آیا روشهایی برای مدیریت بهتر زباله ها در آپارتمان پیشنهاد می کنید؟

آیا روشهایی برای مدیریت بهتر زباله ها در آپارتمان پیشنهاد می کنید؟
یکی از بزرگترین مشکلات زندگی شهری زباله ها هستند. در زندگی روستایی که در زندگی سنتی معمولا بدلیل انس بیشتر با طبیعت به صورت طبیعی روشهایی برای مدیریت زباله وجود داشته و کما بیش دارد.
مهمترین چالشهای پیرامون این موضوع برای شروع گفتگو عبارتند از:
با چه روشهایی از تولید زباله در زندگی روزمره جلوگیری کنیم؟
زباله های خشک را چگونه و در کجا در منزل تفکیک نماییم؟
با زباله های تر در منزل چکار کنیم؟
آیا تجربه ای در این زمینه وجود دارد؟

مدیریت بهتر زباله ها در آپارتمان

دنباله موضوع تشویق مردم به تفکیک زباله ها
دنباله موضوع چطور می‌توان میزان ضرر آسیب‌رسان‌ها به زمین را مقایسه کرد؟
دنباله موضوع روشی برای مصرف کیسه پلاستیکی کمتر در میوه فروشی ها
دنباله موضوع فرهنگ سازی چقدر در تفکیک زباله تاثیر داره؟
دنباله موضوع چگونه از جنبه تهدید کننده زباله ها به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری و کسب درآمد استفاده کنیم؟
دنباله موضوع کیسه های جایگزین کیسه پلاستیکی چه خصوصیاتی لازمه داشته باشن؟
دنباله موضوع زباله های سر راهی
دنباله موضوع الهام از طبیعت برای بسته بندی

9 پسندیده

#تجربه
معضل ما هم نگهداری زباله های خشک در آپارتمان هست. اما با یه مشورتی که با مدیر ساختمان داشتیم. ازش خواستیم که علی رغم این که تفکیک زباله از درب منزلها اجباری نیست از همه همسایه این مساله رو تقاضا کنه. و سرایدار رو تشویق کنه که این زباله های خشک رو برای خودش جمع کنه و بفروشه. اینطوری هم ما از شر حجم زیاد اینها راحت میشیم هم به نفع سرایدار هست.
ماهانه از شارژ یه هزینه ای بابت کیسه زباله کم میشه، که مخصوص زباله های تر هستن. و همسایه ها زباله های خشک رو توی همون کیسه های پلاستیکی معمولی میذارن. پشت در و سرایدار جمعشون می کنه هر شب بین ساعتهای 8 تا 9 .

اما این راه حل یه مشکلی داره این که مساله رو فقط از خودمون دور کردیم اما حلش نکردیم.

دوتا راه حل موقتی دیگه شاید اینا باشه:

پلاستیک از مغازه ها تا می تونیم نگیرم. پلاستیکها رو با خودمون به مغازه ها ببریم وقت خرید. تجربه من در وقت خرید اینه که فروشنده ها اجناس رو وقتی توی پلاستیکهای جدا جا میدن احساس می کنند که خدمات بیشتری به مشتری ارائه میدن. اما اگه شروع کنیم به نخواستن کیسه های اضافی، فروشنده ها هم به تدریج می فهمند که کدوم مشتری ها میل به گرفتن پلاستیک بیشتر ندارن

3 پسندیده

آنالیز خیلی کلی زباله تهران این هست که حدود 70 درصد زباله ها شامل زباله تر و 30 درصد اون شامل زباله های خشک هست. زباله تر وزن زیادی رو به خودش اختصاص میده و دلیل اون هم وجود رطوبت زیاد در اون هست.
#تجربه
یه تجربه ساده این هست که وقتی مثلا تفاله چای رو داخل سبدی می ریزیم و یک روز در اونجا باقی می مونه خیلی از وزنش با جداشدن محتوای آبش، کاهش پیدا میکنه.
#ایده
چرا این کار رو برای همه زباله هامون انجام ندیم؟
اول از همه اینکه زباله ها رو تفکیک کنیم و برای زباله تر…
خیلی ساده میشه سطل زباله ای داشت که دارای دو بخش باشه که از طریق یه توری این دو بخش از هم جدا شده اند.
شیرابه زباله تر از توری رد میشه و زباله نسبتا خشک تر با وزن خیلی کمتر درون سطل باقی می مونه.
میشه شیرابه زباله رو به شبکه فاضلاب سپرد و محتوای سطل رو هم به سطل زباله سر کوچه.

