کرم های خاکی کجان؟

بچه تر که بودیم بعد بارون، کرم های خاکی میومدن رو سطح خاک و جشن بارون میگرفتن. ولی این روزا، حتی وقتی داریم زمین رو بیل میزنیم هم به ندرت کرم خاکی می‌بینیم، و به جاش کلی کرم های ریشه خور یا آفت های دیگه ی درخت ها رو می بینیم. کرمای خاکی چرا قهر کردن؟ کجا کوچ کردن؟! چه جوری میشه برشون گردوند؟

2 پسندیده

یادمه پارسال بعد بارون سطح جاده پر میشد از کرمهای خاکی (فنلاند) :slight_smile: و بعد ادمها و ماشینها از روشون رد میشدن و لهشون میکردن :frowning: یکی از موضوعاتی که ذهن منو مشغول کرده بود این بود که چطوری میشه بعد بارون که اینا میان قدم بزنن!!! له نشن؟؟ بارونای فنلاند خیلی شدید بودن و طولانی مدت . ایا نوع بارونی که میباره یا شدت بارشی که داره روی بیرون اومدن این کرمها از خاک تاثیر میذاره؟ بارونای اسیدی اینا رو تو خاک خفه میکنه؟ اصن چه اتفاقی میفته که وقتی بارون میباره میان بیرون؟ چرا وقتی برف میباره نمیان؟! نوع خاک چی؟ چه نوع خاکی چه نوع کرمی رو تو خودشون بیشتر نگه میداره؟ این کرمها چی میخورن؟ مواد مغذی خاک تو زندگیشون چه نقشی داره؟

2 پسندیده

ظاهرا کرم های خاکی چون از طریق پوست بدنشون تنفس می کنند، برای این کار نیاز به محیط مرطوب دارند و سعی می کنند جاهایی باشند که مرطوب تر باشه. دلیل این هم که وقتی بارون میاد کرم ها به سطح خاک میان برای اینه که شرایط رطوبت براشون فراهمه و از این فرصت استفاده می کنند و به جاهای جدیدی از خاک نقل مکان می کنند چون در صورت خشک بودن محیط حین نقل مکان، برای تنفسشون مشکل پیش میاد.
پیش تر دلایل دیگه ای هم برای بیرون اومدن کرم های خاکی بعد از بارون بیان شده.
1- یکی از اونها که رد شده اینه که کرم های خاکی در حفره های خودشون که از آب پر شده خفه میشن و برای جلوگیری از این کار به سطح میان. این فرضیه رد شده چون ثابت شده که کرم های خاکی حتی اگه چند روز هم در آب غوطه ور باشند می توند زنده بمونند.
2- نوسانی که قطرات بارون با خوردن به سطح خاک ایجاد می کنند شبیه نوسانی هست که شکارچی های کرم های خاکی (مثل موش کور) ایجاد می کنند و برای اینکه از هجوم اونها در امان بمونند به سطح خاک میاند. ماهی گیرها هم از همین روش ایجاد نوسانات ساختگی برای بیرون کشیدن کرم ها از زیر خاک استفاده می کنند.
3- گونه های معدودی از کرم های خاکی برای جفت گیری به سطح خاک میاند اما از اونجا که 4400 گونه کرم خاکی وجود داره بعید به نظر میرسه که دلیل اول اونها برای اومدن به سطح جفت گیری باشه.


دلیل اینکه بعضی از خاک ها کرم خاکی نداره خشکی خاک هست و کرم ها به محیط هایی علاقه مند هستند که مرطوب باشند و تغییرات دمایی شدیدی نداشته باشند پس احتمالا به اعماق بیشتری از خاک سفر می کنند.


کرم های خاکی مزیت های زیادی برای خاک دارند و به «مهندسان اکوسیستم» معروف هستند که از طریق حفره های افقی و عمودی طولانی که در خاک ایجاد می کنند باعث میشند اکسیژن و آب به اجزای خاک وارد بشه و دی اکسید کربن از اون خارج بشه. درضمن کرم های خاکی از طریق خوردن مواد ارگانیک درون خاک و تحویل دادن اونها به قارچ ها و باکتری ها عضوی از چرخه بارور کردن خاک هستند.


جالبه بدونیم که کرم های خاکی حتی رفتار گله ای دارند و در بیرون خاک تجمع می کنند و از طریق تماس با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. تحقیقات اخیر از مطالعه رفتار دست جمعی کرم های خاکی که در مجله Ethology به چاپ رسیده نشون میده که کرم های خاکی دور هم جمع می شوند تا «تصمیمات گروهی» بگیرند و این خیلی عجیب و جالبه. البته تحقیقات بر روی رفتار دست جمعی کرم های خاکی ادامه داره.


در انگلستان انجمنی وجود داره به نام «انجمن کرم خاکی بریتانیا» که هدف اون حمایت و گسترش تحقیقاتی هست که روی کرم های خاکی و محیط زندگی اونها انجام میشه. تلاش دیگه اونها اینه از این گونه حفاظت کنه و مردمان رو ترغیب کنه و آموزش بده تا این موجودات خارق العاده بتونند در آینده به بقای خودشون ادامه بدنند.


مطالبی که گفتم از این منابع بود:
یک
دو
سه
این هم یه ویدئو از فواید کرم های خاکی و بیان این واقعیت که ما هنوز از کرم های خاکی زیاد نمی دونیم.

3 پسندیده