بازی سودوکو چه درسهایی در مورد تفکر سیستمی در خودش داره؟

شاید تا حالا به بازی بسیار ساده سودوکو برخورد کردید و باهاش سروکله زدید. روش کار بسیار ساده است. اعداد 1 تا 9 باید در مربعهای کوچک، راستاهای افقی و عمودی به طور سازگاری چیده بشن.

image

مسئله تفکر سیستمی، به معنی ارتباط مناسب بین اجزا، از قید سازگاری در سطح مربعهای کوچک، راستاهای بلند افقی و عمودی وارد میشه که باعث ارتباط بین چینش مناسب برای هر مربع میشه. بدون این قید، تعداد زیادی چینش برای مربعها یا راستاها وجود داره که هر کدام البته باعث تعارض در سطح دیگه میشه.

نکته جالب داستان اینه که در کل، نه ساختار محلی (مربعها) و نه ساختار ارتباطی (راستاها) عددها دسته خاصی هستند و این دسته عددها تغیر نمی‌کنند بلکه چینش مناسب برای کل مسئله نیاز هست. این دیدگاهی هست که در خیلی مسائل اجتماعی با آن روبرو هستیم. یعنی برای حل مسائل، خیلی وقتها لازم نیست که شخصیت افراد را عوض کنید، بلکه جایگاه درستی برای افراد قائل بشیم تا هم تعارضهای اجتماعی کاهش پیدا کنه هم منافع افراد در حد مناسب تامین بشه.

چه نکته جالب دیگه‌ای در این بازی می‌بینید که به مسائل اجتماعی یا فردی مرتبط باشه؟
به چه طریقی میشه این دیدگاهها رو در بازی سودوکو یا بازیهای مشابه، برجسته کرد تا به رشد تفکر سیستمی در افراد کمک کنه؟
چه بازی ساده دیگه‌ای می‌شناسید که بتونه این دیدگاهها رو در آدمها رشد بده؟

5 پسندیده

نکته ی جالبی که برای شخص من وجود داره اینه که هیچموقع سودوکو رو یاد نگرفتم و الان دارم فکر میکنم شاید تفکر سیستمیم هم مشکل داشته باشه!

من در رابطه با بازی های رایانه ای میتونم تا حدی بگم.
برای مثال بازی های استراتژیک که طراحی یک محل یا مهیا کردن ساز و کار جنگی از صفر تا صد، یا کشاورزی و مسائل مالی و تجاری … بر عهده بازیکن هست، میتونن مهارت های مدیریتی فرد رو ارتقا بدن. این ارتقا، نتیجه درگیر شدن ذهن شما در مسائل و استفاده از مهارت حل مسئله هست.

1 پسندیده

اگر نمونه خاصی در ذهن دارید، بگید تا موضوع دقیقتر باشه.

متاسفانه بازی خاصی رو نمیتونم نام ببرم چون مطالعه ی من بیشتر روی کلیت انواع ژانرها و تاثیرات اون ها بوده و اختصاصا ژانر رانندگی! Driving
از گیمرهای پادپرسی -اگر وجود دارن- دعوت میکنم چند بازی استراتژیک خوب رو معرفی کنن.

1 پسندیده

بازی های استراتژیک مفید و تحت مرورگر که خودم اونهارو بسیار مفید میدونم یه تعدادیشو ذکر میکنم :
shellshock live 1&2
http://www.e-sim.org



http://www.erepublic.com
http://travian.com
https://www.gorz.ir

از بازی های تحت ویندوز هم بنظرم بهتریناش :
The Sims
Stronghold
generals
civilization
rome total war
Warcraft

1 پسندیده

ممنونم از همکاریتون

Sims فقط برام اشناست که تا جایی میدونم جزو بازی های نقش آفرینی Role playing دسته بندی میشه. البته که هرژانر اصلی ای میتونه ژانرهای فرعی و اثرات فرعی هم داشته باشه.