از بازی مار و پله چه چیزهایی یاد گرفتید؟

تعبیری دیدم از یک روانشناس از بازی مار و پله که برام جذاب بود:

آنهایی که مارپله بازی کرده اند می دانند که باید تحمل حال بد را داشته باشند. گاهی به سرعت تله ها را رد می کنی و از نردبان ها بالا می روی ولی درست کمی قبل از رسیدن به موفقیت نیش میخوری و می افتی پایین و دوباره باید از اول شروع کنی. گاهی طرف مقابل را می بینی که پله ها را دوتا یکی بالا می رود ولی تو بعد از پانزده بار تاس ریختن هنوز شش نیاوردی که شروع کنی!

زندگی خیلی شبیه بازی مارپله است و بالا و پایین زیاد دارد. پس اگر می خواهید نردبان های ترقی را طی کنید و به جای بهتر و بالاتری نسبت به موقعیتی که الان هستید برسید باید صبر و خویشتن‌داری و تحمل ناکامی خود را بالا ببرید!

پیشتر تعبیری از بازی مار و پله دیده بودم که با اینکه شاید به نکته‌ی مشابهی اشاره میکنه ولی حاوی یادگیری منفی‌ای بود (بار منفی داشت):

کسی که مار و پله بازی می کنه بصورت ضمنی یاد میگیره که هر لحضه بطوری که از دستان و توان تو خارجه، ممکنه که در یک لحظه از اون بالا به پایین سقوط کنی (مار) یا از پایین به بالا بری بدون اینکه تلاشی بکنی (پله).

جالب شد برام که یه بازی و دو تعبیر این قدر متفاوت! تعبیر شما از این بازی چیه؟ با توجه به اینکه اکثرمون تو بچگی این بازی رو بازی کردیم، چه چیزهایی ازش یاد گرفتین؟

بازی مار و پله

6 پسندیده

یه مسیری رو باید طی کنیم با یک سری اتفاقات ناخواسته که تحت کنترل ما نیستند. گاهی یه اتفاق مثبت و یه فرصت پیش میاد و ما رو چندین پله به بالا پرتاب میکنه و گاهی یه فرصت بد و تهدید شکل میگیره و ما رو چندین پله به پایین سرنگون میکنه.

باید وجود این فرصت‌ها و تهدیدها رو پذیرفت و در مواجه با اینها نباید اینقدر احساسی شد که اگه یه زمانی فرصت ما رو بالا برد دچار غرور بشیم و در مقابله با تهدیدی که ما رو پایین می‌اندازه ، خرد و داغون بشیم و دیگه نتونیم به مسیر ادامه بدیم.

4 پسندیده

تنها درسی که از مار و پله گرفتم اینکه وقتی تمام اختیار و ارادت رو بر مبنای شانس قرار می دی(هر چه پیش آید خوش آید) هر اتفاقی می تونه بیفته و هیچ کنترلی روی بازی نداری چه از نردبون بالا بری چه مار نیشت بزنه فرقی نمی کنه احتمالات هستش که سرنوشتت رو معلوم می کنه و به نظرم نباید از این پیروزی خوشحال شدو نه از باخت ناراحت چون عملا تو هیچ کار خاصی نمی کنی یه نکته که الان به ذهنم رسید اینکه اصلا تو بازی ماروپله بازیکن حرفه ای نداریم:)

3 پسندیده