آشپزی سالم و ساده: چه دستور پخت خوشمزه ای بلدی؟ 🍝

اگر به دنبال غذاهای سالم و طعم های جدیدی با ما همراه شو. میخوایم در اینجا با دستور پخت غذاهایی آشنا بشیم که پرفایده ترینند.
افراد عادات غذایی مختلفی دارند، گاهی بعضی از ما بعضی غذاها و مواد را نمیخوریم (به علل مختلفی که نیاز به بررسی داره) و اونها را بر خودمون حرام می کنیم :woman_facepalming: حتی اگر پرفایده باشند.
بعضی افراد هم طبق همون عادت غذایی خودشون پیش میرند و خیلی علاقه ای به چشیدن طعم های مختلف ندارند.
گاهی هم برخی ها به استقبال طعم های جدید میرن و مایلند همیشه منوی جدیدی را به برنامه شون اضافه کنند. @Slayer

شما چه عادات غذایی دارین؟ سعی می کنی چه غذایی رو همیشه تو برنامه ات داشته باشی؟ چه غذایی رو نمیخوری؟ چرا؟ بیشتر گیاه خواری یا گوشت خوار؟ بر چه اساسی غذاتو انتخاب می کنی؟ طعم یا سلامت؟
خوشمزه و سالم ترین غذای برنامه تو به ما معرفی کن

8 پسندیده

من از غذاهای سالم و در عین حال خوشمزه بیشتر استقبال می‌کنم. خیلی به گوشت قرمز علاقه‌ای ندارم. یک غذا میخوام بهتون معرفی کنم به اسم سویچه که از یک دوست پرو-یی یاد گرفتم.

دستورالعمل آماده‌سازی این غذا به سبک پرویی رو میتونین اینجا پیدا کنین:

https://www.jamieoliver.com/recipes/seafood-recipes/peruvian-ceviche/

ولی اگه خواستین از سبک فارسی این غذا که اختراع خودم هست هم میتونین استفاده کنین:

کلا این ظرف ماهی، از گوشت کاملا تازه‌ي ماهی (ترجیحا بدون استخوان) که به جای پخت با آتش به کمک اسید (آبلیمو) پخته میشه.

کافیه پوست ماهی رو کاملا بکنین، و اون رو به قطعات خیلی کوچک و مربعی تقسیم کنین. قطعات لازمه حتما کوچیک باشن، در حد یک بند انگشت. در غیر این صورت ماهی ممکنه خام بمونه و آبلیمو به همه‌ی گوشت رسوخ نکنه.

بعد پیاز رو هم به شکل سالاد شیرازی خورد کنین و ماهی و پیاز رو بریزین در یه ظرف دردار.

روی این پیاز و ماهی، آبلیمو بریزین تا کامل روی اون رو بپوشونه و هیچ قسمتی از ماهی‌ها خارج از آبلیمو نباشه.

به عنوان ادویه، نمک و فلفل سیاه به این معجون اضافی کنین. پودر سیر هم مناسب هست.

این معجون رو بذارین در یخچال و بسته به حجم ظرف چند ساعت تا حتی یک روز بذارین در یخچال بمونه.

تا اینجای غذا فرمول فارسی شده نبود، برای طعم بهتر غذا من بهش سیر تازه اضافه میکنم به جای پودر سیر. در ضمن گشنیز تازه رو هم خورد میکنم و در کنار ماهی و پیاز قرار میدم. برای ترشی بیشتر کمی تمبرهندی هم به معجونمون اضافه میکنیم.

غذای ما بدون هیچ پخت و پزی آماده س! سرد و خوشمزه. در کنار غذا هم میتونین گشنیز تازه و کمی روغن زیتون سرو کنین.

9 پسندیده

غذاهای ساده زیادی در ذهنم دارم. هر چند بعید می‌دانم اسم مشخصی داشته باشند. چند نمونه را اینجا می‌گذارم:

1. سبزیجات گریل شده

سیب‌زمینی، کدو، قارچ، فلفل دلمه و کلم بروکلی را خلالی می‌کنیم و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه درون فر با دمای ۲۰۰ درجه می‌گذاریم. برای طعم‌ دهنده هم می‌توان از نمک، فلفل و رزماری استفاده کرد. می‌توانید با روغن زیتون سرو کنید. آماده‌سازی این غذا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت‌تان را می‌گیرد.

