اگر هیچ محدودیتی وجود نداشت، چه انتظاراتی از یک شتابدهنده داشتید؟

شتابدهنده‌ها، مدل جدیدی از شرکت‌ها هستند که ماموریت اون‌ها خدمت‌رسانی به کسب‌وکارهای نوپا برای رشد و تبدیل شدن به یک شرکت بالغ هستند. خدماتی که ارائه می‌کنند شامل سرمایه‌گذاری بذری (seed)، در اختیار گذاشتن شبکه‌ی سرمایه‌گذاران یا افراد فنی، کمک به فروش محصول، در اختیار گذاشتن تیمی از مربیان با تجربه، برگزاری دوره‌های آموزشی، و ترتیب دادن رویدادهایی برای عرض اندام کسب و کارهای نوپا روبه‌روی سرمایه گذاران حرفه‌ای (Demo day or public pitch event) است.

:point_left:اگر یک فرد دارای انگیزه کارآفرینی یا صاحب یک استارتاپ هستید، چه انتظاراتی از یک شتابدهنده دارید؟
برای خلاقیت-بازی و آزادی ذهن، فرض کنید هیچ محدودیت عملی / مالی / فنی و غیره ای وجود نداشت!

موضوعات مرتبط:
یک استارتاپ در چه فازی بهتر است برای حضور در شتابدهنده اقدام کند؟
بهترین شتابدهنده‌های کسب و کار نوپا در دنیا کدوم‌ها هستن؟
از شتابدهنده‌های ایران چه تجربه‌ای دارین؟
چگونه یک استارتاپ علمی راه اندازی کنم؟

5 پسندیده

به نظرم مهم ترین کاری که یه شتابدهنده میتونه برای یه استارتاپ انجام بده اینه که اولا فضای کار در اختیار تیم بزاره که افراد هم بتونن دور هم جمع بشن هم بتونن جلسه برگزار کنن و دوم این که شتابدهنده بتونه تیم رو با افراد قوی و خاص فرضا سرمایه گذار ها , منتور ها یا مدیر شرکت هایی که کارشون مرتبط هست لینک کنه .

متاسفانه یه باور غلطی بین جوونای تازه فارغ التحصیل شده و اکثرا کسایی که میخوان یه کسب و کار راه بندازن شکل گرفته و اون اینه که من اگه یه ایده داشته باشم کافیه . شتابدهنده باید تیم در اختیار من بزاره . سرمایه بهم بده . محصول منه تولید کنه و در نهایت برام تبلیغات انجام بده که بتونم ایده رو عملیاتی کنم .

2 پسندیده

با این صحبت حسام موافقم، و اگه هیچ محدودیتی وجود نداشت، دلم میخواست به جای چیزی که به عنوان شتابدهنده جا افتاده، طرحی مشابه زیر رو در اختیار داشتیم؛ چون مطمئنم روند پیروزی یا شکست استارتاپمون رو شتاب واقعی میداد:

یکی از شرکت های معتبر، توانمند و حرفه ای، به تیممون اجازه بده که در قسمتی از فضای شرکتشون یه میز اشتراکی با تیممون در اختیار داشته باشیم و در ضمن گاها به عنوان منشی جلسه یا آبدارچی و یا هر چیزی که متناسب میبود، اعضای تیممون در جلسات کاری غیرخصوصی شون شرکت میکردن تا:

  • کار کردن حرفه ای رو از نزدیک ببینیم و یاد بگیریم،
  • با استانداردهای سازمان های کاردرست آشنا بشیم،
  • شبکه ارتباطی با اعضای اون سازمان ایجاد کنیم،
  • مدل تعامل واقعی و حرفه ای بین اعضای تیم یا مدیران و کارمندان رو مشاهده کنیم و ازش الهام بگیریم،
  • با روال انجام کار به شکل واقعی آشنا شیم.

و حاضر بودم هزینه ی بهره مند شدن از این خدمات رو بپردازم.

پ.ن. ناگفته نمونه که حتی به یکی از شرکت های معتبر که قبولش داشتم و با مدیرعامل شرکت در یه مراسم آشنا شده بودم، درخواست چنین حضوری برای تیممون رو هم دادم. منتها چون به هر دلیلی درخواست غیرمتعارفی بود، متاسفانه نتونستم موافقتشون رو جلب کنم.

2 پسندیده