5 پسندیده

A post was merged into an existing topic: مصرف کیسه پلاستیکی کمتر در میوه فروشی ها

وقتی چیزی دسترس پذیریش راحت باشه، ارزشش در چشم مردم کم میشه.
#تجربه
تجربه یه دوست از سفر به آفریقا در باب استفاده از کیسه های پلاستیکی، اونجا مردم کیسه ها رو اصلا دور نمی ریزن. انقدر استفاده می کنند تا تکه پاره بشه
البته این که انقدر استفاده بشه تا از بین بره شدنی نیست. به هر حال پلیمریه که میشه مونومر و از ماست که برماست. اما بهتر از اینه که هر روز ده تا کیسه پلاستیکی دور ریخته بشه.

#ایده
یه قیچی قوی که قابلیت بریدن بطری ها رو داشته باشه مثل بطریهای شیر که هفته ای چندتاش رو خود من می خرم. رو تهیه کنیم و توی وقت ازادمون اینها رو قطعه قطعه کنیم تا حجم کمتری اشغال کنند. و بعد از مدتی که به میزان خاصی رسید میشه فروختشون . میشه توی انباری خونه نگهشون داشت

5 پسندیده

@mohifalahi چرا این کار رو برای همه زباله هامون انجام ندیم؟

#سوال
با بوی شیرابه ها چه کنیم توی آپارتمان؟

خوب میشد اگه سطلهای زباله ای که طراحی کردید به فاضلاب وصل بشند مستقیم.

5 پسندیده

زباله های آپارتمان نیاز به مدیریت و جمع آوری دارند بهتر است آن ها را از هم جداکنید در زندگی آپارتمانی زباله های روزانه زیادی به وجود می آید بهتر است در رعایت بهداشت آپارتمان خود کوشا باشید
:همه چیزهایی که ما بعد از قدری استفاده دور می اندازیم زباله است.زباله ها همراه هرچیزی که ما بوجود می آوریم هستند.زباله های خانگی می توانند محدوده بزرگی از مواد را تشکیل دهند که از میان آن ها می شود به سبزیجات, پلاستیک, گوشت, استخوان ها, میوه ها, باتری های استفاده شده ,کاغذ و غیره اشاره نمود.
به گزارش سلامت نیوز انواع گوناگونی از زباله های آپارتمانی وجود دارند که در هر خانه ای تفکیک و جداسازی می شوند.اگر چنین کاری انجام نشود سازماندهی شهری دفع و بازیافت زباله سخت خواهد گردید.
مدیریت زباله یکی از حیاتی ترین کارهایی است که روزانه در هر شهری انجام می شود زیرا اولیای امور با مشکلات دفع مقادیر عظیمی از زباله تولیدی روزانه مواجه هستند.به همین دلیل است که تفکیک زباله از مبدا باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
اگر شما در بنگالور بمانید و در عدم اختلاط زباله های تر و خشک دقت کافی را اعمال نکنید مسئولین امور شهری جریمه تان خواهند نمود.لذا شما نیاز دارید که آن ها را جداگانه نگهداری نمایید تا کارگران شهرداری براحتی زباله ها را جمع آوری نمایند.قبل از دانستن چگونگی مدیریت زباله به ما اجازه دهید در باره انواع و اقسام زباله و چگونگی جمع آوری خانگی آنها نکاتی را متذکر گردیم.
انواع مختلف زباله های تولیدی منازل
زباله تر:غذاهای پخته و نپخته,برگ درختان, مواد قابل کمپوست شدن, قهوه,چای و ….
زباله بهداشتی:نوار بهداشتی(استفاده شده), پوشک دورانداختنی(قابل شستشو و یک بار مصرف) و ……
زباله خشک(کاغذ):هر نوع کاغذ,بشقاب های کاغذی, بلیط ها, صورتحساب های تلفن, پوشه, بروشور, آگهی و ….
زباله خشک(پلاستیک):هر نوع پلاستیک, کیسه های پلاستیکی, بطری های نوشابه,بطری های آب, کیسه های بسته بندی زباله, ظروف شیر, کیسه های کوچک پلاستیکی و ….
زباله خشک(خطر ناک):ضایعات قابل انفجار, سرنگ های استفاده شده, حشره کش ها و ظروف تحت فشار , داروهای دورانداختنی, باتری ها, سی دی ها, لامپ های روشنایی, لامپ های فلورسنت, مواد شیمیایی خانگی و ….
زباله های خشک(دیگران):وسایل فلزی, بسته های 4 تایی, فویل های آلومینیم, قوطی های آلومینیم, ترمو کول, بطری ها,صفحات, لوازم آشپزخانه و ….
زباله های باغی:برگ گیاه,شاخه های بریده شده تر و خشک
زباله های بی اثر:انواع مواد ساختمانی, سیمان, گل و ….
بهترین تجارب مدیریتی زباله در آپارتمان
مدیریت زباله جمع آوری, انتقال,فرآیند, بازیافت یا دفع و پایش مواد زاید است.فرآیند مدیریت مواد زاید سه عنصر اساسی دارد که عبارت از کاهش, استفاده مجدد و بازیافت می باشد.مدیریت مواد زاید چامد در آپارتمان بخش جامعی از نگهداری آپارتمان شماست زیرا از این طریق شما می توانید در رها شدن شهرتان از تهدید زباله سهیم باشید.

