ایران از لحاظ منابع طبیعی کشوری ثروتمند است یا فقیر و خشک؟

یکی از تصورات رایجی که همیشه در سطح مردم جامعه دیدم اینه که ایران یک کشور ثروتمنده. در حالی که به نظر من این طور نیست. آیا صرف این که ایران نفت داره و معادن مس و آهن و سنگ داره باعث میشه که مردم چنین تصوری داشته باشن؟
با نگاهی به عکس های ماهواره ای ایران به راحتی میشه فهمید که ایران یک کشور خشکه که بسیاری از دریاچه هاش رو از دست داده. سطح آب دریاچه ارومیه به یک سوم مقدارش نسبت به سی سال پیش رسیده. رودهای دائمی جای خودشون رو به رودهای فصلی دادن. زاینده رود حتی در فصل بارندگی هم آب نداره. با توجه به اتفاقی که برای دریاچه آرال (چهارمین دریاچه بزرگ جهان) افتاد و به طور کامل از روی نقشه جهان حذف شد هیچ بعید نیست که این اتفاق برای دریاچه ارومیه و خزر هم بیفته.


پرسش

آیا ثروت یک کشور رو فقط منابع مالی تشکیل میده؟ یا مثلا منابع آبی هم سرمایه های یک کشور هستند؟

پیشنهاد

با گسترش این ایده که ایران یک کشور خشک و فقیره (برعکس تصور عموم مردم) می تونیم نقش مهمی در اصلاح رفتارمون ایجاد کنیم و از بروز بحران به خصوص بعد از تمام شدن منابع نفتی و گازی جلوگیری کنیم.


تصویری از دریاچه آرال در شرق دریاچه خزر. عکس سمت راست مربوط به دو سال پیش هست و عکس سمت چپ ۲۷ سال پیش.

5 پسندیده

نکته ی جالبی رو مطرح کردین :slight_smile: ممنون.
###نقد
البته کمی با طرح موضوع میشه بازی کرد، اینکه تصویر یه کشور فقیر رو در ذهن ها بسازیم، از یه طرف تحریک کننده س برای تلاش بیشتر و خودکفایی، و از طرف دیگه مایوس کننده و باعث کاهش اعتماد به نفس ه.

4 پسندیده

منظورم اینه که باید این مسئله رو به خصوص به هم نسلی ها و نسل جوان گوشزد کنیم که منابع نفتی و گازی ما رو به پایانه و با توجه به بحران کم آبی کشاورزی هم در معرض خطر جدیه.

به نظرم نجات اکوسیستم ایران باید بالاترین اولویت رو داشته باشه.

1 پسندیده