کنفرانس ها و همایش ها به اندازه هزینه، نتیجه دارند؟

دقیقا نمی دونم که آمار و آثار همایش ها، کجا جمع آوری و بررسی میشه ولی، بدون آمار و پژوهش خاصی میشه حدس زد که اثربخشی این همه همایش، چیزی باشه شبیه این همه پایان نامه و پژوهش بی سرانجام.
نظر شما چیه؟
چه شرایطی باید فراهم باشه تا برگزار کننده گان همایش، برای برگزاری اون اقدام کنند؟
خروجی این همایش ها کجا بررسی میشه؟

3 پسندیده

شخصا فکر میکنم برگزار کننده و شرکت‌کننده‌ها لازمه هدفشون رو از برگزاری یا شرکت در کنفرانس باز-تعریف کنن وگرنه فقط منابع و انرژی رو هدر میدن.

پیش از این یه موضوع در این باره مطرح کرده بودم و از مشاهده‌ی اخیرم در هدر دادن زمان در کنفرانس ها گفته بودم: آخرین باری که یه کنفرانس خوب رفتین کی بود؟ چرا خوب بود؟

2 پسندیده

در خیلی از جاها جدا از عنوان و کارهای ارائه شده، هدف پس زمینه، ارتباط و تعامل آدمها با همدیگه هست. در حال حاضر، با وجود منابع آن لاین و ارتباطهای وسیع، هدفهای قدیمی دیگه کامل از بین رفته.
توی ایران، هدف ولی کمی متفاوت هست. برگزار کننده ها معمولا دنبال به دست آوردن امتیازهای اداری هستن و ارائه کننده ها صرفا دنبال پر کردن رزومه.

در اکثر موارد، توسط خود برگزار کننده ها. مصداق ضرب المثل “خود گوئی و خود خندی”، این فرایندها همیشه مثبت ارزیابی میشه. الان اگر توی دانشگاهها باشید، احتمالا دیدید که برگزاری همایش خودش کسب و کار شده.

5 پسندیده

ولی با وجود منابع آنلاین، فکر می کنم باز هم تعامل های حضوری موثرتر از تعامل های غیرحضوری عمل میکنه. انگار حضور نداشتن یک جورایی تعامل رو از اولویت خارج می کنه.

شاید به نظرتان چیزی که می‌نویسم شوخی به نظر برسد اما کاملا جدی است.

برای من تنها قسمت مفید یک همایش همان بخشی است که برای استراحت به بیرون از سالن سمینار می‌رویم و چای و بیسکویت می‌خوریم و با دوستان و همکاران و استادان بحث می‌کنیم. به خاطر همین در آخرین همایشی که در ایران شرکت کردم تنها در بخش‌های خوردنی حاضر شدم و در هیچ یک از سخنرانی‌ها شرکت نکردم. تجربه خیلی خوبی بود.

آخر چه طور ممکن است یک نفر نتیجه چند سال کارش را در نیم ساعت ارائه دهد؟ به خصوص تعداد ارائه دهندگان خوب خیلی کم است.

توضیح: من در مورد همایش‌های فیزیک نظرم را گفتم. بدون شک فضای رشته‌های غیر از علوم پایه متفاوت است.

پی‌نوشت: پدیده همایش یکی از همان پدیده‌هایی است که از غرب وارد کرده‌ایم بدون این که بدانیم به چه دردی می‌خورد. هر سال انجامش می‌دهیم بدون این که دلیلی داشته باشیم. پول نداریم اما مهمان خارجی دعوت می‌کنیم چون با کلاس است.

2 پسندیده