2 پسندیده

در اپارتمان ها روزانه اشغال های زیادی بوجود میاد به نظرم من قبل از هرکاری هر خانواد باید زباله را در منزل خود تفکیک کنه یعنی زباله خشک را در یک کیسه بریزد وزباله تر را در یک کیسه ودیگر همیچنین مدیر ساختمان باید همین کار را در محوطه ایی از ساختمان انجام دهد همون طوری زباله ها در جای خودشان گذاشته شوند.

1 پسندیده

موضوع مطرح شده یک موضوع مبتلا به است که در جوامع آپارتمانی تبدیل به معضل شده،برای اینکه ما زباله های کمتذب تولید کنیم باید آنها را بشناسیم و اشرافیت اطلاعاتی کافی و وافی نسبت به زباله های تولیدیمان داشته باشیم که بنظر میرسه یکی از بهترین این روشها حرکت از آخر یا مهندسی معکوس مسئله است ما برای یکماه یا اگه لازم باشه یکماه در هرفصل یا دوازده ماه در یکسال لیست زباله های خودمان را به تفکیک تر و خشک بنویسیم و طبقه بندی کنیم، در مرحله بعد زیست تخریب پذیر از غیر اون را جدا کنیم و همینطور تا آخر با توجه به نیاز و در عین حال هنر طبقه بندیمان به طبقات پائین تر خرد می کنیم، البته باید به این نکته توجه کنیم به هر مرحله ایی که ورود می کنیم آنهایی که غیر زیست تخریب پذیر هستند را تا اونجایی که میتونیم اهم و مهم کنیم و از چرخه خارج کنیم یا مصرف اونو به حداقل برسونیم، البته این برای زباله های دبگر نیز مطرح است، در خانه های روستایی خودشان را با طبیعت وفق میدهند و آشغالهای تر عموما قابل بازیافت به طبیعت هستند اما در زندگی شهری و مخصوصا آپارتمانی باید با ایجاد طرحها و ایجاد نوآوریها مثلا ساخت کود کمپوست یا پیشنهادات دیگری که در مسیر منافع ساختمان است نسبت به مدیریت زباله های تر اقدام لازم را صورت داد که از این کودها برای گیاهان زینتی ساختمان و فضای بین بلوک ها و مجتمع ها می توان استفاده نمود که خودش مقدار زیادی از زباله های تر را دوباره به چرخه انرژی بر میگرداند یا مثلا برنج دورریز غذای پرنده ها، استخوانها غذای حیوانات و …، هنگامی که زباله های ما بطور کامل شناسایی، تفکیک و طبقه بندی شد برای کاهش هر کدام از طریق روشهای حل مسأله تصمیم گیری می کنیم.
محل نگهداری زباله های خشک ما اونا رو داخل پلاستیک های مصرفی اخذ شده از مغازه ها می کنیم و به صورت روزانه، دو روز یا سه روز یکبار به سرایه دار ساختمان تحویل میدهیم و او زباله های خشک را داخل مخزن شوتینگ نگه میدارد مقدارش که زیاد شد مثلا یک وانت زنگ می زند به یکی از آشغال خشک جمع کن ها و می فروشد و پولشم بر میدارد.

