بازی‌های خشونت‌آمیز ؛ رواج‌دهنده خشونت ؟!

یکی از سرگرمی‌های فعلی بازی‌های رایانه‌ای خصوصا در سبک شوتر هستند و امروزه کمتر جوان و نوجوانی‌ست که تجربه چنین بازی‌های اکشنی رو نداشته باشه خصوصا که نسخه‌های آنلاین این بازیهای در سبک بتل رویال باعث تجربه جذاب‌تری از جنگ با افراد و اشخاص دیگه میشن مثل بازی call of duty warzone.

همیشه حساسیتی نسبت به این بازیها وجود داشته و برخی معتقدند این بازیها مروج خشونت هستند و باعث افزایش خشونت در سطح جامعه نیز خواهند شد و بازیکن تحت تاثیر روانی انجام بازیهای خشن است.

به نظرتون آیا انجام این بازیها ، خصوصا بازی آنلاین که رقیب ما در نبرد برای بقا یک بازیکن دیگر است ، منجر به افزایش روحیه پرخاشگری در بازیکن میشه؟ آیا افرادی که چنین بازیهایی انجام میدن به مرور خشن‌ و پرخاشگر میشن؟
یا برعکس ، آیا میتونیم بگیم که انجام این بازیها باعث کاهش خشونت در بازیکن میشن؟ یا انرژی پرخاشگرانه فرد در اثر انجام این بازیها تخلیه میشه؟ یا اینکه هیچ تاثیر مثبت یا منفی خاصی ندارند؟

5 پسندیده

این الزاما یک‌طرفه نیست و میتونه منجر به تخلیه هم بشه ولی از اون طرف میتونه منجر به یادگیری و عادت هم بشه. مسئله در کل به نظر نمیاد به این سادگی قابل تصمیم‌گیری باشه و بسیار به زمینه فرهنگی، اجتماعی و فردی وابسته‌ست.

بستگی داره که چه چیزی به عنوان جایزه و چه چیزی به عنوان قیاس وارد داستان بشه. بدون تغییر وضعیت موجود، در واقعیت امروز دنیا، کسانی که برای «جنگ برای بقا» آماده شدن، به نظر برنده هستن! بسیار از آدمهای آروم که شاید تیپ مشخص پادپرسی‌ها باشه، معمولا در نبرد رو در رو بازنده خواهند بود مگر اینکه استراتژی موثرتری برای بقا پیدا کنن.

2 پسندیده

در کتاب چگونگی انجام تحقیقات اجتماعی نوشته ترز بیکر یک مثالی نویسنده آورده از تحقیقی که روانشناسی به نام فیلیپس (Philips) در دهه 1980 و در امتداد تحقیقات مشابه در خصوص رابطه خشونت و رسانه انجام داده و به طور اختصاصی به بررسی پخش تلوزیونی مسابقات بوکس حرفه‌ای و میزان قتل پرداخته. طبق داده‌هایی که جمع‌آوری شده تا 3 روز بعد از پخش یک مسابقه بوکس با تبلیغات و پوشش زیاد ، میزان قتلها به طور مشخصی به نسبت روزهای عادی افزایش پیدا می‌کرد. حتی داده‌ها نشان میداد که اگر بازنده مسابقه بوکس سفیدپوست باشد قتل افراد سفیدپوست بیشتر میشود و اگر بازنده یک سیاه‌پوست باشد قتل مردان سیاه‌پوست افزایش پیدا می‌کرد.
این تحقیق ممکنه با موضوع اصلی سوال مغایرت داشته باشه ولی در اساس موضوع تحقیق که رابطه تاثیر محتوای خشونت‌آمیز با میزان خشونت هست رابطه داره و میتوان درنظر گرفت که بازی‌های خشن میتوانند در افزایش خشونت تاثیر بگذارند.

1 پسندیده