گرد و خاک چقدر و چطور بر عملکرد برگ و گیاه اثر دارن؟

به علتهای مختلف ممکن هست بر روی برگ گیاه گرد و خاک بشینه. حتما برگهای آغشته به گرد و خاک رو زیاد دیدید. به طور ظاهری برگ تمیز حس بهتری رو منتقل می‌کنه و خودم وقتی برگ خاکی رو میبینم حس خفگی بهم دست میده.
میدونیم که خاک روی برگها می‌تونه مانع رسیدن نور به گیاه بشه و احتمالا با پُر کردن منافذ برگ، تنفس رو هم با مشکل روبرو کنه.
یکی از مشکلات دیگه که برای گیاه ممکنه پیش بیاد فراهم کردن فضای زندگی کنه روی برگ هست. و کنه‌ها با تغذیه از برگ و آوندهای برگ و خوردن مواد غذایی برگ، عملکردش رو با مشکل روبرو می‌کنه.

اما یک سوال مهم وجود داره. میزان تأثیر گرد و خاک به چه اندازه است؟ با دونستن این اندازه متوجه میشیم که چقدر لازمه برای شستشوی درختان و گیاهان هزینه کنیم.

4 پسندیده

میزان گرد و خاکی که روی برگ میشنیه، اگر در فضای باز باشه به همون میزان که در معرض باد و نسیم و نم و مرطوب بودن هوا قرار بگیره، خودش میتونه برگ تمیز بشه و میزان فتوسنتز رو به خوبی انجام بده.

اگر میزان گرد و خاک کثیف و در خاک بیماری هایی وجود داشته باشه، با موندن نم روی برگ، شبیه باران اسیدی عمل کنه و برگ نیم سوخته گاهی بشه.

اگر گلخونه ای باشه باید میزان گرد و خاک ورودی به گلخونه چک بشه و تهویه ها و برچسب های مناسب نصب بشه که بتونه میزان گرد و خاک رو کم کنه. همینطور میزان پوشال و آبرسانی که در دیوار های گلخونه قرار میگیره میتونه این میزان گرد و خاک ورودی رو کمتر کنه. البته بستگی به مکان قرار گیری گلخونه و میزان پیشرفته و یا سنتی ساخته شدن اون هم داره.

اگر گلدونهای و گلهای آپارتمانی ها رو در نظر بگیریم که معمولا پشت پنجره یا در فضای اتاق هستند، باید گرد و خاک ها رو با اسپری هفتگی یا دوهفته یه بار تمیز کنیم. البته باز هم این بستگی به میزان گرد و خاکی داره که روی برگ قرار گرفته؛ مثلا جنوب چون میزان گرد و خاک زیاده و تو فضای اتاق معمولا تابستونا هستش هفته ای یکبار بنظر من لازمه تمیز بشه. ولی ممکنه شهر های که کمتر این پدیده رو دارند ماهی یه بار … .

:point_left: نکته: اگر اسپری آب میزنید لطفا آب جوش رو بزارید خنک بشه بعد استفاده کنید.

2 پسندیده

چرا این کار رو کنیم؟

2 پسندیده

میزان مواد نا خالصی آب گرفته میشه یعنی بخار میشه

2 پسندیده

تصورم اینه که تاثیر گرد و خاک بر عملکرد گیاه، حداقل در بعضی گیاهان، خیلی چشمگیر نیست، این حرف از دانش علمی نمیاد، بلکه صرفا از مشاهده ی بوته ها و گیاه های مختلف در ارتفاع پایین و زیر درختای بلند هست. گرد و خاک چنین گیاه هایی معمولا توسط باد یا بارون شسته نمیشه، با این وجود این گیاهان به راحتی به حیات خودشون ادامه میدن!

2 پسندیده