ایا قدیمیها به علت کمبود امکانات غذا رو با دست میخوردند؟

از اونجا که مشخص شده غذا خوردن با دست، به هضم خیلی بهتر غذا کمک میکنه، شاید برای همین قدیمیها زندگی سالمتری داشتند.

1 پسندیده

میشه برای این مورد سندی، مطالعه ای و … بیارید؟

آیا واقعا قدیمی ها زندگی سالمتری داشتن؟ شاید به این خاطر بوده که کمتر در معرض مواد شیمیایی بودن و یا فعالیت بدنی بیشتری داشتن و یا چرخه شبانه روزشون مثل ما به هم ریخته نبوده و استرس کمتری تحمل می کردن. با دست غذا خوردن مگه چه اثری تو هضم غذا داره؟:thinking::thinking::thinking:

1 پسندیده

من به استناد بعضی دوستان شیرازی و هندی در این باره شنیده بودم که دست باکتری‌هایی داره و وقتی با دست غذا رو میخوریم این باکتری‌ها به هضم غذا :roll_eyes: کمک میکنن! ولی خب مرجعی براش نیافتم.

در عین حال میشه این طوری استدلال کرد که مثلا اگه با دست بخوریم، اول دستمون حرارت غذا رو حس میکنه و احتمال اینکه دهنمون بسوزه کمتر میشه! و شاید یکی از فایده های با دست خوردن همین باشه. ممکن هم هست مقداری به مدل عملکرد مخچه وقتی حس لامسه وارد ماجرا میشه مربوط باشه!

2 پسندیده

با دست تمیز، انگشتان ما دارای انرژی هستند که وقتی با دست غذا میخوریم این انرژی باعث هضم راحت تر غذا میشه

1 پسندیده

این داستان بیشتر برعکسه. در حالت طبیعی، موجود زنده از راههای طبیعی موجود برای انجام کارهاش استفاده میکنه. جدا از مسائل پزشکی که میتونه بد هم باشه به دلیل تماس دست با جاهای مختلف و بیماریهای زیادی رو به همراه داشته باشه، امکان غذا خوردن با وسیله های دیگه، گستره ی تغذیه رو وسیعتر کرده.
با این نکته که قدیمیها زندگی سالمتری داشتن به شدت مخالفم. دو تا نکته مهمه: در قدیم شرایط اونقد ابتدائی بوده که با کوچکترین بیماری افراد میمردن، بنابراین فقط افراد با بدن قوی و سالم باقی میموندن. به همین خاطر تصور سالمتر بودن قدیمیها به ذهن خطور میکنه. برای مقایسه باید اینجور بگیم که افراد با بدن ضعیفتر و سلامتی ناقص در عصر حاضر امکان زیستن پیدا میکنن. نکته مهمتر اینه که توانائی تشخیص پزشکی در قدیم بسیار ضعیف بوده. به همین خاطر شاید برای مثال تصور میکنیم که سرطان امروزه خیلی بیشتر از قدیمه. قسمت مهمی از این داستان به توانائی تشخیص قوی پزشکی در امروز برمیگرده.

5 پسندیده

خوردن یک فرایند حسی و ذهنی است.بکار گرفتن تمام حس ها میتواند تجربه ی غذا خوردن را لذت بخش تر کند.استفاده از دست باعث ایجاد یک ارتباط لمسی بین غذا و بدن و روح و ذهن میشود.وقتی با قاشق غذا میخوریم، غذا را مستقیم به دهان برده که در این صورت ذهن نمیتواند دما یا بافت غذا را پیش از خوردن حس کند.به همین دلیل است که گاهی غذای خیلی داغی را خورده و میسوزید.اما با دست غذا خوردن به خاطر وجود اعصاب در نوک انگشتان اینگونه نیست.همچنین اعصاب نوک انگشتان سیگنالی به مغز میفرستد که خبر میدهد چه چیزی قرار است بخوریدو در این صورت هورمون و انزیم مناسب گوارشی ترشح شده و مزه غذا را بهتر حس میکنیم.در ضمن کسانی که با دست غذا میخورند همیشه قبل از نشستن پای سفره دستان خود را به خوبی میشویند

2 پسندیده

و اینکه …در کف دست و انگشتان هم باکتری خوب، هم باکتری بد دارد، وقتی با قاشق غذا میخوریم باکتریهای خوب به روده نمیرسند و وقتی با دست غذا میخوریم این باکتریها به دهان منتقل، بلعیده، و به قسمت های مختلف بدن میرود که نتیجه آن گوارشی سالم و همچنین جلوی گسترش باکتریهای مضر در روده را میگیرد

1 پسندیده

منبع وجود این باکتری های خوب و بد چیه؟ چرا بعضیشون خوبن و بعضیشون بد. وقتی دستمون رو می شوییم چرا باکتری های بد پاک می شوند و باکتری های خوب می مونند؟

