یک نقشه‌ی راه موفقیت برای کسب و کارهای کوچک شامل چه آموزش‌هایی است؟

این پرسش به درخواست باشگاه کارآفرینی تیوان و در حمایت از مدرسه مهارت‌های نرم تیوان مطرح شده است.

موفقیت یکی از آرزوهای هر فرد و یا هر کسب و کار کوچکی است. خیلی‌ استارتاپ‌ها وقتی شروع میکنن با رویای تبدیل شدن به اپل یا گوگل شروع میکنن! ولی خب تجربه و آمار نشون داده که «کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن».

و خوب سوالی که حداقل برای من مطرحه اینه که چرا؟! چرا این همه نیاز وجود داره، ایده‌هایی هم برای برطرف کردنش هست، آدم‌هایی هم پیگیر اجرایی کردن این ایده‌ها میشن؛ ولی باز هم از هر ده تا ایده حداقل نه تاش شکست میخوره؟ تازه آمار تو ایران بیشتر از این حرف‌هاست، مثلا فکر کنم از هر ۲۰ ایده حداقل ۱۹ تاش شکست میخوره.

کاری به عوامل خارجی ندارم، مثلا قانون‌های دست و پا گیر و یا انحصاری بودن بعضی چیزها و … . با اینکه مطمئنم این‌ها تاثیرگذارن، در مسیر موفقیت، عامل تعیین کننده نیستن.

معمولا سه عامل اصلی برای موفقیت خیلی کسب و کارهای بزرگ دنیا مطرح میشه:

  • استراتژی

    بتونین برای رسیدن به یه رشد پایدار و همین طور مزیت رقابتی نقشه بکشین. و بتونین چیزی که ساختین رو به مشتری‌های جدید بفروشین.

  • رهبری

    بتونین به تیم و همین طور شرکای اصلی کسب و کارتون شکل بدین، و تیم رو به انجام فعالیت‌های لازم و کافی بر اساس استراتژی‌هاتون هدایت کنین.

  • فرهنگ سازمانی

    بتونین عاداتی رو در تیم نهادینه کنین که علاوه بر اینکه تعادل بین زندگی و کار رو ایجاد میکنه، باعث حضور موثر افراد در تیم بشه.

ولی همون طور که میبینین، این سه مورد، تیترهای بزرگ و کلی هستن که لزوما راهنمای کافی برای صاحبان کسب و کارها نیست.

پرسش

فرض کنین میخواین یه برنامه ی آموزشی برای موفقیت تیم ها و کسب و کارهای کوچیک طراحی کنین، چه مواردی رو حتما درش میگنجونین؟

2 پسندیده

من خودم همیشه به این فکر میکنم که کسب و کار کوچیک بهتره روی بازار تخصصی تمرکز کنه. وقتی بازارش تخصصی باشه کسب و کارهای بزرگ تر عمدتا بهش ورود نمیکنن و شاید حتی با وجود ورود به اون به اندازه یه کسب و کار کوچیک نتونن به صورت تخصصی اون رو پوشش بدن. و دومین نکته اینه که اگر به صورت آنلاین کار میکنن باید ترافیک هدفمند به وب سایت بیارن. ترافیکی که دقیقا از بازار تخصصی اونها به سمت سایت روانه میشه.
تو این مطلب هم از ترافیک هدفمند یه صحبتهایی شده که بد نیست.