کاش پادپرس میدونست چی برام جذابه

کاش پادپرس میتونست پرسش مورد نظر من رو واکشی کنه و بیاره.
کاش یه موتور جستجوی خیلی فضول داشت. موتور جستجویی که اینقدر فضول باشه که اینقدر مثلا کلمات مشابه هم رو بذاره کنار هم تا پرسشی که دنبالش هستی رو پیدا کنه و بیاره.
یه موتور جستجو که براش فشار به پردازنده و حجم دیتابیس ایندکس مهم نباشه. فقط براش مهم این باشه پرسش مورد نظر من رو پیدا کنه و بیاره.

2 پسندیده

تاالان

  • چندتا از دسته بندى ها يا اتاق ها رو خاموش كرديد؟
  • چندتا رو تو ليست دنبال كردن داريد؟
  • چند پرسش رو بوكمارك يا دنبال يا خاموش كرديد؟
  • چند با عنوانى رو تو پادپرس جستجو كرديد؟
2 پسندیده

نمی‌دونم. توی موبایل چطوری میشه فهمید؟ چطوری میشه بوکمارک کرد؟
فکر می‌کنم دسته‌بندی رو توی لیست علاقه‌مندی ندارم.

1 پسندیده

تو صفحه شخصى تون، اين تنظيمات هست. :point_left: چطور موضوعات مورد علاقه‌ام را در پادپُرس دنبال کنم؟.

اگه تا الان كارهاى بالا رو انجام ندادين، يعنى علايقتون رو محدود نكردين، پادپرس هر چقدر هم هوشمند باشه، نميتونه كمكى كنه.

البته از روى كليك و بعضى مقايسه ها بين افراد، ميشه چيزهايى رو فهميد، منتها اگه به روال كليك هاى خودتون دقت كنين متوجه ميشين اون چيز لزوما به محتواى مورد علاقه تون مربوط نيست.

پيشتر با كمك موتور ريكامندر پيشنهاد موضوع به افراد در پادپرس، تست شده، منتها به دلايل مختلف موثر نبوده. :point_left:

2 پسندیده

نمی‌دونم پیگیری دسته‌بندی چطور می‌تونه ریکامند بده.
الان دسته پادپرس رو اضافه کردم.
سیستم stack overflow دسته‌هایی که پیکیری می‌کنید رو رنگی می‌کنه. خوب این سیستم ریکامند نیست.

فرض کنید حوصله‌تون سر رفته و میخواید موضوعی رو برای پیگیری و بحث پیدا کنید. خوبه سیستمی باشه و موضوعاتی رو با دلایلی پیشنهاد بده. حالا بر اساس علایق، اهمیت روز، یا هر دلیل دیگری. اگر با توجه به موضوعاتی که قبلاً شرکت کردید باشه که چه بهتر. یا حتی بر اساس ساعت، بدونه چه ساعتی چه موضوعی جذاب میشه. موضوعات تحلیلی، آموزشی و غیره.
اگر این کار رو بتونه کنه، پادپرس به مکانی که جذابیت داره تبدیل میشه.

خیلی وقت‌ها به پادپرس سر می‌زنم می‌بینم موضوعات اخیر فعالیت جدید نداشتند. به همین خاطر میرم که دوباره برگردم.

1 پسندیده

حتی گوگل هم بدون این که شما بهش اطلاعاتی بدید نمی‌تونه همچین کاری بکنه

این انتظاری که دارید تقریبا انتظاراتیه که می‌شه از یک موتور جست‌وجو داشت، خود گوگل هم هنوز نمیتونه تشخیص بده این ساعت روز چیو به شما پیشنهاد بده که شما از پادپرس انتظار دارید.
پادپرس موتور جست‌و‌جو نیست. پادپرس قراره مخاطبی که خواندن و نوشتن براش مهمه رو در خودش نگه داره. مخاطبی که غرق در اینستاگرام و توئیتر نشده. دنبال تحقیق، پیشرفت و بهبوده. کسی که تلاش می‌کنه، می‌خونه، می‌نویسه و حرف می‌زنه. پادپرس در نهایت در تلاشه که این فکرهای تنبلی که در نتیجه شبکه‌ های اجتماعی و گسترش اینترنت روز به روز دچار کم تحرکی و زوال می‌شه کمی دوباره به چالش دعوت بشه. فکر می‌کنم خارج از پادپرس دنیای بزرگی از سرگرمی هست و لازم نیست همه پلتفرم‌ها و شبکه‌ های اجتماعی و سایت‌ها نیاز باشه مارو سرگرم کنن. پادپرس در دنیای سخیف اینترنت امروز مثل گنجینه کتابخونه ملیه در برابر هزاران کتاب چاپ شده سفارشی.

