آیا چیزی به عنوان واگن مردونه در متروی تهران وجود داره؟

خیلی کوچیک بودم که متروی تهران راه‌اندازی شد. اون زمان ازش برای رفتن به بازار بزرگ استفاده می‌کردیم و به ندرت شلوغ می‌شد. امروز از متروی تهران تقریبن هر روز و برای رفتن به هر مقصدی در تهران استفاده میشه. بعد از مدتی، 3 واگن از 8 یا 9 واگن هر مترو، به عنوان واگن بانوان شناخته شد. به بقیه‌ی واگن‌ها واگن مختلط می‌گفتن. بعضی آقایون زمانی که واگن بانوان خلوت بود از اون استفاده می‌کردن و مشکلی هم پیش نمیومد؛ بعضیا در زمان شلوغی یک واگن از همون 3 واگن رو هم اشغال می‌کردن و نظارتی از حراست مترو یا پلیس روش انجام نمی‌گرفت. خانم‌ها هم به دلایلی نامعلوم خیلی اعتراض نمی‌کردن. اما کم کم مشکلات جدی شدن، در ایستگاه‌های اول یک واگن از واگن بانوان توسط آقایون اشغال می‌شد و چون واگن‌های مختلط هم پر بودن از آقایون عملن خانم‌ها جا نداشتن. بعضی اوقات هم در ایستگاه خلوتی آقایی وارد این واگن‌ها می‌شد و باعث میشد در ایستگاه‌های شلوغ بقیه‌ی آقایون هم با زور و فشار وارد اون واگن بشن و دوباره جا به خانوما نرسه.
با افزایش اعتراض‌ها، علائم هشداردهنده تو مترو نصب شدن و حراست در دو سر مترو می‌ایسته. همینطور مرز واگن مختلط و بانوان حصارکشی شد!! البته هنوز هم کسانی حصارها رو می‌شکنن یا وارد این واگن‌ها میشن که وقتی با اعتراض خانم‌ها مواجه میشن معمولن میگن “چطور شما میاین تو واگن آقایون ما چیزی نمیگیم!”
آیا اون واقن‌ها واقعن واگن آقایان هستن؟ چون من دیدم از ابتدا تا الان مسئولین و کادر مترو به عنوان واگن مختلط ازش استفاده کردن.

و سوال اصلی اینه:

تفکیک جنسیتی تو مترو به چه دلیل انجام گرفت و چقدر مفید بود؟
تو جامعه‌ای که زن و مرد تو تاکسی تو حداقل فاصله‌ی ممکن کنار هم می‌شینن چرا تو مترو از هم تفکیک میشن؟
یادم نمیاد قبل از تفکیک مشکلی برا من یا نزدیکانم تو مترو ایجاد شده باشه، ولی اخیرن افرادی میان تو واگن بانوان که واقعن حرکت بیمارگونه دارن. و معمولن تو واقن بانوان کسی برخورد جدی با این افراد نمی‌کنه. شاید اگه همین فرد توی واگن مختلط این رفتارهاش رو داشته باشه بقیه آقایون هم واکنش جدی نشون بدن (تجربه‌ی این اتفاق رو داشتم). به اصلاح اون رفتار کمک بشه. متاسفانه پلیس و حراست مترو هم هیچوقت اینطور وقایع رو جدی دنبال نکردن، چندین بار شده رفتم بهشون گزارش دادم ولی هیچ اتفاقی نیفتاده. مگر اینکه حراست همون جا تو ایستگاه باشه و ازش بخای اون فرد رو خارج کنه از واگن بانوان. خیلی وقتا هم شده تنها یا با همراه آقا از واگن مختلط استفاده کردم، و هیچ مشکلی برام پیش نیومده تو واگن مختلط تا حالا. خیلی محترمانه بودن رفتارها.

7 پسندیده

خب این خیلی مهمه به نظرم. شاید نگران بوجود اومدن درگیری و تشنج در اون لحظه هستن.
من می خوام اسم اعتراض رو تغییر بدم به گفتن! همیشه لازم نیست که آدم با خشم یا با حالت اعتراضی بگه موضوع رو. بیشتر وقت ها خوبه که آدم فقط بیان کنه. با حالت خنثی.

تجربه شخصی:
من در روزهای اخیر، چند بار برام پیش اومده که با دوچرخه، از قسمتی رفتم که خط دوچرخه نبوده، و بالافاصله با اعتراض روبرو شدم. البته نه با حالت اعتراضی. طوری بهم گفته می شد که ظاهراً پیش فرض این بود که نمی دونم. مهم نیست که می دونم یا نمی دونم. شاید از تنبلی یا سهل انگاری این کار رو کردم. اما این خیلی خوب بود که با حال خبری بهم گفته می شد.
مثلاً توی پیاده رو بدون استثناء هر بار بهم گفتن که اینجا محل عبور عابر پیاده است.

حتی اگر اون لحظه اجرا نشه، احتمال تکرار اون رفتار در آینده خیلی پایین تر می آد!

یک بار هم چراغ جلوی دوچرخه ام نورش خیلی شدید بود و خودم نمی دونستم و یک عابر بهم گفت که نورش خیلی شدیده سرش رو به پایین تر بچرخون. و من دیگه اغلب سعی می کنم این چیزها رو رعایت کنم.

در حالیکه اگر هیچ وقت بهم اعتراض نمی شد، فکر می کردم اشکالی نداره و کارم خیلی کار بدی نیست.

من هم این تجربه رو داشتم و کاملاً موافقم.

5 پسندیده