از اخلاق مردم مشهد چی میدونی؟

به دلیل موقعیت مذهبی شهر مشهد، اکثر ایرانی ها تجربه ی حضور در مشهد و برخورد با مشهدی ها رو داشتن. تو چی؟ چه رفتارهایی در مردم این منطقه دیدی که برات جالب توجه و متفاوت از مردمان جای دیگه بوده؟

رفتار مشهدی ها

دنباله‌ی موضوع از اخلاق مردم شیراز چی میدونی؟

2 پسندیده

خُب من خودم یه مشهدیم و به این موضوع کاملاً افتخار میکنم. میدونم که مشهد مرکز دنیاست و بقیه دنیا به دور اون میچرخه :joy: خیلی قدیمی بود میدونم :))))

  • اگه از من بخوای از شهر مشهد برات بگم، اولین چیزی که به ذهنم میرسه تمیزیشه. برعکس خیلی از شهرا شاید هیچوقت جهتهای جغرافیایی رو تشخیص ندی،(مثلاً من اینجا در تهران براساس اینکه جهت شمال رو تشخیص میدم؛ میتونم راهم رو به راحتی پیدا کنم).
    یه مورد عجیب در مورد مدل شهرسازی مشهد اینه که قسمت اعیونی شهر چسبیده به ناحیه به نسبت فقیر نشین(سجاد-آبکوه) این تغییر رنگ یدفعه ای بافت شهری-فرهنگی به نظرم عجیب میاد.

  • اما در مورد اخلاق مردم :thinking: چجوری بگم که هم به غرور ملیم برنخوره هم منصفانه باشه؟ من هروقت برمیگردم مشهد واقعاً امکان داره تو خیابون چند باری دعوام شه. خُب با فرض اینکه چون در شهرای دیگه این اتفاق برام نمیوفته به نظرم این از خصوصیات مردم مشهده که به قول معروف خیلی دنبال شر میگردن. یا بذار اینطوری بگم که به هیچ وجه با بقیه کنار نمیان. حالا این یا به خاطر زیارتی-مسافرخیز بودنشه یا به دلایل دیگه نمیدونم ولی میدونم برعکس خیلی از شهرای ایران که مهمان نوازن ما مشهدیا لزوماً اینطوری نیستیم.

  • و مهمتر از همه لهجه: اگه یه دوست مشهدی داشته باشین حتمن متوجه تک و خاص بودن لهجه قِشَنگِ ما رِفتین!!! :)))

2 پسندیده

تجربه‌ای که دارم اینه که رفیق‌های بسیار خوبی هستن ولی در عوض رقیبهای بسیار خفنی هستن. توی رقابت ممکنه حرکاتی انجام بدن که شوکه بشی! البته این مزایا خودش رو داره بخصوص در دنیای بیزنس. این تجربه من از نمونه آماری اندکی بود که سروکار داشتم. مثل سهیل با تعداد زیاد سروکار نداشتم که بتونم با قطعیت بیشتری بگم.

2 پسندیده

نمیشه گفت کلا مشهدیا چه اهلاقایی دارن، چون این شهر مهاجر از سایر شهرها زیاد داره. به همین خاطر هست که کلا تضاد در این شهر از نظر رفتاری زیاد دیده میشه

خب من جنوبی هستم سالها مشهد زندگی کردم اصفهان و تهران هم زندگی کردم ، زندگی توی مشهد ‌رو دوست داشتم مردم مشهد مثل جنوبی ها خیلی زود با آدم دوست میشن و سر صحبت رو باز می کنند ، اهل رفت و آمد هستن و بهت توجه دارن ، گرم و صمیمی هستن البته به پای جنوبی ها نمی رسن ،اما مثلا مردم اصفهان وای اصلا باهات دوست نمیشن ارتباط نمیگیرن ، خیلی خشک و سرد و کمی خصمانه رفتار می کنن و یه طوری که ازشون می ترسی و ازشون فراری میشی ، خیلی هم فضولی می کنن حتی برای گذاشتن زباله دم در دیوونه ات می کنن برای جای پارک روانی ات می کنن برای همه چیز دعوا هست و مشکل متاسفانه تهران اصلا بهت کاری ندارن و حتی تو رو‌نمی بینن و هر کسی سرش تو‌کار خودشه ، تو مشهد مغازه دارها چونه بزنی حتی تا ده بیست تومن هم تخفیف میدن اخلاقشون‌خوبه و می خوان بفروشن جنس و اما توی اصفهان تخفیف تو بگو هزار تومان نه یک قرون تخفیف نمیدن ناخن خشک و خسیس حتی با مشتری مشکل دارن ،تهران هم مغازه دارها خوش اخلاقن تخفیف هم میدن ، هوای مشهد زمستان‌ها سرده و پاییز و بهار باران قشنگی داره و هوا عالیه اصفهان هوا خشک و‌کویری و اصلا بارون‌ نمیاد تهران هم بهار خصوصا اردیبهشت بارون میاد ، مشهد برمدار کاسلی می چرخه پس اگر فروش داشته باشن شادن و کل پولشون و خرج تفریح و گشت ‌‌گذار و رستوران‌های شاندیز و طرقبه می کنن اهل خوش گذرونی و تفریحن مثل تهران البته تهران خیلی پول خرج اباس می کنن اما اصفهان جو کارگری و کارخونه داری و صنعتی است اهل تفریح نیستن و تمام پولشون و پس انداز می کنن و زمین می خرن ، مشهد شهر شاد و پر جنب و جوشیه و از تهران خیلی خلوت تر و ترافیک کمتری داره ،

1 پسندیده

همه جور آدم در همه جا وجود داره
من همه جورشو دیدم
اما شاید بشه گفت غالب مردم مشهد محتاطند. یعنی در ارتباط گرفتن با بقیه بیشتر از بقیه احتیاط می کنند و حساسند به نظر من

چه توصیف جالبی بود کاش یک سازمان بود که گردشگران داخلی رو اعزام میکرد و چنین فرهنگ ها و اخلاق و آداب مردم هر منطقه رو بصورت عمومی و تقریبی بصورت مقاله و مکتوب و… در می آورد تا در دسترس همگان باشه.

1 پسندیده