1 پسندیده

از این به بعد بیشتر به پیشنهادهای گوگل دقت کنید.

از کجا اینقدر مطمئنید؟

فرض کنیم ۳، ۴، ۵ و ۶ بار.

1 پسندیده

به نظرم میرسه من و نازنین داریم به یه چیز اشاره میکنیم:

اگه شما خودت ندونی چی برات ارجحیت داره، ماشین‌ها نمیتونن ارجحیتت رو پیدا کنن.

رفتار یه پادپرسی تقریبا این شکلیه:
میاد و به هر موضوعی سر میزنه، به دلایل مختلف؛ از کنجکاویش گرفته تا حس تاثیرگذاری که درش هست و تمایلی که به کمک به دیگران داره. این وسط، حتی براش مهم نیست که صورت سوال درست یا خوب طرح شده باشه، بهش سر میزنه. در ضمن حتی نیاز پیدا نکرده تا موضوعش رو درست‌ و جذاب مطرح کنه، چون میدونه آدمایی که باید تو موضوعش میان!

به ندرت بشه پادپرسی پیدا کرد که انتخاب کرده باشه یه دسته بندی رو پیگیرانه فالو و یا آگاهانه آن-فالو کنه. چرا؟ چون پادپرسیا میخوان همه چی در دسترسشون باشه! حاضر نیستن چیزی از زیر نظرش دور باشه. حتی اگه در اون حوزه هیچ علاقه یا تخصصی نداشته باشن.

شما برای یه ماه تو گوگل هر چیزی رو جستجو کن، در هر حوزه ای،‌ از مطالب زرد گرفته تا مطالب ارزشمند؛ از محتوای مورد علاقه ت تا چیزهایی که تا حالا حتی بهش فکر هم نکردی. ببین ایا الگوریتم گوگل بعد از یه ماه دیتاگیری از شما میتونه محتوای خوبی متناسب با نیاز و خواسته‌هات، بهت پیشنهاد بده؟

گوگل نه، اینستاگرام و یوتیوب رو نگاه کن: اکثرا میریم تو اینستاگرام برای رفع حوصله سر رفتن، بعد که شروع میکنیم تو اکسپلورر اینستاگرام گشتن، کافیه یکی دو روز اشتباها یا از سر کنجکاوی روی بعضی محتواهای الکی کلیک کنیم، از اون نقطه دیگه اکسپلورر اینستاگرام متناسب با نیاز ما نخواهد بود! (با چند حساب و جهت بررسی الگوریتم پیشنهاددهنده ی اینستا این رو چک کردم).

همین طور یوتیوب و یا سایر شبکه های اجتماعی، مثلا پینترست (که شخصا الگوریتم پیشنهاددهنده‌ش رو خیلی دوست دارم).

اگه شما، به عنوان یه کاربر، حاضر به انتخاب نباشی؛ و همه چیز رو بخوای و روی همه چیز کلیک کنی، موتورهای جستجو و سیستم‌های ریکامندر هم نمیتونن نیازت رو تشخیص بدن و پیشنهاد مناسبی ارائه بدن.

2 پسندیده

راستی اگه دسته بندی هایی رو دنبال کنی (و یا خاموش کنی):

  • تو موضوعات پیشنهادی که در زیر هر موضوع میاد، از اون دسته ها موضوعات بیشتری می‌بینی (یا اصلا موضوعی نمیبینی).

  • موقع جستجو، اولویت اول (آخر) با اون دسته‌بندی هست.

  • تو لیست تازه‌ها، موضوعات مربوط به این دسته‌بندی‌ها با یه نقطه آبی در انتهای موضوع برات هایلایت میشه (اصلا موضوعات اون دسته در لیست تازه ها بهت نمایش داده نمیشه).

  • تو خبرنامه ایمیلی موضوعات این دسته‌ها در اولویت اول (آخر)‌ برات قرار میگیرن.

1 پسندیده

من هم موافقم با اینکه:

چون دقیقا رفتارم توی گوگل همینطوره: طیف وسیعی از موضوعات رو جستجو میکنم و به همین‌خاطر معمولا پیشنهادهایی که گوگل میده اصلا به دردم نمیخوره.

