یک موضوعی که ذهن منو مشغول کرده اینه که وقتی توی باکس یا همون جعبه جستجوی گوگل یک کلمه را تایپ می کنیم و دکمه جستجو را فشار می دهیم چطور گوگل سایت ها را می چینه که یک سایت در صفحه اول میاد و حتی به عنوان جستجوی اول میاد و برخی سایت ها و صفحات اینترنتی حتی تو جستجو شاید نیاد، ملاک رتبه بندیهای موتورهای جستجوگر چیه؟ و چطور میشه تو رتبه های بالاتر موتورهای جستجوگر قرار بگیریم؟
گوگل یا هر موتور جستجو ربات های نرم افزاری ای داره که بی وقفه کار خزیدن و اندیس کردن (crawling and indexing) محتوای وب رو انجام می دهند. دو معیار اصلی که بر اساس اون نتایج جستجوها به ما نمایش داده میشه مرتبط بودن (relevance) و محبوبیت (popularity) محتوای وب سایت ها هست.
در واقع طراحی موتورهای جستجو به صورتی هست که بخشی از معیارهای اونها بر معیارهای انسانی منطبق هست. مثل: وجود یک عنوان گویا و تا جای ممکن کوتاه برای نوشته ها، ارتباط عنوان نوشته و محتوا، مسیریابی (navigation) خوب در محتوای وب سایت، تکراری نبودن عنوان نوشته های یک سایت و…
اما بخشی از این مسأله هم فهماندن درست محتوای وب سایت به ماشین (موتور جستجو) هست که کمی با مفاهیم کدنویسی گره می خوره. مفهومی به نام SEO یا Search Engine Optimization وجود داره که دقیقا آماده سازی وب سایت و محتوای اون برای دیده شدن و فهمیده شدن بهتر توسط موتورهای جستجو هست.
خیلیا فکر میکنن که وقتی که ما یک کلمه رو توی گوگل سرچ میکنیم، گوگل میره و توی اینترنت سرچ میکنه و محتوای مربوط به اون رو رتبه بندی میکنه و میاره ولی اصلا اینجوری نیست.
گوگل یه سری خزنده داره که همیشه دارن صفحات سایت ها رو میخونن و اون ها رو بررسی میکنن.حالا یه سوال پیش میاد که چرا گوگل سایت ها رو به وسیله ی خزنده بررسی میکنه؟
جواب این سوال خیلی کوتاس:تا بفهمه کدوم سایت ها رو index کنه.
حالا ایندکس یعنی چی؟
یعنی اینکه گوگل صفحه ی مورد نظر شما رو توی دیتابیس خیلی بزرگش ذخیره کنه.
فکر کنم که تاحالا فهمیده باشید که گوگل چجوری به شما نتایج رو پیشنهاد میده. درسته، گوگل اینترنت رو جستوجو نمیکنه، فقط صفحات ایندکس شده ی داخل دیتابیس خودش رو جستوجو میکنه
حالا ممکنه بگید که چرا گوگل همون اول همه ی صفحات رو ایندکس نمیکنه؟ اصن چرا از خزنده استفاده میکنه؟
باید بگم که این خزنده کارش اینه که بفهمه که این صفحه چه اطلاعاتی داره و مناسب ایندکس شدن هست یا نه، و خیلی صفحات توسط خزنده بررسی میشن ولی ایندکس نمیشه که بررسی فرق این دوتا رو میشه اینجا بیشتر خوند.
ارتقای رتبه ی سایت به خیلی چیزا بستگی داره که میشه به بک لینک گرفتن، استفاده ی به جا در صفحه ی مورد نظر از کلید واژه ی مورد نظر اشاره کرد که این خودش یه تخصص حرفه ای هست که برای آموزشش کلاس ها و کارگاه ها برگذار میشه که یاد میدن که چجوری رتبه ی سایت رو افزایش بدن.