بازی های رایانه ای برای کودکان، خوبه یا بد؟

امروزه بازی‌های رایانه‌ای جزئی جداناپذیر از زندگی همه شده. از کودکان تا بزرگسالان میزان نه چندان کمی از روز را صرف این بازی‌ها میکنن. در خیلی از موارد، این بازی‌ها به طور ناخودآگاه فوایدی برای تسهیل کار با وسایل دیجیتال، بالا بردن سرعت تصمیم‌گیری و … دارن. ولی در مورد کودکان که در سن رشد هستن و بیشتر نیاز به تحرک را دارن، این سرگرمی میتونه خطرات ماندگاری داشته باشه.

با در نظر گرفتن خوبی‌ها و بدی‌ها، به نظرتون بازی‌ها رایانه‌ای برای کودکان مفیده یا مضر؟ چطور میشه تعادلی مناسب برای این سرگرمی تعریف کرد؟ کمی هم ایده‌پردازی کنیم، چطور میشه از این بازی‌ها برای رفتارهای مناسب و تحرک متناسب با سن کودکان استفاده کرد؟

فواید و مضرات بازیهای رایانه‌ای برای کودکان

دنباله‌ی موضوع‌های

4 پسندیده

من از سنین کودکی بازی میکردم. آتاری و میکرو و سگا و…

به عنوان تجربه شخصی میگم که حتی اون بازی های ساده تونسته چقدر در بعضی جاها به من کمک کنه.

فواید بازی های کامپیوتری

البته این که میگن برای مفاصل و استخوان ها و چشم و نمودار کلی رشد تاثیر میزاره درسته. به شرطی که شما مدت طولانی مداوم و خیره شده، روی صندلی یا حالت بدنی نامناسب بنشینید و در زندگی خود اصلا ورزش نکنید.

5 پسندیده

بازی های کامپیوتری میتونه اثرات خوبی بر فرد داشته باشه مثل اجتماعی شدن، ارتقای مهارت های حل مسئله، انگیزش، هماهنگی چشم و دست، توجه انتخابی و غیره. این در حالیه که اثرات منفی ای بر سلامت مثل سردرد، چشم درد، منزوی شدن یا پرخاشگری هم در مواردی میتونه به دنبال داشته باشه.
ولی باید توجه داشت که اثرات هر ابزاری رو نحوه ی استفاده ی ما تعیین میکنه. مثلا بازی های خشونت امیز کشتار میتونه از جهت القای پرخاشگری و افزایش هیجانات تاثیر منفی ای بر خلق و خوی کودک داشته باشه ولی یک بازی استراتژیک یا پازل میتونه مهارت های حل مسئله ش رو تقویت کنه بدون اینکه اون اثر منفی رو داشته باشه. هر بازی ای با توجه به کاراکترهای اون و اهداف طراحی اش میتونه اثرات متفاوتی داشته باشه و بهتره که در انتخاب بازی ها دقت بیشتری داشته باشیم.
درباره ی اثراتی که بازی های رایانه ای به طور کلی بر سلامت دارند، میشه اینطور گفت که اگر بچه های ما دارن از انجام اون لذت میبرن، پس جای نگرانی نیست! ولی بیاین این تفریح لذت بخش رو در اونها و در خودمون حساب شده تر استفاده کنیم. هم با انتخاب بازی مناسب هم با تعداد ساعات مناسب استفاده در روز، فاصله ی مناسب از مانیتور، صندلی راحت تر، تمرینات تقویت چشم پس از کار کردن با کامپیوتر و غیره…

عقیده ی شخصی من اینه که بازی های رایانه ای برای بچه ها و بزرگسالان خوب هستن و اثرات منفی اونها صرفا به عدم اگاهی ما در استفاده ی صحیح از اونها برمیگرده.

3 پسندیده