باطری ها چطور بازیافت می شوند؟

همیشه گفته میشه که باطری ها رو توی اشغالی نریزید. با باطری ها چه رفتاری باید داشته باشیم؟ اگه از خونه بیرون نباید برن. ایا من می تونم توی خونه بازیافتشون کنم؟ چطوری؟

8 پسندیده

می خواستم در مورد مشکل ساز بودن باتری ها در زباله بهتون بگم. یکی از دسته روش های بازیابی انرژی از زیست توده/بایومَس (که زباله هم شامل زیست توده میشه)، روش های بایوشیمیایی نام داره. در این روش ها از باکتری هایی استفاده می کنند که با تجزیه زباله از خودشون گاز متان آزاد می کنند و با جمع آوری این گاز میشه ازش استفاده های مختلف از قبیل تولید برق و حرارت داشت. نام این فرآیندهای بیوشیمیایی هضم هوازی و هضم بی هوازی هست. یکی از عواملی که میتونه عملکرد این باکتری های هوازی و بی هوازی رو مختل کنه همین ترکیبات داخل باتری هاست. ضمن اینکه داخل باتری ها فلزات سنگین (سرب، روی، کبالت، کادمیوم، جیوه) و ترکیبات شیمیایی وجود داره که در صورت ورود به آب و خاک میتونه به راحتی اونها رو آلوده کنه.

6 پسندیده

#پرسش
آیا در کشور ما جایی هست که این باطری ها رو بازیافت کنند؟

2 پسندیده

محصول نهایی بازیافت باطریها چی هست؟ من در اغلب فوشگاهها دیدم که باکسی جداگانه برای جمع اوری باطریها وجود داره ولی چطوری بازیافت میشن؟

2 پسندیده

تا اونجا که خوندم قسمت بزرگی از مقدار سرب مصرفی در جهان حاصل بازیافت باتری ها (حدود 40 درصد) هست. به دلیل اینکه واکنش های شیمیایی درون این نوع باتری ها برگشت ناپذیر هستند و چون فلزات سنگینشون زیاد هست، جز پسماندهای ویژه و خطرناک طبقه بندی میشن. جز سرب فلزات دیگه ای هم در ساختار این باتری ها هست مثل:قلع، آنتیموان، آرسنیک و مواد آلی نظیر پلی پروپیلن. همگی این فلزات و مواد بایستی بازیافت شن.

متاسفانه تو کشور ما، خیلی جاها فرایند بازیافت این نوع باتری ها، به صورت سنتی انجام میشه که دو پیامد خواهد داشت: چون با پتک و چکش صورت می گیره و نیروی کار از لحاظ بهداشتی آموزش ندیده، برای کارگرها مضر خواهد بود و از طرف دیگه باقی مانده باتری بازیافت شده وارد زباله های عادی میشه، که خطرات زیست محیطی خواهد داشت. مرحله شکستن این باتری ها جهت بازیافت در حالت صنعتی، بدون حضور مستقیم انسان صورت می گیره.

اینهم فیلمی از نحوه بازیافت باتری

بازیافت باتری سود خوبی داره و به نظرم میشه راه هایی پیش بینی کرد تا باتری های قلمی رو هم جمع کرد، برای جلوگیری از رها سازیشون تو طبیعت: مثلا مشتری در ازای دادن باتری فرسوده، باتری جدید بگیره. من نمی دونستم اینقدر باید باتری رو جدی بگیرم!!!

5 پسندیده

اطلاعات خوبی بود . لایک :slight_smile:
یه سوال از پادپرس: ایا پادپرس می تونه حرکتی مشابه حرکت جمع کردن دربها بطری برای باطری ها راه بندازه؟ چه مشکلاتی بر سر راه این حرکت هست؟
@padpors

1 پسندیده

من بچه که بودم با پسر همسایمون باتری میشکوندیم قایمکی. یکی از تفریحاتمون بود :slight_smile: :slight_smile:

باید یه مورد دیگه هم در مورد تجزیه باتری ها در نظر گرفت . خیلی وقتها ما به یه پک باتری سروکار داریم مثلا با باتری های دریل های شارژی که در واقع هودشون از مجموعه از باتری های کوچولوتری تشکیل شدن میشه به منظورم کاهش مقداری از این ضایعات باتری های این وسایل رو تعمیر کرد. مثلا برای همین باتری ها میشه اونها رو به پاساژ امجد تهران برد و اونجا به اون نفرات داد تا تعمیرشون کنند.

