خروجی مورد نظر یه دانشگاه چی میتونه باشه؟

خروجی که از یه دوره ی دانشجویی انتظار میره چیه؟ برای مقطع لیسانس و ارشد، و دکترا.

1 پسندیده

نظر شخضی یا کمینه های اداری و دانشگاهی؟

1 پسندیده

برا ساخته شدن یه سیستم آموزشی-پژوهشی خوب، خروجی مورد نظر برای دانشجو چی باشه؟

یعنی چه جور دانشجویی و با چه دستاوردهایی خروجی کار باشه، یه سیستم آموزشی-پژوهشی خوب به دست میاد؟

سخت شد سئوال. باز هم بحث نحوه ی ارزیابی سیسنم به میان میاد. اگر که فرض کنیم: سیستم اموزشی خوب به نیازهای جامعه پاسخ میده (که برای ما این نیست) برای جائی مثل ایران دانشجوی ارشد باید به مسائلی بپردازه که علم رو کاربردی کنه (مثلا فهمیدن و ساختن دستگاههای آزمایشگاهی). اگر این اتفاق افتاد و جامعه علمی از داخل پیشرفت کرد، اون وقت پژوهش بنیادی دکترا شروع میشه که هم کار رو پیشرفت میده هم نشر علمی داره. حتی وارد کردن صنایع آزمایشگاهی به نظرم بی معنیه (چیزی که توی کار تجربی مملکت میبینیم). چون اگه دانش ساخت و مواد لازمش رو نداشته باشیم یعنی نمیتونیم به جامعه گسترشش بدیم. مثال واضح و فاجعه بارش داستان نانو هست که به جائی نرسید عملا (اگر قرار بود برسه).
چرا این سیستم ارزیابی از بیرون باید باشه (مفید بودن)؟ اگه نباشه تقلب رواج پیدا میکنه. چیزی که امروز توی دانشگاه میبینیم: خودش خودش رو با معیارهای فرضی و خودساخته ارزیابی میکنه. ما الان محقق پرورش نمیدیم بیشتر کسائی رو از دانشگاه بیرون میدیم که دیگرفریبن.
به قول یکی از دوستان حکایت استادی اینجا حکایت اون کسی که میره شهری یه کلاس اژدهاگیری میزاره و از مردم پول میگیره. وقتی کلاس تموم میشه شاگردا ازش میپرسن حالا اژدها کجاست تا بگیریمش. جواب میده اگه اژدهائی بود که خودم میگرفتم نمیومدم به شما درس بدم. میپرسن پس چکار کنیم؟ میگه همین کاری که من کردم برید شهر دیگه ای چن نفر رو گیر بیارید …

#سوال
تو اگه رییس یه دانشگاه بشی چه چیزهایی رو اضافه و چه چیزهایی رو حذف می کردی از سیستم فعلی؟ بااین فرض که هیچ ترمزی سر راهت نباشه