2. سینه مرغ طعم‌دار شده و سیب‌زمینی

سیب‌زمینی را مثل همیشه خلال کنید، روی آن نمک و فلفل بپاشید و در کنار سینه مرغ طعم‌دار شده روی سینی فر بچینید. من معمولا از پیاز و سیر و لیمو و مقداری ادویه برای طعم‌دار کردن استفاده می‌کنم. سپس سینی را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار دهید. بدون مصرف روغن یک غذای سالم سرشار از پروتئین و کربوهیدرات خواهید داشت. گیاه‌خواران می‌توانند از توفو به جای سینه مرغ استفاده کنند. آماده‌سازی این غذا نهایتا ۲۰ دقیقه وقت‌تان را می‌گیرد.

۳. سالاد لوبیا قرمز و تخم مرغ آب‌پز

کاهو، کلم و هویج را خرد کنید. مقداری لوبیا قرمز پخته شده (من همیشه از کنسرو استفاده می‌کنم) روی آن بریزید. یک یا دو تخم مرغ آب‌پز را روی سالاد خرد کنید و با روغن زیتون و ماست میل کنید. می‌توانید کمی ذرت هم روی سالاد بریزید. زمان آماده‌سازی کمتر از ۳۰ دقیقه است.

طعم غذا برایم مهم است. اما پارامترهای دیگری مثل زمان آماده‌سازی، کمینه کردن ظرف‌های کثیف شده و سلامت غذایی هم برایم مهم هستند.

پاستای پومودورو معرکه است. زود آماده می‌شود و مزه عالی‌ای دارد. در کل غذاهایی ایتالیایی‌ عالی هستند، خوشمزه در عین سادگی.

8 پسندیده

تخم‌مرغ از اون چیزایی‌ه که از برنامه غذاییم حذف نمیشه!
بر اساس طعم و قیافه‌شون غذاها رو انتخاب می‌کنم. چیزای خیلی شیرین یا خیلی چرب رو دوس ندارم، کلن غذایی که یه مزه توش غالب باشه دوس ندارم. مثلن مایونز دوس ندارم چون خیلی چربه! یا شله‌زرد رو بیشتر از 2-3 قاشق نمی‌تونم بخورم. غذای مورد علاقه‌م ته‌چینه که هیچ‌وقت نتونستم درستش کنم!: ))

خوشمزه، سالم و سریع‌ترین غذایی که بلدم مکزیکی‌ه. فکر می‌کنم نوعی چیلاکیولز باشه.

یکم روغن توی تابه بریزین و نون لواش یا هر نون نازک دیگه‌ای رو توش خرد کنید. انگاری دارین تریت می‌کنید! بعد که خوب طلایی رنگ و ترد شد، بهش تخم‌مرغ رو اضافه کنید. نمک بریزید و تخم‌مرغ رو با نون‌ها هم بزنید. فلفل سیاه بزنید و تمام!
من گاهی پنیر پارمسان یا موتزارلا هم بهش می‌زنم.

حوصله داشته باشم برای روش سالسا درست می‌کنم. برای تهیه‌ی سالسا پیاز، گوجه، و فلفل رو روی گاز و با کمک سیخ کبابی کنید، بعد همه‌شون رو با گوشتکوب یا مخلوط‌کن له کنید. سس رو روی حرارت و با کمی روغن زیتون هی هم بزنید تا کمی غلیظ بشه. شاید کمتر از 20 دقیقه زمان ببره. برای همه‌ی وعده‌ها هم میشه خوردش!

8 پسندیده

تو قرمه سبزی یه قاشق رب انار بریزید یا بیشتر نسبت به حجمش، همچین سیاه و ترش ملس خوش طعمی میشه که انگشت هاتونم باهاش میخورید…

9 پسندیده

بیشتر هنگام پخت مرغ یک دانه پیاز و یک قاشق ادویه در آن می ریزند اما برای اینکه بوی بد مرغ از بین برود می توان یک تکه دارچین و یا دو سه برگ بو را در آب آن انداخت و وقتی مرغ پخته شد آنها بیرون آورد تا بتوان از سوپ هم استفاده کرد.
اینطوری بوی مرغ بالکل از بین می رود.

3 پسندیده