3 پسندیده

اتفاقا حجم بسته های تو خالی، یک مسأله خیلی مهم هست.
وقتی بطری های پلاستیکی و شیشه ای وارد زباله می شوند فضای زیادی را در مخزن ماشین جمع آوری به خود اختصاص می دهند. اگر این بطری، فشرده شده بود؛ احتمالا ماشین می توانست در یک بار تردد خود زباله بیشتری را جا به جا کند.

ولی راه دیگری هم وجود دارد که البته لازم است بطری ها را قیچی یا فشرده نکنیم.
اینکه مثل گذشته، بطری های شیشه ای، پلاستیکی و حتی شانه تخم مرغ به مغازه ها بازگردانده شوند.
این کار چند مزیت دارد:

  1. درصد بازیافت زباله از مبدا افزایش می یابد.
  2. بطری های شیشه ای و پلاستیکی توسط سوپر مارکت به شرکت تولیدی آن بازگردانده می شود.
  3. شرکت تولیدی با باز استفاده از بطری های خود در هزینه هایش صرفه جویی می کند.
  4. قیمت تمام شده محصولش کاهش می یابد.
  5. مواد اولیه کمتری از مخازن محدود زمین برداشت می شود.

پرسش
اما این یک نظر یک سویه و یه جانبه است.
آیا ذینفعان موجود در مسأله (خریدار، سوپرمارکت و تولیدکننده) راضی به این کار می شوند و با این کار راحت هستند؟
احتمالا برای شستشوی بطری های مصرف شده باید خط مکانیزه ای در کارخانه راه اندازی شود. آیا یک شرکت حاضر به این کار هست؟
و مسائل دیگری که احتمالا به ذهن من نرسیده است.

4 پسندیده

بله این امکان هم وجود داره و جالب هست. ولی اختلاف سطح بین جایی که سطل زباله قرار می گیره و حفره فاضلاب یه مقدار مساله سازه. میشه در طراحی آشپزخونه ها این مساله رو در نظر گرفت.

3 پسندیده

میشه لطفا حواسمون به تک تک این سوال ها هم باشه.

همون طور ک گفتید در زندگی روستایی شما در نظر بگیرید به طور میانگین در هر خونه یه سگ یه گاو ،گوسفند،پسماند هایی مانند نان خشک وپسماند غذایی،میوه جات خود به خود مصرف میشوند.
اما در زندگی آپارتمانی اول زباله ها به تر و خشک تفکیک شود
به نظر اون هزینه ای که شهرداری واسه جمع آوری زباله ها از سطلها و کنار خیابان میکند دستگاهی باشد که زباله های تر را با حرارت بالا خشک کرده در این صورت هم حجم آن کم شده وهم دیگر بوی بدی ندارد.در آخر پرس شود.
در مورد زباله های خشک هم یه دسگاه پرس باشد.
این پسماند در قسمتی از همکف ساختمان جمع شده و یه دفعه با یه ماشین حمل شود.
اگه عملی بشه.

1 پسندیده

به نظر منم تفکیک کردن زباله های خشک از زباله های تر خیلی به محیط زیستمون کمک میکنه اما…
یکی از مسائلی که توی اپارتمانها امروزه واقعا معضل شده شیرابه زباله ااست که در حین حمل کردن توی راه پله ها میریزه که هم باعث کثیفی کف و هم بوی بد مبشه که اگه همه ساکنین رعایت کنن این مشکل هم حل میشه و حل کردن این مشکل به نظرم به عهده خانوم خونه ست که اول با جدا کردن زباله ها و دوم با استفاده کردن از کیسه های مخصوص زباله میتونن این مشکل رو حل کنن و اینکه اگر همه ساکنین با سطل ، زباله ها رو حمل کنن از همه این مشکلا پیشگیری میشه

1 پسندیده

به نظر من یکی از معضلات زندگی شهری و آپارتمان نشینی،این است که مردم زباله های خود را از هم تفکیک نمیکنند.اگر افراد آپارتمان نشین زباله های تر و خشک را از هم تفکیک نمایند.و یا اینکه محلی ثابت،مخصوص خرید مواد پلاستیکی و یا حتی تعویض آن با اجناسی، برای تشویق افراد باشد که مردم تشویق شوند زباله های خود را تفکیک کنند تا لااقل هزینه تفکیک کاهش می یابد.