گوگل یه سیستم هوش مصنوعی نسبتا قوی داره، ولی بدون داده مناسب از طرف کاربر، هوش مصنوعی کاملا تصادفی برخورد خواهد کرد (یا در نهایت به داده‌های جمعی نگاه میکنه، مثلا آهنگ محبوبی که به فارسی سرچ شده یا اسمهای معروف).
سیستم پلتفرم، برعکس با کمی کار قابلیت تنظیم به دلخواه رو داره و اتفاقا این یعنی قدرت این سیستم از گوگل بیشتره! نکته منفی اینه که این قابلیت تنظیم کمی زحمت میخواد! یعنی باید فرد بره توی پروفایل و این یعنی یک قدم سخت!! شاید بهتره روی این کار بشه که این قدم ساده‌تر بشه.

1 پسندیده

چون یکی از کارهام بررسی آپدیت‌ها و روندهای گوگله‌ اگه از چیزهایی که گوگل به شما پیشنهاد می‌ده که اکثرا از طریق جست‌وجوهای گذشته شما و کلا تاریخچه فعالیت شما از طریق اکانت گوگلتونه جزو معدود آدم‌هایی هستید که ازین که زیر ذره بین گوگلن خوشحالن و وارد پیشنهادات گوگل می‌شن که اکثرا بخاطر وجود سئوی سیاه معمولا پیشنهاداش نتیجه دلخواه نداره

همه این‌ها درسته. اما ما داریم ظاهر ماجرا رو می‌بینیم. سیاست اینستاگرام ممکنه در حال حاظر واگرایی باشه.
حتماً اینستاگرام شدت تنظیماتش رو با توجه به مقاصد خودش تنظیم می‌کنه.

در مورد گوگل، سازمانی رو نمی‌شناسم که به اندازه گوگل از ما اطلاعات داشته‌باشه. از اپ‌هایی که هر لحظه باز می‌کنیم، تا هر مطلبی رو در هرجایی که می‌نویسیم کیبرد گوگل ذخیره می‌کنه. می‌تونید توی تنظیمات کیبردتون ببینید که تمام کلمات و جمله‌ها رو داره به سرور ارسال می‌کنه.
حتی گوکل شدت تپها رو هم در فایربیس ذخیره می‌کنه و حتی حاضر نشده کاملاً این سیستم رو در تحریم ایران قرار بده.
قبلاً هوش مصنوعی گوگل حتی متن پیام ایمیل شما رو می‌خوند تحلیل می‌کرد و بعد متناسب با متن پیام ایمیل، متن پیام تبلیغات بالای جیمیل رو تنظیم می‌کرد. این ماجرا به ۱۰ سال پیش برمی‌گرده.

مثلاً هفته پیش با دوستی راجع به ویفرهای آی‌سی صحبت می‌کردیم و فیلمی رو در یوتیوب راجع بهش دیدیم. و اینکه چه تکنولوژی تونسته بهشون قدرت ساخت ویفرهای مدار مجتمع رو بده. و نهایتاً گفتم قدرت اونها از لیزر ناشی شده. اما خودم نمی‌دونستم لیزر چی هست. وقتی یوتیوب رو رفرش کردم پیشنهادش این بود: لیزر چگونه کار می‌کند! واقعاً فکر کردم گوگل صدای من رو ضبط کرده و فهمیده در مورد لیزر صحبت می‌کنیم.
اما گوگل این کار رو به صورت گسترده انجام نمیده. به چند دلیل. اول اینکه زیر ذره‌بین مخالفان قرار می‌گیره. ترجیح میده مخالفان فکر کنن تواناییش رو نداره. دوم اینکه هزینه محاسباتی داره.
فقط همین قدر می‌دونم که گوگل در بعضی کشورها اگر بفهمه شما در مورد کالایی جستجو کردید و بدونه برای بررسی قیمتش مراجع کردید، از طریق یوتیوب، تبلیغات هوشمند و حتی گوگل مپ جنس رو مثل یک فروشنده به شما می‌فروشه.

همه این‌ها رو گفتم که بدونیم اگر میبینیم اینستاگرام خطا می‌کنه، یا یوتیوب خیلی پیشنهادهای جذابی نمی‌ده به دلیل ناتوانی هوش مصنوعی نیست. بلکه به سیاستها و تنظیماتش برمی‌گرده. وگرنه هیچ وقت اولین باری که در فیسبوک هرچه باز شد رو لایک کردم فراموش نمی‌کنم اتفاقی که منو از هوش مصنوعی فیسبوک ترسوند.

خیلی جالبه این هم حتماً یک فاکتور مهمه.

دقیقاً مثل انتخاب اولین عدد در محاسبات عددی هست، که الگوریتم محاسباتی کم‌کم خودش به سمت جواب دقیق حرکت می‌کنه.