اتاق فکر رادیو پادپرس

محتوا پادشاه است!

این جمله رو همه ما بارها و بارها شنیدیم و شاید بارها بی توجه از کنار آن رد شدیم. اما با دگرگونی دنیای امروز، تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی و بازتاب گسترده اخبار در دنیای مجازی می‌دانیم که محتوا حرف اول را در دنیا می‌زند. با توجه به روند کنونی و علاقه نسل جدید به محتوای صوتی و تصویری فکر می‌کنم بد نباشه که پادپرس هم از این قافله عقب نماند. شاید در شرایط کنونی تبدیل پرسش و پاسخ‌ها به شکل صوتی برای پادپرس به صرفه نباشد. اما راه‌اندازی پادکست‌های سریالی چندان هزینه‌بر نیست. از این رو بیاید تا فکرهامون رو روی هم بریزیم و برای رادیو پادپرس ایده پردازی کنیم.

پیشنهاد شما برای رادیو پادپرس چیه؟

من در قدم اول از @lolmol دعوت می کنم تا نظرش رو بگه و اون هم از یه نفر دیگه دعوت کنه تا برای رادیو پادپرس ایده پردازی کنه. مطمئنم از این طوفان فکری نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

7 پسندیده

به شدت موافقم، مثلا پرسشهای منتخب و پاسخهاشون و مثلا اگر سوال تخصصی بود، پرسیدن و مصاحبه از یک متخصص اون حوزه.

4 پسندیده

اره خوب میشه ولی خب باید دید تیم پپ همکاری میکنه یا نه

2 پسندیده

رادیو پادپرس چیزی نیست که تیم پادپرس الان بتونه مستقیم روش وقت بذاره، به دلایل مختلف که خارج از حوصله‌ی این بحثه. ولی در حد یه کاربر می‌تونیم جاهایی کمک کنیم.

بخوام بلند بلند فکر کنم، چیزی که رادیو پادپرس به ذهن من میاره، چنین چیزی هست:

  • پرسش خاصی هست که تونسته بحث جذابی به خودش جلب کنه، مثلا پرسش‌هایی که تبدیل به میکروکتاب شدن و یا پرسش اخیرِ «نان و تفکر»: حلقه گمشده کجاست؟

  • یه نفر به خاطر علاقه‌ش به موضوع، مسئولیت پیگیری از مشارکت‌کننده‌های مطلب رو به عهده می‌گیره، مثلا اسمش رو بذاریم «کارگردان».

  • کارگردان بعد از تماس با مشارکت‌کننده‌ها، ازشون میخواد که جاهای مشخصی از متن رو بخونن و براش بفرستن.

  • کارگردان بعد میشینه این قسمت‌ها رو به هم می‌چسبونه و یه فایل صوتی از بحث درمیاره.

کارگردان میتونه برای همه بحث‌ها فرد ثابتی با مهارت‌های مشخص باشه یا فردی متغیر در هر بحث.


فرایند تو ذهن شما چیه؟ هر جا تفاوتی داره مطرح کنین تا بعد از کمی گفتگو و پخته‌تر شدنِ موضوع، نفر بعدی رو دعوت کنم.

3 پسندیده

من هم منظورم از رادیو پادپرس اصلا چیزی نیست که از طرف پادپرس باشه
میتونیم از پلتفرم‌های موجود برای انتشار استفاده کنیم.
و یا همین سیستمی که گفتی. به عنوان اعضای پادپرس نظر بده و نه تیم پادپرس.

5 پسندیده

کلیتِ ماجرا رو می‌پسندم: را-پا یا شاید هم رپپ!‌ :grin: تجربه‌ و فکر افراد مختلف، از هر طریقی خورده بشه، عالیه. چه نوشته، چه گفته، چه نقاشی، چه آلبومِ عکس، چه … .

اگه سوال رو کمی واضح تر ازم بپرسی، احتمالا جواب بهتری بدم. برای چه چیز رادیو پادپرس ایده‌پردازی کنم؟ محتواش؟ انتخاب محتوا راحته، میشه از موضوعات پربازدید انتخاب کرد.

حتی میشه قبل از صوتی کردن موضوعات، اون‌ها رو در قالب هایلایت به افراد معرفی کرد تا اگه کسی حرف تکمیلی داره،‌ در موضوع بنویسه.


تهمورث رو به این موضوع دعوت می‌کنم @Tahmoores_Masoudi؛ روزی ایشون پیشنهاد بحث‌های صوتی رو دادن، جهت ارتقای مهارت‌های کلامی.

همین طور لیلا رو، @leila. ایشون هم روزی در فکر تاسیس رادیو پادپرس بود: نظرتون راجع پادپرس صوتی یا رادیو پادپرس چیه؟.

فکر می‌کنم ذهن این دو نفر از ذهن سایرین جلوتر باشه و بتونن در ایده‌پردازی برای رادیو پپ گوی سبقت رو از بقیه بربایند!

7 پسندیده

من هم نظرم رو بگم: میشه خیلی ساده در قالب یک طرح هفتگی به شکل مثلا ۵ قسمت از ۵ گوینده داوطلب که اعتماد به نفس دارن استفاده کرد. هر بخش شامل موضوعی از پادپرس که برای گوینده ویرایش شده باشه و قسمتی هم مثلا از یک کتاب یا تفسیر شعر باشه. نیاز هست البته که یک ویراستار هم نوشتار رو برای گفتن ویرایش کنه و هم کیفیت گفتار رو چک کنه.