1 پسندیده

#پرسش
چه تفاوتی بین زندگی آپارتمان نشینی و زندگی قدیمیا وجود داره که قدیم تر ها به راحتی زباله های خشکمون رو نگه میداشتیم میدادیم نمکی های سیار و الان دیگه چنین نمیکنیم؟

#تجربه شخصی
چیزایی که به ذهنم میرسه:

  • پیشتر خونه ها حیاط و انباری داشتن و هر دوش در دسترس بود. و به راحتی میشد بعضی خنزر-پنزرها رو در فضایی جدا از فضای زندگی نگه داریم و وقتی نمکی-نون خشکی از کوچه رد میشد بهش بفروشیم.

  • پیشتر نمکی-نون خشکی وجود داشت و هفته ای یک بار از کوچه ها رد میشد. و در ضمن در ازای زباله هایی که میدادیم یه جایزه ی کوچیک، ظروف پلاستیکی و یا نمک یددار تحویل میگرفتیم.

  • پیشتر این قدر وسایل یه بار مصرف باب نبود. یادمه ظرف ماست رو نگه میداشتیم و میبردیم میدادیم به سوپری سر کوچه برای خرید ماست جدید. و یا ظرف شیر رو نگه میداشتیم و در ازای تحویل شیشه شیر، شیر جدید میخریدیم.
    میشه تخمین های ساده ای زد که کدوم نوع ظرف بهتره، مشابه این تخمین که نشون میده اگه هزینه ی انرژی ساخت و شستشوی ظرف های چند بار مصرف رو در نظر بگیریم به نظر میرسه ظرف یه بار مصرف بهتره.

ایده

  • ایجاد فضاهای در دسترسی که مشابه حیاط یا انباری قدیما باشه در آپارتمان ها. چیزی متفاوت با انباری های کنونی آپارتمان ها که حتی وسایل اضافی مون هم توش جا نمیشه.

چون یه دلیل اینکه من نوعی تمایلی به جداسازی زباله ها در آپارتمان ندارم نداشتن مکان و فضای مناسب هست:
https://discourse.padpors.com/t/topic/1193/2

  • زباله مچاله کن یا زباله پاره کن مناسب برا آپارتمان ها طوری که حجم زباله کم بشه. مشابه ایده ی دوستمون:
  • استفاده از تکنولوژی برای ایجاد یه نمکی مدرن! :wink: چیزی که این روزا زیاده ابزار با تکنولوژی بالا و زباله س. و چه خوب میشد این دو تا به هم برسن. ایده ی خاصی ندارم که چه جوری. ولی مثلا اپلیکیشنی برا تحویل گرفتن زباله های خشک در درب منزل بتونه یه شروع باشه.
4 پسندیده

به نظرم برای مدیریت بهتر زباله ها در خانه ها و به طور کلی بهتر عمل کردن سیستم مدیریت پسماند باید چند تا کار کرد.
اول از همه اینو بگم که توی بازدیدی که ما از مرکز فرآورش پسماند آرادکوه (کهریزک) داشتیم، مهمترین مشکلشون رو تفکیک نشدن زباله ها از مبدا میدونستند.

پس مسأله تا حد زیادی مشخص هست: «زباله ها از مبدا تفکیک نمی شوند.»
خوب چیکار میشه کرد که زباله ها از مبدا تفکیک شوند؟

برای چنین کاری هم امکانات فنی لازم هست، هم منابع اقتصادی و هم مشارکت مردم. ولی مهترین بخش قضیه که اگه بهش توجه نشه پروژه شکست میخوره همین بخشی هست که با اجتماع سر و کار داره.

