یه پادپُرسی خوب چه ویژگی هایی داره؟

چه کارایی باعث به هم ریختگی و پرت شدن اینجا از هدف و مسیر اصلیش میشه؟
و یک پادپرسی خوب چه ویژگی هایی داره و چه ویژگی هایی نداره؟


مثلا وقتی سوالی رو مطرح می کنم و بعد در موردش مطالعه می کنم و جواب هایی به دستم میاد، مرددم که اون ها رو مطرح کنم. در این صورت آیا اینجا رو به دفترچه ی شخصیم تبدیل نکردم؟

وقتی نظرات پیشین پای یک پست رو مطالعه نکردم، مرددم نظر جدیدی مطرح کنم، از این جهت که شاید تکراری باشه. آیا نظر تکراری دادن باعث شلوغی و به هم ریختگی اینجا نمیشه؟

وقتی می خوام موضوع جدیدی مطرح کنم، این نگرانی رو دارم که شاید با یک گوگل کردن، پرس و جو ، مطالعه یا آزمایش جواب مساله ام رو پیدا کنم. چه قدر باید به این موضوع حساس باشم؟ آیا مطرح کردن سوالی که جوابش از طریق هایی که نام بردم، قابل دسترس هست، اینجا رو شلخته می کنه؟

گاهی در ذیل یک مساله ای که مطرح میشه، چیزهای دیگه ای مستقیم به اون مسأله مربوط نیست به ذهن آدم می رسه. یا در پاسخ به یک نظر ممکنه نظری داشته باشیم که مفیده ولی مرتبط با مساله ی اصلی نیست. آیا گذاشتن نظرهایی که به مساله ی اصلی مربوط نیست، برای افراد این جامعه آزار دهنده است؟

یک پادپرسی خوب لازمه چه طور پروفایلش رو پر کنه؟ چه جور اطلاعاتی در مورد خودش در اختیار قرار بده خوبه؟

پادپرس

6 پسندیده

سوال خیلی خوبی بود :heart_eyes: و پر از نشانه هایی (symptoms) که لازمه یه جوری برطرفش کنیم. این نشانه ها به همراه نظرات دیگری که از پادپُرسی ها جمع آوری کردیم رو در بورد ترلویی که برای همه در دسترس هست و داریم دونه دونه برطرفشون میکنیم.


چنین اتفاقی خیلی خوبه که درش افراد مطالعاتشون رو به اشتراک بذارن. و اتفاقا هدف ساخت اینجا همینه که افراد به راحتی دانش، تجربه، و طرز فکرشون رو پای مشکلات مختلف به اشتراک بذارن تا مسیر حل مشکل و یا مسئله ی اصلی که لازمه حل شه، پیدا بشه. پس تا حد امکان از سانسور خودمون جلوگیری کنیم :slight_smile:

یه راه که برا رفع این مسئله به ذهنم میرسه اینه که تعداد افرادی که دانشی دارن و میتونن نقطه نظری بذارن بیشتر شه. این شکلی دیگه این حس دفترچه ی شخصی بودن پیش نمیاد.

اگه راه دیگه ای به ذهنتون میرسه بگین؟

یه راه حل که به ذهنمون رسید و الان پیگیرش هستیم اینه که یه سری برچسب های موضوعی : پرسش، نظر، تجربه، تحقیق_ویدیو، تحقیق_کتاب، تحقیق_مقاله، آمار، مشاهده، راه حل، ایده، و نقد برای پاسخ ها بسازیم. و بعد دسترسی به این برچسب ها هم از طریق یه سری فیلتر ساده در موضوع ممکن باشه. به این صورت افراد با راحتی بیشتری میتونن مطالب مختلف داخل یه موضوع رو پیگیری کنن. در نتیجه احتمال اینکه بدون مطالعه ی نظرات قبلی نظری بذارن، کمتر میشه.

اگه راه دیگه ای به ذهنتون میرسه بگین؟

تا وقتی این مدل دسته بندی داخلی موضوعا ایجاد شه، و در کوتاه مدت باغبون هایی مواظب اینجا هستن، و اگه محتوایی نیاز به جدا شدن از بحث داشت یا هر چی، حواسشون هست و با افراد در تعامل هستن. در نتیجه نیازی نیست پیش-نگرانی داشته باشیم برای شلختگی اینجا.

خیر، نمیکنه. هدف از ساخت اینجا گرد هم آوردن دانش و تجربه ی موجود در دل افراد و یا وب و یا کتاب ها پای مسئله ها هست.

هر مسئله ای مشابه یه پازل هست که اجزای این پازل دور و بر خودمون در دل و ذهن افراد وجود داره. و میخوایم این اجزا یواش یواش کنار هم قرار بگیرن و کمک کنن به حل اون مسئله به صورت جمعی.

حل مسئله

و طرح سوال هایی که کمک به کنار هم قرار گرفتن این دانش و تجربه میکنه، در جمع آوری قطعات پازل موثره.