2 پسندیده

میشه واضح تر توضیح بدید؟

ببیند همه ماها یه سری وسیله شای مثل دریل تلفن های خانگی بیسیم و از این قبیل داریم که یه محفظه باتری دارن که عموما بعد از یکی دو سال خراب میشن. میشه اینها رو تعمیر کرد و یه سری مغازه تو تهران هستش که میتونن اینها رو برامون تمعیر کنن. در ضمن اون مغازه های چون حجم وسیعی از باتری های ضایعاتی دارن حتما برای بازایفتشون هم فکری کردن و تازه اگه فکری هم نکرده باشن با توجه به مقدار زیاد باتری فرسوده که در اختیار دارن امکان بازیافت با وصل شدن به انها راحتره.

1 پسندیده

یعنی باتری ها رو جمع کنیم و ببریم تحویل این مغازه های تعمیراتی بدیم. خب چه تضمینی وجود داره که شهروندان اصلا بخوان که همچین کاری بکنن؟ مثلا من که چند تای کوچیکی باتری قلمی مصرف شده دارم تو خونه اصلا همت این رو دارم که ببرمش تا اون مغازه؟ به نظرم میشه مخازنی رو گذاشت تا شهروندا این نوع زباله ها رو بریزن داخل این مخازن و بعد مسئولش بیاد اینها رو راهیه مراکز بازیافت کنه. فکر می کنم الان مردم این باتری های قلمی رو بیشتر میریزن تو سطل زباله بدون تفکیک و بدون توجه به آسیبی که این موجود به طبیعت میزنه.

2 پسندیده

واقعا چطور میشه بازیافتشون کرد برای خودمم سوال بو

با سلام، اگر نگاهی به تجارب و تعامل سایر کشورها نسبت به مساله دورریخت و بازیافت باتریها بیاندازید، خواهید دید که علاوه بر وجود مخازن جمع آوری باتریهای مستعمل در ورودی فروشگاه های بزرگ و پاساژها و کلا در فضاهای سرپوشیده عمومی، در کشوری مثل انگلستان برای خرید باتری نو میتوانید بخشی از هزینه باتری نو را با بازگرداندن باتریهای مستعمل پوشش دهید. این به مثابه برنامه ریزی کلان و مدیریت بازیافت محسوب میشود. البته این نوع تعامل هنگامی روی خواهد داد که برنامه ریزان شهری و شهروندان بر این مساله که باتریهای مستعمل یک زباله عادی نیستند که خیلی ساده در ظرف زباله خانگی ریخته شوند بلکه این باتریها متشکل از مواد شیمیایی مضر برای محیط هستند، آگاهی داشته باشند و خود را موظف به بازیافت آن بدانند. امیدواریم که هرچه زودتر سازمان محیط زیست و میریت پسماندهای شهرداری ها به فکر برنامه ریزی و آموزش فراگیر طرق بازیافت زباله های محیط انسانی با همه تنوع شان بیافتند.

6 پسندیده

اگه یه سری به شرکت باطری سازی برید و فرآیند خط تولیدش را ببینید متوجه وخامت کار با سرب می شید، اونجایی که سرب بصورت مایعی داغ میشه، تا اونجایی که در محفظه های اب جهت بار خوابانده میشه، وقتی با کارگرش در مورد زمان بعد از بازنشستگی صحبت می کردم، می گفتند زیاد زنده نمی مونیم که بخواهیم در موردش صحبت کنیم، سرب چنان راحت جذب بدن ما میشه که به راحتی تاثیر اونو روی شکل و ظاهر کارگرای اونجا میشد دید، فضای بشدت الوده و در برخی جاها با ماسک های ویژه می ایستادند، اینها همه به خاطر اون سربیه که قسمت اعظم باطری ها از اون نشات میگیره، حالا برا بازیافتش باید چکار کنند، باید مثل سابق در قبال فروش اون به تعداد باطری درخواستی تحویل بگیرند و این کار تا کارخونه زنجیر وار باید صورت بگیرد تا دوباره باز تولید بشه.

2 پسندیده

بله شرکت پارس چرخش اسیا ک با شهرداری تمام مناطق تهران و بعضی از شهرستانها همکاری میکنه

1 پسندیده

#سوال
میشه در مورد مدل همکاری این شرکت و خدماتش بیشتر توضیح بدین؟ مثلا من چطوری باطری های فرسوده رو به دستش برسونم؟ سیستم جمع اوری داره؟

و این کاریه که در کشورهای دیگه انجام میشه مثلا در سوپرمارکتها جعبه ای هست مخصوص قرار دادن باتریهای استفاده شده. مثل این:

4 پسندیده

جای برچسب بازیافت برای این گفتگوی خیلی مفید و جالب خالیه.

1 پسندیده