باید توجه داشت که این «تفکیک زباله از مبدا» باید توسط تمام مردمی که در یک شهر یا کشور زندگی می‌کنند اتفاق بیافته و البته همکاری نهادهای مربوطه هم خیلی مهم هست.

به چنین پروژه هایی که گروه های مختلفی از اجتماع (مردم عادی، نهادهای اجرایی و بنگاه های اقتصادی) در اون دخیل هستند و قبل از اجرا باید آگاه سازی اجتماعی برای اون صورت بگیره پروژه های ترویجی گفته میشه.

اینجا می خوام به بخش اول ماجرا که آگاه سازی مردم هست بپردازم. اینجا میشه به دو تا دلیل برای «تفکیک نشدن زباله از مبدا» توسط مردم اشاره کرد:

1- ندانستن اهمیت موضوع

2- دانستن اهمیت موضوع اما نداشتن انگیزه
(به دلیل اینکه میگن همه این زباله ها تو یه سطل ریخته میشه و کامیون همه اونها رو توی یه مخزن میریزه.)

برای رفع مشکل اول پیشنهادم اینه که شورایاری های محلات با همکاری نهادهایی مثل فرهنگسرا ها و مساجد کلاس هایی و همایش هایی برای آشنایی مردم با این موضوع ترتیب بدن.

برای رفع مشکل دوم (که اگه حل نشه، راهکار اول هم بی فایده میمونه) باید با تغییر برخی مکانیزم های جمع آوری زباله مردم رو متقاعد کرد که واقعا تلاش اونها برای تفکیک زباله ها بی ثمر نمیمونه.

چند پیشنهاد برای رفع مشکل دوم، یعنی جمع آوری زباله به صورت تفکیک شده (که البته باید به همراه هم اتفاق بیفتند):

1- سطل های زباله سر کوچه ها مثل تصویر زیر اونقدر گویا باشند که افراد واقعا متوجه بشن که زباله تر رو کجا و زباله خشک رو کجا بندازن. تبلیغات گسترده در صدا و سیما و روزنامه ها از این اتفاق منعکس بشه.

2- در اوایل طرح، کارمندان مسئول جمع آوری، زباله هایی رو که توی سطل اشتباهی قرار گرفته جا به جا کنند و ماشین های مکانیزه زباله های تر رو جمع کنند و وانت ها زباله های خشک رو. (چون نسبت اونها 70 به 30 هست)

3- بعد از مدتی که آموزش+تغییر مکانیزم ها جا افتاد؛ همچنان آگاه سازی های رسانه ای وجود داشته باشه و کم کم جریمه هایی برای افرادی که به این الگو بی توجه هستند اعمال بشه.
(در انگلستان این کار توسط دوربین های مدار بسته اتفاق میفته.)

4- روی کانکس های بازیافت تبلیغ بشه که زباله های خطرناک رو مثل دارو و باتری و ظروف خالی سم ها و آفت کش ها جمع آوری می کنند و مردم ترغیب بشند که زباله های خطرناکشون رو به این مراکز تحویل بدن.

5 پسندیده

خلاقیت در جمع اوری زباله: صدایی در یک سطل زباله در یه مکان عمومی تعبیه شده وقتی زباله انداخته بشه، صدایی از سطل شنیده میشه که ادمها رو کنجکاو می کنه و یه طوری فان داره براشون و میرن دنبال زباله می گردن که صدا رو دوباره بشنوند :slight_smile: میشه با راه های ساده هم ادمها و تشویق کرد به زباله نریختن

6 پسندیده

جالب بود. حس کنجکاوی که به مرور از دست رفت و قضیه عادی شد باید یه بازی جدید بیافرینیم؟

اینو در بلند مدت بررسی می کنند. شاید در بلند مدت حتی صدا آزار دهنده هم باشه. اما کسانی که روی بازی سازی کار می کنند قبلش خیلی روی جنبه های روانی کار تحقیق می کنند. اگه این کار رو نکنند خیلی نتایج دلخواه رو نمیگریند. بازی سازی هم مثل ساختن خونه ست ابزارها رو داشتن کافی نیست، مهارت و مطالعه هم می خواد، خونه رو برای چی، کجا و برای کی می سازیم؟ و…