غذا خوردن با دست بسیار لذت بخشه.
یک عروسی خرم آباد دعوت شدیم،موقع ناهار سینی های بزرگ آوردند سر کرسی ها که یک کوه برنج و مرغ داخلش ریخته بودند، ! هر سه نفر یک سینی.
ماست رو میریختیم روی برنج با دست هم می‌زدیم می‌خوردیم و با این یکی دست مرغ رو می‌گرفتیم گاز میزدیم،انقدر خوشمزه و لذت بخش بود که هنوز مزه اش یادمه.هیچوقت به اندازه اون روز غذا نخوردم.مخصوصا اون آخرش که همه انگشت هارو لیس میزنی :slight_smile:
این بیشتر یک رسم و فرهنگ بوده که در جوامع سنتی کماکان خودش رو حفظ کرده و اغلب مردم لرستان و کردستان و ایلام هنوز به این سبک غذا میخورند

5 پسندیده

با توجه به مدرنیزه شدن زندگی انسانی به نظر من با دست غذا خوردن نسبت به گذشته غیر بهداشتی به حساب میاد. همین که شما روزی چند بار با گوشیت کار میکنی انتهای غیر بهداشتی بودنشه :sweat_smile: از طرفی میگیم خب دستامون رو خوب میشوریم بعدش با دست غذا میخوریم که خب اینجوری هم قضیه باکتری خوب و بد منتفیه :thinking: همشون از بین میرن با مایع و صابون.
اما به ۲ دلیل میتونه خوب باشه به نظرم.
اولین دلیل میتونه انرژی دستان باشه که همه میدونیم هست اما نحوه استفاده و قدرت ها و تاثیرها رو نمیدونیم. (نمیدونم)
دلیل دوم لذت بیشتر غذا و اشتهای بازتر هست که واقعا به نظرم عالیه و همه تجربه کردیم :sweat_smile:

به نظرم اگر با دست غذا میخوردیم مسائل بهداشتی بیشتر رعایت میشد تا الان :thinking:

3 پسندیده

من شنیدم در بدن انسان مقداری انرژی وجود داره که این انرژی در دو قسمت از بدن، یکی دستها، بخصوص نوک انگشتا و همینطور چشمها بیشتره. به همین خاطر گفته میشه وقتی پای سفره میشینید اول خوب بهش نگاه کنید؛ این باعث میشه نوعی نشاط و شادی در انسان ایجاد بشه. گفته میشه رنگهای موجود در غذاها باعث تحریک اعصاب از طریق چشم شده و اشتها و اشتیاق انسان برای خوردن غذا زیاد میشه.
از اونجایی که بدن از قبول اشیاءخارجی خودداری میکنه و قاشق جسم خارجی هست، ولی دست از خود بدنه و بدن نسبت بهش عکس العملی نشون نمیده انرژی دوباره از طریق انگشتان به بدن برمیگرده. به همین خاطر گفته میشه با دست غذا بخورید.

3 پسندیده

انرژی چشم یکی از مواردیه که خیلی عمیق راجع بهش تحقیقات کردم و چون زیاد منابعی وجود نداره تحقیقاتم عملیاتی و میدانی بوده. حتما در یک سوال یا مقاله دیگه (زیاد مایل نیستم آنلاین توضیحش بدم :thinking:) بررسیش میکنیم :ok_hand:

2 پسندیده

من شخصا فکر نمیکنم که با دست غذا خوردن به علت کمبود امکانات بوده باشه.
قدیم تر هایی که اصلا قاشق نبوده نه ها! ولی مثلا 40 50 سال پیش گمان میکنم بخشی از فرهنگ مردم بوده. همونطور که هنوز توی برخی جاها مثل هند فرهنگه و معتقد هستن که انرژی غذا با دست منتقل میشه و اینجوری به غذاشونم حرمت میذاشتن.

اونا رم در نظر نگیریم… ما جنوبیا خودمون یه غذاهایی داریم که هرچند میشه با قاشق چنگال خورد ولی با دست میخوریم. اصلا درستش اینه که با دست تمیز! بخوریم والا :slight_smile: مثل نون چرب، ماهی صبور و …

4 پسندیده

من همیشه از غذا خوردن با دستانم لذت میبرم آنقدر که فیصدی کمی آنرا با قاشق و چنگال نمیبرم و همیشه از کودکی تا حال با دستانم غدا میخورم و بیشترین لذت را با این حالت تجربه میکنم ولی باید یاد آور شوم در هر حالت باید وقت غذا خوردن دستان را پاک بشوریم ولی وقتی که با دست میخوریم دستان مان را پاک و با دقت بشوریم چود در طول روز در هنگام کار و فعالیت به هر چیزی دست میزنیم.

2 پسندیده