چطور میشه مصرف کیسه پلاستیکی رو در میوه فروشی ها کم کرد؟

توی میوه فروشی ها هر قلم میوه ای که میخوایم انتخاب کنیم چون قیمت متفاوتی داره توی یه کیسه پلاستیکی جداگانه میذاریم و این کار مصرف کیسه های پلاستیکی رو در میوه فروشی ها خیلی بالا میبره. آیا میشه طرحی رو پیشنهاد کرد که با در نظر گرفتن رضایت ذینفعان این مساله (میوه فروش و خریدار) از مصرف کیسه های پلاستیکی کم کرد؟

مصرف کیسه پلاستیکی در میوه فروشی=

یه ایده که به نظر من میرسه اینه که توی میوه فروشی تعدادی از این سبدهای پلاستیکی مقاوم (همه با وزن یکسان) وجود داشته باشه که هر شخص میوه خودش رو در اون بریزه و بعد از وزن شدن، همه اون میوه ها (اونها که مخلوط شدنشون با هم باعث دردسر خریدار نمیشه) در یک یا دو کیسه ریخته بشه و به مشتری تحویل داده بشه. با این کار از مصرف سه تا چهار کیسه اضافه جلوگیری میشه.

سبدهای پلاستیکی برای میوه فروشی

به نظرتون نقاط قوت و ضعف این طرح چی هست؟

7 پسندیده

هاااا. این ایده رو توی یک شهری توی سبزی فروشی هاش دیدم. البته اونجا سبد رو هم وزن نمی کردن . یعنی نیازی نبود چون کالاشون مشخص بود و از سبد که خارج میشد توی روزنامه پیچیده میشد! البته روزنامه سرب داره گویا و ضرراتت زیادی داره

1 پسندیده

روشی که گفتید جالبه؛ به نظرم خوبه این طرح به صورت پایلوت در چند میوه فروشی اجرا بشه و بازخورد مردم و فروشنده ها سنجیده بشه.

#تجربه
در کشور آلمان، در فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت ها هزینه کیسه پلاستیکی رو از مشتری به صورت مستقیم می گیرن، و فقط برای میوه و سبزی کیسه های پلاستیکی نازک در اختیار مردم قرار میدن.
اما در ایران هزینه کیسه های پلاستیکی به صورت غیر مستقیم (از طریق قیمت کالا) از مشتری گرفته میشه.
این کار در آلمان باعث شده خود مردم ساک، کیسه یا کوله همراه داشته باشن.

3 پسندیده

تجربه
مثلا در آلمان، در فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت ها هزینه کیسه پلاستیکی رو از مشتری به صورت مستقیم می گیرن، اما مثلا در ایران این هزینه به صورت غیر مستقیم (از طریق قیمت کالا) از مشتری گرفته میشه.
این کار در آلمان باعث شده خود مردم ساک یا کیسه یا کوله همراه داشته باشن.

#ایده
این ایده به نظرم میتونه یه کسب و کار خوب ایجاد کنه.
جمعیت امام علی کیسه های دوستدار محیط زیست که دست ساز مادران سرپرست خانوار هست تولید میکنه.
فروشگاه شهروند میتونه کیسه های پلاستیکی خودش رو پولی کنه و در عوض برای فرهنگ سازی و کمک به تولید کیسه های پارچه ای، این کیسه ها رو در معرض فروش به مشتریان قرار بده.

پرسش
چه موانعی بر سر اجرای این طرح توسط فروشگاه های زنجیره ای وجود داره؟

3 پسندیده

اتفاقا همین امروز فهمیدم که اگر مانعی هم بر سر این راه وجود داشته فروشگاه زنجیره ای شهروند بر اون غلبه کرده.
به مناسبت 21 تیر (روز #نه_به_کیسه_پلاستیکی) فروشگاه شهروند اقدام به دادن کیسه پلاستیکی در ازای دریافت پول از مشتری ها و در اختیار قرار دادن کیسه های پلاستیکی زیست تخریب پذیر کرده. می تونید تصاویر رویداد نه به کیسه پلاستیکی در فروشگاه شهروند با همکاری گروه زامیاران رو مشاهده کنید.

سوال
آیا پولی کردن کیسه های پلاستیکی فقط برای روز 21 تیر بوده یا شهروند قراره این سیاست رو ادامه بده؟

سلام ، ايده خوبي هست .

اما به نظرم ميشه كيسه هاي كاغذي رو جايگزين كيسه هاي پلاستيكي كرد .ودر نهايت از ساك هاي پارچه اي كه اشاره هم شد استفاده كرد . به نظرم شايد هزينه اش كمتر باشه و بازيافتش هم خيلي آسونتر خواهد بود .

2 پسندیده

خیلی جالبه که همین امشب میوه فروشی بودم و داشتم به این موضوع فکر می کردم که یه راه موثر و عملی که به نظرم رسید این بود که میوه فروشی رو یه کاغذ بنویسه که “لطفا وقتی از اینجا عبور کردید کیسه ها را برگردانید” و یه قفسه برای این کار بذاره. به شخصه همیشه ناراحت کیسه هایی هستم که وقتی میام خونه چون خاکی هستن برای کارهای دیگه مناسب نیستن و نهایتا برای سطل زباله استفاده می شن و تعدادی شون هم دور ریز می شن.
فکر می کنم اگر این طرح جا بیفته مصرف کیسه پلاستیکی تو میوه فروشی ها کم نمی شه اما خیلی کم می شه. کلا بهترین گزینه کمتر مصرف کردن انواع کیسه هاست حتی کاغذی.
اینکه از مغازه ها بخوایم برای کیسه پول بگیرن عملی نیست چون سیستم شون به شدت رقابتی ه و سعی می کنن ارزون تر از بقیه بفروشن.
(اگر خواستین برای اجرای این طرح هم در حد توانم کمک می کنم.)

4 پسندیده

من طی صحبتی که با یه میوه فروشی داشتم مردم علاقه ای به استفاده از کیسه های قبلا استفاده شده ندارند!

2 پسندیده

بله هینطوره.

اما من تقریبا ۹۰ درصد یا بیشتر کیسه های،پلاستیکی رو دوباره و چند باره مصرف میکنیم. خاکی ها رو مثل شما برای سطل زباله و تمیزها رو تمیز تا میزنم چنتاشو تو کیفم میذارم تو خریدهای بعدی با خودم میبرم و این چرخه تکرار میشه تا دیگه واقعن قابل استفاده نباشن.
مرحله قبل از اقدام بالا اینه که کمتر کیسه از فروشنده میگیرم. مثلا اگه فروشگاه خلوت باشه میوه اول رو میبرم میکشن بعد مودبانه میخوام فرصت بدن تا بعدی رو روش بریزم. اگه این نشه در جایی کنار مغازه وقتی خریدم تموم شد کیسه ها رو چنتا یکی میکنم و برای خرید از مغازه بعدی استفاده میکنم. و بعد من و فروشنده هر دو آرزو میکنیم کاش همه این کار رو میکردن. اما تغییر کیفیت و کمیت مصرف در سطح عمومی نیاز به تغییر نگرش و به همراه اون کاربردی و آسون کردن روش ها داره. همه متاسفانه دغدغه و حوصله من و شما رو ندارن.

4 پسندیده