کسی میتونه کتاب خوبی در مورد فعالیت تو حوزه توریسم معرفی کنه؟

  • صنعت توریسم چطور کار میکنه؟
  • چطور میتونم تو این صنعت موفق باشم؟
  • از کجا باید شروع کنم؟
  • و چطور میتونم بفهمم کارها باید با چه اولویتی انجام بشن؟

اینا سوالاییه که امیدوارم بتونم از یه کتاب مفید در حوزه گردشگری و توریسم یاد بگیرمشون، اگه کتابی میشناسید ممنون میشم معرفی کنید.

5 پسندیده

من دوره ۶ ماهه دوره تورگاید رو گذروندم و در واقع توی اون اتاق تاریک دستمو به گوش و دمب فیل زدم این برداشت رو دارم.
صنعت گردشگری یک صنعت بسیار بزرگ و وسیعه. اندازه یک کشور بلکه کل جهان گسترش داره. به زودی کرات دیگه هم بهش اضافه میشه. حتی تورهایی مخصوص آسمان هم براش تنظیم شده. از این بگذریم.
توریسم مثل هر صنعت دیگه یک زنجیره تامین داره. از بازاریابی گرفته تا آژانس و از اونجا چندشاخه میشه به حمل و نقل، خوراک و رستوران، اقامت در هتل یا اقامت‌گاه بومگردی، بازدید از جایی خاص، و تجربه‌ای خاص. همراهی با مسافران و البته مراقبت و هدایت گردشگران به عهده شخص تورگاید هست.
هر کدوم از این‌ها دوره‌ی تخصصی خودش رو داره. دوره‌های آژانس، تورگاید، هتل‌داری، کافه، رستوران و غیره.

اما کتاب. من خودم هیچ کتابی در این زمینه مطالعه نکردم. دست کم کتاب‌های رشته خودمون رو پیشنهاد نمی‌دم چون بیشترشون محتوای بدردخوری نداشتند.
اما امشب با کتابهای حوزه گردشگری در کتابراه برخورد کردم که برام جالب بود. می‌تونید به سایت یا اپلیکیشنشون مراجعه کنید و کتاب‌های حوزه گردشگریشون رو ببینید. البته انتظار محتوای قوی در این زمینه هم نداشته‌باشید.
صنعت گردشگری صنعت عجیبی هست. پول‌های بسیار بزرگ در اون نهفته و این پول‌ها در جاهای خاصی گردش داره. که هتل‌ها فقط بخش کوچکی از اون هستند.

ممنون از پاسخ شما دوست عزیز

من رشته دانشگاهیم گردشگری بوده. مدرک راهنمای گردشگری و مدیرفنی بند ب دارم. راهنمای تور، مدیرتور و کارمند فروش تور بودم. گردشگری صنعتی به وسعت یک دریا است. اول از همه باید انتخاب کنید در کدام بخش می‌خواهید فعالیت کنید. این انتخاب کمک می‌کنه تا متوجه بشید چه کتاب‌هایی مناسب شماست.

  1. آیا دوست دارید در آژانس هواپیمایی فعالیت کنید؟
  2. دوست دارید در هتل فعال باشید؟
  3. فعالیت به عنوان راهنمای تور را دوست دارید؟
    دقیقا دنبال چه کار هستید که به دنبال اولویت‌هاش می‌گردید. اگر کمی دقیق تر توضیح دهید می‌توانم شما را راهنمایی کنم.
1 پسندیده

از اونجایی ک خیلی اطلاعات زیادی ندارم، ممکنه پاسخم خیلی دقیق نباشه.
من نمیخوام کارمند باشم یا اساسا برای کسی کار کنم. من طراح سایتم، خودم میخواستم یه وبسایت که کانتنت‌ش انگلیسی باشه طراحی کنم که با معرفی ایران و جاهای دیدنیش، مراسم و سنت های جالبی ک داریم، غذاها یا حتی پزشکای سرشناسی که تو ایرانن جذب توریسم کنم…و اگه تبلیغاتم تو وبسایت جواب بدن چنتا تو لیدر استخدام کنم ک خدمات بدن به توریستا…اگه بخوام دقیق تر بگم میخوام بدونم چطور متونم استارت یه شرکت جذب توریست رو بزنم که کنار جذب توریست، همه خدماتی که نیازه رو انجام بده…از زمانی که اون آدم وارد ایران میشه تا وقتی که خارج میشه.از سوالم در مورد اولویت بندی کارها منظورم این بود که باید از کجا شروع کنم؟اول وبسایت رو طراحی کنم یا مثلا باید قوانین ویزارو بخونم؟؟ یا مثلا باید با چندتا هتل قرداد بست اول…گذروندن دوره‌های تور لیدری خیلی میتونست کمکم کنه و آشنام کنه با کلیت کار، ولی خب وقتشو ندارم…فقط میتونم از کتابا یا منابعی از این دست یاد بگیرم

موضوعی که به این سادگی بیانش می‌کنید انقدرها هم ساده نیست. پروسه ورود مسافر خارجی به ایران علاوه بر مجوزهایی که نیاز داره پروسه وقت‌گیری هم هست. در مرحله اول حتی اگر آژانس هواپیمایی نباشید به مجوز بند ب نیاز دارید. هر مسافری که به ایران وارد می‌شود نیاز به دریافت کد ناجا از پلیس مهاجرت دارد. شاید شما بدون دریافت این کد بتوانید فعالیت کنید و برای هزاران مسافر شما هیچ مشکلی پیش نیاید اما مسافر ده هزارم شما ممکن است در اثر نداشتن آن باعث شود دفتر و سایت شما به طور کل بسته شود. گروه‌های خارجی به آسانی گروه‌های ایرانی سفر نمی‌کنند. گاهی برای یک تور ممکن است مجبور به پاسخ‌گویی بالای 200 ایمیل شوید. ایمیل‌هایی با درخواست‌ها و مضامین عجیب و غریب مثل این که هر هتل دقیقا چند پله دارد؟ اسم تمامی رستوران‌های 10 روز تور با کلیه منوها و درخواست‌هایی از این قبیل که عدم پاسخگویی به هرکدام از این درخواست‌ها منجر به کنسل شدن تور خواهد شد.

موضوع دومی که باید بیان کنم بحران کنونی در صنعت گردشگری است. با سقوط هواپیما در دی ماه 100 درصد تورهای ورودی به ایران کنسل شدند و بسیاری از شرکت‌های مسافرتی با سابقه بالای 20 سال ورشکست و بسته شدند. زمان کنونی اصلا مناسب ورود به بازار گردشگری که با آمدن کرونا در تمام جهان دچار چالش شده نیست. خصوصا که شما هیچ تجربه قبلی در این زمینه ندارید. با سواد برنامه نویسی شما که امکان ورود به حوزه‌های مختلف را دارید، گردشگری در زمان کنونی انتخاب خوبی نیست. با اطمینان به شما می‌گویم که تا 2 سال آینده مسافران به ایران باز نمی‌گردند. خیلی از استارتاپ‌هایی هم که در این حوزه‌ها فعال بودند برای ادامه حیات به حوزه‌های جانبی پناه بردند. به جای گردشگری زمینه‌های بهتری وجود دارد که بسیار در اوضاع کنونی کارآمد است. مثلا ایجاد بستری آنلاین برای آموزش که کمبود آن با ظهور کرونا به شدت احساس می‌شود و یا هر چیزی که به بهبود این اوضاع کمی کمک کند. کرونا بازارهای زیادی را نابود کرد اما به همان میزان بازارهای دیگری را به وجود آورده است.

1 پسندیده