یک سامانه شهر مجازی، چه امکانات جذابی، می‌تونه داشته باشه؟!

مقدمه:
تیم ما تو یکی از شهرهای توریستی شمال کشور مستقره. تا قبل از پاییز 98، کارمون توسعه نرم افزار و اپلیکیشن و … برای استارت‌اپ‌ها و مشتریان علاقه‌مند بود. البته چند تا تولید محصول دانش بنیان هم داشتیم که خب هیچکدوم به مرحله تجاری نرسیدن. از پاییز امسال تصمیم گرفتیم هیچ سفارش دیگه ای قبول نکنیم. البته دلایل زیادی داشتیم. اینکه در ادامه در چه مسیری پیش بریم نظرات مختلفی داخل تیم مطرح شد. کار کردن روی یک محصول های‌تک، راه‌اندازی یک استارت اپ با مالکیت خودمون، مهاجرت و راه‌اندازی یک استارت‌اپ در کشور مقصد و ده‌ها ایده دیگه ای که مطرح شدن!

بچه های تیم در حال حاضر روی راه اندازی یک استارت اپ فناور محور متمرکز شدن. سامانه ای با موضوعیت شهر مجازی یا شهر الکترونیک! بستری که بتونه در اختیار اصناف، سازمان‌ها و خود شهروندان قرار بگیره. چیزی که برامون مهمه تو این بستر، وظیفه ما فقط توسعه و نظارت باشه نه مدیریت کردنش! به این صورت که توسط خود اعضا مدیریت بشه. یک جورایی بهش میگن وب2 !

برای شروع روی یک کانسپت داریم کار میکنیم که ایده رو محک بزنیم. پس روی امکانات و بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری زیاد جدی نیستیم. بعضی از امکانات اولیه توسعه دادیم. مثلا ثبت نام شهروند الکترونیک، امکان چت و گفتگو اعضا با هم ، ایجاد فروشگاه برای اصناف، دریافت فیدبک مشتریان برای محصولاتشون براساس پارامترهای مختلف، امکان جستجوی صنف روی نقشه و …

فعلا در حال مطالعه امکانات شهرهای الکترونیک معروف دنیا هستیم. البته میدونیم قبلا تلاش هایی شده و در حال حاضر چند تا شهر الکترونیک قوی هم داریم. اما قرار نیست شهر الکترونیک با یک سری خدمات رسمی باشیم!‌ خوشبختانه حمایت های مسئولین شهری رو هم داریم. پس خیالمون برای تبلیغات شهری و … راحته!
کارهایی که تا الان انجام شده:

  1. تهیه یک دامنه سطح بالا (قیمت 45 میلیون ت)
  2. لانچ اولیه کانسپت (بر اساس وردپرس) --> در حال بررسی هستیم که روی یک فریم ورک دیگه ادامه بدیم. بین جانگو،‌ لاراول، نودجی‌ای‌اس و … یکی انتخاب میشن.
  3. ایجاد ساختار های اطلاعاتی مورد نیاز برای دیتااینتری اطلاعات پایه شهری

فکر میکنم پادپرس جای خوبی باشه تا بتونیم به ایده های بهتری برسیم برای ادامه کار. برای تکمیل بوم کسب و کار ناب و بیزنس مارکتینگ میتونیم از امکان چالش پادپرس استفاده کنیم و براش پاداش هم تعیین کنیم .

2 پسندیده

کار بسیار جالبیه. من هم فکر میکنم که برگزاری چالش توی پادپُرس میتونه از دو جنبه کمک کنه: هم به آشنایی افراد با کار شما و احتمالا پیدا کردن ایده‌های مکمل، هم اینکه میتونین ارزیابی از این داشته باشین که مسیر خوب و مناسب برای جامعه چیه. بخصوص اینکه باید دقت کنین که با پیشفرض ذهنی خاصی این تیپ پروژه‌ها رو انجام ندین چون ممکنه همون پیشفرض باعث بشه که برای عموم آدمها کارآمد نباشه و صرفا افراد خاصی از اون استفاده کنن.

برای مثال من حدس میزنم این پیشفرض باعث دردسر بشه:

حداقل در ابتدای کار در ایران بهتره اینهمه آزادی در کار نباشه و بهتره برای بلندمدت روی ساختاری مشابه شورای شهری فکر کنین که از اعضا تشکیل شده باشه یا ایده شبیه به این.

به هر حال امیدوارم با چالشهای پر از جایزه :heart_eyes: :grin: در پادپرس به ایده‌های خوبی برسین.

2 پسندیده

ما یه پروژه رو تو کرمان شروع کرده بودیم اتفاقا دانش بنیان هم بود . پروژه شهر الکترونیک گردشگری گشتا . محصول ما از نظر فنی و کیفیت درجه یک بود ود 23 تا بازاریاب تمام وقت سامانه رو به مردم و کسب و کار ها پرزنت میکردن . علاوه بر اون بنر و … هم داشتیم تو سطح شهر . منتها خیلی سخت شکست خورد پروژه ما .

دلایل زیادی هم داشت این شکست ولی از نظر من مهم تریناش اینا بودن : عدم نیاز بازار به ایده ما و قضیه مرغ و تخم مرغ تو پلتفرم ها

من نمیدونم ایده شما دقیقا چیه برای همین نمیتونم امکانی رو بگم که جذاب باشه و ارزش افزوده ایجاد کنه برای ایده شما
مهم تر از اون این محصول خوب محصولی هست که با کمترین امکانات (Feature) بتونه ارزش اصلی خودش رو در اختیار مخاطب قرار بده . راستی ارزش اصلی سامانه ای که قراره داشته باشید چیه ؟

در کل برای جمع بندی طبق تجربه به نظرم این 2 تا گزاره به شدت درست هستن که خوشبختانه ایده شما طبق توضیحاتتون تا حدودی دور هست از موارد :

شهر الکترونیک یه سایت بزرگ با دامنه شیک که دنیایی امکانات مرتبط با خدمات شهری داره نیست !
چون اگه اینجوری باشه شما دارید مهم ترین مزیتتون که ارائه خدمات شهری هست رو اوت سورس میکنید به یه سازمان دولتی . و علاوه بر اون همین الان هم برای خدمات شهرداری و خرید بلیط اتوبوس و مترو و پرداخت قبوض خدماتی و … مردم خیلی دچار زحمت نمیشن که مراجعه به سامانه قرار باشه براشون زمان اضافی بخره .

شهر الکترونیک یه سایت بزرگ که کسب و کار ها خودشون رو بیان توش معرفی کنن و مردم بهشون نظر بدن نیست
چون در این صورت قضیه مرغ و تخم مرغ به وجود میاد دقیقا . برای این که مردم از سایت دیدن کنن باید کسب و کار ها تو سایت باشن و کسب و کار ها اطلاعاتشون رو به روز نمیکنن مگر این که مخاطب و بازخورد داشته باشن .

قشنگ ترین نمونه شهر الکترونیکی که دیدم گوگل مپ هست . همین الان برید تو سایت گوگل مپ شهرتون رو از بالا نگاه کنید . همه بانک ها اداره های دولتی و حتی نزدیک ترین سوپر مارکت خوب به خونتون رو با بازخورد و کامنت تو یه محیط خیلی مینیمال میتونید بهش دسترسی داشته باشید . علاوه بر اون وقتی کسی نظری میزاره برای یک مکان یا لوکیشنی رو جدید ایجاد میکنه خود گوگل بهش یه امتیاز و رتبه میده که یه گیمیفیکیشن ایجاد میکنه برای مخاطب

1 پسندیده