اگه برچسب های داخل یه موضوع ایجاد بشه، تا حدی این موضوع هم حل میشه. چون میشه برچسبی هم گذاشت که چنین پاسخ هایی رو مشخص میکنن. با توجه به توصیف پازل گونه ی یه مسئله، چنین نقطه نظراتی هم موثرن و بهتره وجود داشته باشن؛ مشابه حل یه معمای کاراگاهی، گاهی سرنخ در فکر کردن به نکات جانبی و بی ربط به پرونده ی اصلی دستگیر آدم میشه.

در عین حال ابزاری داریم به اسم «ایجاد موضوع جدید مربوط به موضوع قبلی». این ابزار از طریق آیکون در زیر هر پاسخ و یا موضوع در دسترس هست. و به کمکش میشه موضوعات جدیدی رو مرتبط با موضوعات قبلی مطرح کرد، تا افراد علاقه مند هنگام مطالعه ی موضوع، به موضوعات مطرح شده ی مشابه هم دسترسی داشته باشن.

این رو افراد جامعه بهتره مشخص کنن. من به عنوان یکی از اعضای جامعه از طرح مباحث جانبی آزرده نمیشم، و به عنوان یکی از باغبونهای این جمع اگه مباحث جانبی خودش در حد یه بحث و موضوع جدید بود اون رو به صورت یه موضوع جدید در میارم.

بهبود صفحه ی شخصی افراد، یکی از گزینه های درخواستی اهالی پادپُرس بود و پیگیر این موضوع هم هستیم. تکمیل این صفحه کاملا در اختیار فرد است، در عین حال هر چه این صفحه بهتر تکمیل شده باشد، اعتماد بین افراد راحت تر ایجاد میشه و تعامل سازنده تری پای محتوا رخ میده.

معمولا وقتی اطلاعات صفحه شخصی رو پر میکنیم، به این فکر میکنیم که دوست داریم وقتی با دیگران ملاقات میکنیم، به چه عنوانی شناخته شیم.

در حالی که سوال بهتر شاید این باشه که «دوست داری در مورد دیگران چه چیزهایی بدونی؟» و بهتره همون چیزایی که دوست داری در مورد دیگران بدونیم رو در اطلاعات خودمون تکمیل کنیم. این کار میتونه الهام بخش بقیه باشه در پر کردن اطلاعاتشون.

2 پسندیده

وقتی میخوایم موضوعی رو مطرح کنیم یه صفحه ای نمایش داده میشه که موضوع شما شبیه به این موضوعات هست. چرا چنین سیستمی برای پاسخ دادن به سوالات پیاده نمیشه که بگه پاسخت شبیه این پاسخه و ما بخونیم و تفاوتها و شباهتهاش رو ببینیم.

2 پسندیده

چطور میتونیم اعتیاد چک کردن و خوندن پستهای جدید در تلگرام یا اینستاگرام رو به اعتیاد چک کردن و خوندن پستها در پادپرس تغییر بدیم؟

3 پسندیده

اعتیاد میخوای چی کار جوون ؟ :sleeping: 5 دقیقه در روز برا هر نفر، اگه هزار نفر باشیم هم بهتر جواب میده، چون تعدد ذهن داریم به جای یه خط فکری ثابت، و هم اینکه اون هزار نفر بهتر و بیشتر تو باقی عرصه های زندگی میتونن جولان بدن.

2 پسندیده

پادپرس که خودش اعتیاد آور هست! یه فکری بکنین که اعتیاد به پادپرس رو چه جور میشه مهار کرد!! :smiley:

من با راه حل @Faezeh_shabani در این مساله موافق ترم. اما یه راه دیگه که مشتقی از راه حل ایشون هست:
به نظر من نظر تکراری هم بیشتر اوقات حاوی اطلاعات هست. اگر دو یا چند نفر به طور مستقل به یک موضوع اشاره کنند، نشون از فراگیری بیشتر اون موضوع مطرح شده داره. به نظر من راه حل مناسب اینه که الزامی بر تکراری نبودن نظرات وجود نداشته باشه و هر کسی با فراغ بال وقتی پستی رو می خونه مجاز باشه نظر یا ایده اش رو بنویسه. اما به منظور شلوغ و پرحجم نشدن مطالب پای پست ها، سیستمی طراحی بشه که نظرات یکسان رو اصطلاحاً group کنه و زیر هم قرار بده.
این کار می تونه در مورد پست های مشابه هم اتفاق بیفته.

2 پسندیده

يه پادپرس خوب چه ويژگيهايي بايد داشته باشه؟

با خودم فك ميكردم يه پادپرسي خوب كسيه كه هر چالشي در ذهن داره رو با بقيه به اشتراك ميذاره و براي چالش دوستان وقت ميذاره
بعد ديدم اصلا چرا يكي بخواد پادپرسي خوبي باشه و چه انگيزه اي داشته باشه كه وقتشو اينجا بگذرونه

با مغز ناقص خودم به اين نتيجه رسيديم كه پادپرس خوبه كه پادپرسي هاي خوب رو دور خودش جمع ميكنه
مثلا اينكه محيط براش جالب باشه
دوستاني در اينجا داشته باشه
انگيزه اي باشه
نتيجه اي داشته باشه

3 پسندیده