهای شخصیتی داره و آیا تحمل ی جلسه معارفه رو داره یا ممکنه همونجا خرابکاری کنه؟ چهارم اینکه آیا در سازمان ، معارفه مقرراتی داره و قبلا هم انجام می شده یا برای بار اوله؟ بعبارتی افرادی که بعنوان حاضرین در جلسه معارفه قراره باشن قبلا هم تجربه ی این کارو دارن یا نه؟ و … اما تجربه بنده نشون داده انجام معارفه در یک سازمان میتونه منافع زیادی داشته باشه و کمک کنه به تسریع جامعه پذیری نیروی جدید الاستخدام.

1 پسندیده

معارفه همانطور که میدونید از نظر لغوی یعنی دو طرف همدیگه رو بشناسن و نه فقط فرد ، شرکت رو یا فقط شرکت فرد رو بشناسه .
اولا یک سیستم برای شناخته شدن خودش باید بی طرف باشه و اجازه برداشت متفاوت افراد رو بده ثانیا باید در مقابل ایده های کارآمد و نقدهای خوب منعطف باشه در غیر این صورت یک تعریف ثابت از خودش ارائه میده که زیاد جذاب نیست.
مورد بعدی درباره شناخت و استخدام فرد هست که باید بتونن علاقه مندی ها و حقوق فرد داخل شرکت رو به رسمیت بشناسن و در راستای رشد اونها تلاش کنن. در این منظور باید عجله نکرد و همه جوانب موضوع رو دید و صفر و یکی به قضایا نگاه نکرد.
ایجاد آزمون هایی که غیر مستقیم نظر فرد رو درباره ایده ها و نوع شخصیتش برای فعالیت مناسب در اون شرکت بدونید مناسبه.

1 پسندیده