چگونه یک پروپوزال خوب بنویسم؟

خیلی وقتها در مسیر کار و زندگی پیش میاد که نیاز داریم ایده‌های خودمون رو به شکل پروپوزال به جاها یا افراد مناسب ارائه بدیم.

  • تا حالا شده برای کاری پروپوزال بنویسید؟
  • یه پروپوزال خوب شامل چه قسمتهائی میشه؟
  • برای هر نوع پروپوزالی چه نکاتی رو رعایت کنیم تا اثرگذاری بیشتری باشه؟
  • در پروپوزال، تا چه حد باید ایده اولیه گفته بشه که هم طرف مقابل تحت تاثیر قرار بگیره، هم امکان اجرای اون توسط شخص دیگه‌ای وجود نداشته باشه؟

4 پسندیده

پروپوزال نوشتن خیلی بستگی به این داره که پروپوزال رو برای کی داری می نویسی!! این خیلی مهمه، مخاطب تو خیل روی مدل نوشتن و حتی مواردی که باید بهش پرداخته بشه تاثیر میذاره

اما من وقتی اسم پروپوزال رو میشنوم یاد نوشته ای میفتم که توش حداقل به یک مسئله خاص اشاره شده باشه، اگر قبلن هم این مسئله مورد توجه افرادی بوده، در مورد تاریخچه این مسئله و در نهایت باید به روش بررسی مسئله پرداخت که قرار است طبق آن روش به بررسی بیشتر این مسئله پرداخت.
می شود به موارد بالا جزییاتی هم اضافه کرد، در بررسی تاریخچه مسئله می توان به روش گروه های قبلی نیز پرداخت و نقاط ضعف و قدرت آن ها را بیان کرد.
و در ارائه روش بررسی جدید (که خودمان ارائه می دهیم) به نقاط ضعف و قدرت روش خودمان اشاره کنیم.

راحت بگم، شما وقتی پروپوزال می نویسی که یه مسئله پیدا کردید، و می خواهید جماعتی رو در اطلاع بگذارین یا مجاب کنین که به روشی که شما میگین اون مسئله رو بررسی کنین.

2 پسندیده