از یک لحاظ همانطور که تولید میکروکتاب به نوعی مفیده رادیو هم میتونه همون نقش رو داشته باشه، پادپرس اونقدر محصول فکری تولید میکنه که بتونه اون رو به شکلهای مختلف در اختیار مخاطب قرار بده، چه بهتر که راهی برای این ارتباط یک‌طرفه باشه که الان موردتوجه عموم هم هست (تقریبا مثل پادکست که خیلیها امروز گوش دادن به این سبک مطالب، جز روال روزانه‌شون شده!)

5 پسندیده

عالی! البته پیشنهاد قبلی من ایجاد فضایی برای مناظره یا تبادل آرا بود که بحث را چالشی تر و جذاب تر می کند، در واقع مشارکت ملموس تر!
هدفم این بود که از واتس اپ برای برگزاری بحث خصوصا در میزگرد تحلیلی استفاده شود و این بحث ها به صورت خلاصه شده در اینستاگرام یا سایت بارگزاری شود ولی الان به نظرم لایو اینستاگرام مناسب تر و جذاب تر است و البته کم زحمت تر!
نمی دانم چرا فعالیت پادپرس در اینستاگرام متوقف شده ولی به نظرم خوب است اگر اندک زمانی برای ایجاد لایو اینستاگرام خصوصا در مورد موضوعات روز اختصاص داده شود.

راستش خیلی با این «از رو متن خواندن» ارتباط برقرار نمی کنم، چون باز هم مشارکت پایین است و کمی سرد، ولی در عین حال به نظرم برای شروع عالی است! خصوصا اگر پادکست ها خیلی کوتاه باشند(حداکثر 10 دقیقه)
در مجموع باز هم فکر می کنم اگر نوع مشارکت اعضا از صرفا نوشتاری به مرحله ی صوتی و تصویری هم برسد، افراد پای کار بیشتر خواهند شد.

5 پسندیده

حتی میشه از گوگل میت استفاده کرد که تعداد نفرات بره بالاتر و جلسات رو رکورد کرد و گذاشت روی آپارات یا اینستا یا حالا هرجا.

3 پسندیده

من خودم اگر رادیویی باشه که اتفاقاتی که در اون مدت افتاده رو بگه، شنونده‌اش می‌شم. چون قبل از اینکه امروز پادپُرس رو باز کنم، دید کلی نسبت به رویداد مثلا سه روز قبل دارم. ضمن اینکه از شنیدن صدای دوستانم به خصوص در این روزهای کرونایی خیلی لذت می‌برم.
صدای پادپرس می‌تونه یک ارتباط ذهنی خوبی رو بین مطالب و گفتگوهای شکل گرفته برام ترسیم کنه.

4 پسندیده

من پیشنهاد یک رقابت رو میدم: هر فردی یا گروهی که ایده‌ای در ذهن داره، یک نمونه رو اجرا کنه (فکر نمیکنم کار سنگینی باشه)، بعد در معرض انتخاب پادپرسی‌ها قرار بگیره و هر کدوم (نه لزوما یکی) تونست درصدی رضایت رو جلب کنه بتونه به کار ادامه بده!

4 پسندیده

خوب فکر کنم از همین الان من از دور خارج شدم :sweat_smile:

1 پسندیده

من تجربه اجرای صوتی کتاب دارم و این کار رو دوست دارم و با همکارام و شاگردام انجامش دادم. برای چند دقیقه که می‌شنویم و ساعت‌ها کار لازمه، برای:
انتخاب موسیقی مناسب، تپق زدنهای طبیعی، کیفیت صدا و لحن و پیدا کردن شرایط ایزوله که صداهای مزاحم نباشه!

قبلاً هم گفتم دوست دارم وقتی وقت ندارم پارپرس رو بخونم و بنویسم، بشنومش :heart_eyes: (شما قلبا رو رو گوش ببینید :slightly_smiling_face:)

حالا پیشنهادم برای شروع آسون و اینکه کار سریع به عمل منجر شه اینه:

یه موضوع جدید باز بشه؛ شرط بذاریم؛ بگیم مشارکت کننده‌ها ی این بحث، به جای نوشتن یا در کنار نوشتن باید فایل صدای ضبط شده خودشونم آپلود کنن (همین الان چالشاش داره میاد تو ذهنم؛ ممکنه بعضیا زده بشن! جواب: خب میشه با یا دعوت کاربرهای خاصی که میدونیم موافقن شروع کنیم،
چالش بعدی ممکنه کاربرا حوصله نداشته باشن فرایند ضبط صدا و ارسالش رو طی کنن،
حالا اگه امکانات فنی پادپرس میکروفون داشت برای ضبط و ارسال صدا خوب بود!)

میشه فعلا یه بانک فایلهای صوتی درست بشه که در زمان مناسب و تشکیل تیم رادیویی صوتها اونجا جمع بشه؟

6 پسندیده

ایده فوق العاده ایه :ok_hand: من که پایه ام :slight_smile:

1 پسندیده

ایده خوبی هستش.

دلیلش هم عدم وجود سرویس خوبی برای ارسال پادکست.
افزایش علاقه مندی موتور های جستجو به جستجو صوتی.
افزایش کاربران و ترافیک این سرویس .
ایجاد بستری برای تماس تلفنی و ویدیوی.

البته بحث بیگ دیتا هم هستش که بنده علاقه به این روش ندارم.

در کل ایده خوبی هستش فقط پشتیبانی پادپرس بستر رو فراهم کنه.
که ابتدایی ترین اون نظر سنجی و ارائه پلاگین ضبط و پخش آنلاین حرفه اى.

1 پسندیده