اعضای اصلی یه استارتاپ چه آموزش های مالی رو لازم دارن؟

در موضوعی درباره آموزش‌های مالی برای عموم مردم ایران خوندم. ما هم چنین چیزی رو تجربه کردیم، سواد مالی خاصی نداریم و در حال راه اندازی یه کسب و کار با کمترین هزینه ها هستیم!

اگه قرار باشه برای پیش بردن کسب و کار و یا استارتاپتون، بعضی آموزش ها رو در اولویت بذارین، چه چیزهایی در لیستتون قرار میگیره؟

4 پسندیده

من تجربه استارتاپی ندارم ولی فکر کنم همونجوری که خیلی از کار های علمی با شبیه سازی قبل از انجام پروژه آزمایشگاهی می تونه دید کلی از محصول بده و اون هم با هزینه کم، فکر کنم قبل از هر کاری یه شبیه سازی بتونه کارآمد باشه.

می‌خوام عام‌تر صحبت کنم و به جای «آموزش‌های مالی مورد نیاز استارتاپ‌ها» به این بپردازم که به طور کلی «کسب و کار ها به چه آموزش های مالی نیاز دارن؟». استارتاپ‌ها، هم کسب و کار هستن و قاعدتا اینها رو نیاز دارن.

آگاهی اولیه از محیط کلان کسب و کار

مباحث مالی متاثر هستن از یه سری از تغییرات اقتصادی، و تغییرات اقتصادی هم وابسته‌ن به محیط کلان کسب و کار.
پس اگه کسی داره کسب و کاری راه اندازی میکنه، در درجه‌ی اول باید دید خوبی داشته باشه به محیط کلان کسب و کار یا PESTEL (اون طور که در بعضی تکست‌بوک‌ها نام میبرن):

  • باید نسبت به شرایط سیاسی یا Political درک داشته باشه،
  • از شرایط اقتصادی یا Economic آگاه باشه،
  • شرایط اجتماعی یا Social رو بشناسه،
  • در جریان وضعیت تکنولوژی و فنی یا Technical و تغییرات این حوزه باشه،
  • شرایط زیست محیطی یا Environmental رو در نظر داشته باشه،
  • و البته از شرایط قانونی یا Legal هم آگاهی داشته باشه.

در درجه اول باید یه همچین دیدی وجود داشته باشه، این هم چیزی نیست که با خوندن کتاب و دوره به دست بیاد. داشتن دید نسبت به محیط کلان کسب و کار به این معنیه که شما باید یه سری پیش زمینه هایی رو بلد باشین و یه سری چیزا رو خونده باشین. بعد از اون خودتون رو در معرض روزنامه‌ها و اخبار قرار بدید و به صورت انتخاب شده جریان‌ها رو دنبال کنین و بدونین چه اتفاقی داره میفته.

مباحث اقتصادی مورد نیاز کسب و کار

تازه بعد از این آگاهی نسبی از موقعیت هست که کسب و کارها نیاز دارن برن به سمت متغیرهای اقتصادی. در زمینه متغیرهای اقتصادی، من تصور میکنم کسب و کارها کلیات اقتصاد خرد و اقتصاد کلان رو بهتره بلد باشن، در این حد که یه دو واحدی از هر کدوم پاس کرده باشن. تو این حوزه‌ها مراجع خوبی وجود داره که دور از محاسبات مالی، مباحث رو توضیح دادن.

یه کسب و کار باید بدونه که GDP یعنی چی؟ رشد اقتصادی چه شکلی اتفاق میفته؟ ‌اگه تورم بالا رفت تاثیرش رو بیکاری چیه و برعکس؟ … . مثلا خیلی ها نمیدونن تورم و بیکاری، یه جاهایی با هم ارتباط مستقیم دارن و یه جاهایی برعکس.

ولی این که در جزئیات مباحث اقتصاد خرد و کلان وارد شن، خیلی به درد همه اعضای کسب و کار یا استارتاپ نمیخوره.

مباحث مالی مورد نیاز کسب و کار

در زمینه مباحث مالی، من اعتقاد ندارم که همه اعضای یه کسب و کار یا استارتاپ باید بتونن دید مباحث مالی رو داشته باشن. شاید اگه یه نفر یا دو نفر یه سری از مباحثات پایه مالی رو بدونن کفایت میکنه. حتی نیازی نیست خودشون بتونن محاسبات رو انجام بدن، بلکه کافیه در حدی آگاهی داشته باشن که اولا اگه کسی کارهای مالی رو انجام داد، بدونن درست انجام داده یا نه؛ ‌سرشون کلاه رفته یا نه؛ و در درجه دوم اگه در جلسه‌ای رفتن و از پارامترهای مالی صحبت شد، خیلی بی‌اطلاع نباشن.

من به طور خاص فکر میکنم حداقل یکی از اعضای اصلی استارتاپ باید پنج پارامتر رو بدونه یعنی چی، محاسبه کردنش رو اصرار نمیکنم:

  1. NPV یا ارزش خالص حاضر (Net Present Value)
  2. IRR یا نرخ داخلی بازگشت سرمایه (Internal Rate of Return)
  3. BEP یا نقطه ی سربه سر (Break Even Point)
  4. دوره‌ی بازگشت سرمایه
  5. ROI نرخ بازگشت سرمایه (Return of Investment)

مثلا BEP چیزی از جنس عدد یا درصد هست، ولی دوره بازگشت سرمایه از جنس زمان هست.NPV از جنس پول، هست، در حالی کهIRR و ROI از جنس درصد هستن. باید این ها رو بشناسن و بدونن در کسب و کار خودشون هر کدوم از اینها در چه سطحی هستن و در چه مقادیری تغییر میکنن.

بیشتر از این، شاید بد نباشه یه نیروی مالی بگیرن که کمکشون بکنه. ولی در همین حد برای استارتاپ ها کفایت میکنه.

5 پسندیده