با کودکانی که برخی حروف را درست تلفظ نمی کنند،چه کنیم؟

ناتوانی در تلفظ درست حروف، در کودکان حتی در اولین سال ورود به مدرسه به نسبت رایجه و چندان غیرطبیعی نیست!
چطور میشه با این ناتوانی جزئی کلامی برخورد کرد که هم به تصحیح اون کمک کنه هم کودک دچار سرخوردگی نشه؟

راهکار غلبه بر اختلال تلفظی کودکان

6 پسندیده

صبح ظهر شب هر ۸ ساعت یک فصل کتک کامل :thinking:
قدیما جواب میداده :joy:

تمرین و تکرار جلوی آینه، ماساژ صورت برای نرم تر شدن عضلات صورت، تقویت شنوایی با محتوای مناسب سن، تمرین سرود و آواز و حتی سلفژ، نوشتن و خواندن همزمان کلمات، تلفظ حروف با اتصال به حروف صدا دار مثل : مَ مِ مُ ما مو می، فَ فِ فُ فا فو فی و…

اگر درست نشد فقط کتک :sweat_smile:

5 پسندیده

برادر زادم به جاي عمه آرزو گفتن، به من ميگه عمه آويزون :confused:
ولي به نظرم خيلي شيرينه

6 پسندیده

بچه های امروز خیلی زرنگن :joy::wink:

3 پسندیده

درود دوستان گرامی

ناتوانی در تلفظ درست حروف در کودکان بر میگرده به نوع صحبت کردن و تلفظ حروف بزرگتر ها با کودکان.به نظر بنده اگر از ابتدا کلمات یا حروف را به درستی برای کودکان تلفظ کنیم کمتر دچار چنین مشکلی خواهند شد.چون کودک توانایی تحلیل ندارد و دقیقا همان چیزی را که می شنود یاد میگیرد و بیان میکند.

6 پسندیده

یکی از دانش آموزانم طور خاصی صحبت می کند، بعضی از واژه ها را طوری بیان می کند که اصلا متوجه نمیشم.
خواستم با مادرش صحبت کنم و بپرسم که اگر این موضوع را پیگیری کرده اند، نتیجه چه بوده است. متوجه شدم که مادرش هم تا حدودی همین طور صحبت می کند.
البته به من گفتند به خاطر اینکه در زمان شروع حرف زدن پسرشان خیلی با او سروکله نزده اند اینطور شده است.
اما برخی هممتفاوت از این است. مثلا خیلی از کودکان به لم می گویند یم.

5 پسندیده

بازم این خوبه دخترم به جای کلمه “تونستم” میگه “سِتونستَم” …کجاش شبیه اون نمیدونم :joy::joy::joy: از اول هم همینطوری بود …بهش تذکر میدم ولی بازم :unamused::unamused:

3 پسندیده

مورد جالبیه. از کسی نشنیده این کلمه رو؟ به نظر اشتباه مربوط به تلفظ نمیاد، نوعی یادگیری احتمالا در کار بوده.

2 پسندیده

نه از کسی نشنیده … منم کوچکتر که بود منظورش متوجه نمیشدم … بعدا دقت کردم متوجه شدم که کلمه “تونستم” هست.

3 پسندیده

ابتدا فهم این خیلی سخت است که شاید کودک مشکلی داشته باشد در تلفظ حروف و کلمات چون هر کودکی از اولین گام های که به طرف ادای کلمات میگذارد ا ین مشکلات را دارد، که کلمات و حروف را به درستی تلفظ کرده نمیتواند ولی اگر این کار به درازا کشید بعداً ما میدانیم که طفل ما به مشکل تلفظ نکردن درست کلمات مواجه است، خیلی از اطفال را دیده ایم که حتی در سن 1.5 سالگی به درستی خیلی واضح صحبت میکنند و خیلی هم شیرین، ولی بعضاً تا سن های 3 و 4 حتی 5 سالگی من خودم شاهد هستم که به درستی و قشنگی صحبت نمیکنند، خوب باید با متخصص کودک مشوره کنیم و با تکرار ترانه های دلنشین کودکانه و حروف کم کم به طفل مان کمک کنیم تا تلفظ درست کلمات را بیاموزد.

1 پسندیده

زمانیکه کلمات از طرف ما بزرگ ترها به صورت صحیح ادا شود و حالت کودکانه نداشته باشد به مرور زمان و با رشد مهارت های کلامی و تقویت عضلات زبان تلفظ کلمات از طرف کودکان هم اصلاح می شود پس باید اول رو خودمون کار کنیم کودکان از ماتقلید میکنند آینه ی کودکان مان باشیم

3 پسندیده

تمرین و تکرار
پسر 5 ساله یا من هم خیلی حروف و کلمات رو اشتباه میگفت
راه حل خوبی که پیدا کردم بردن پسرم به مهد قرآن بود
با تمرین و تکرار کلمات و حروف مشکل پسرم حل شد
بچه ها رو تو موقعیتهایی قرار بدیم که بیشتر صحبت کنند و این کمک زیادی به اونها میکنه

3 پسندیده

در این خصوص دیدن فیلم سخنرانی پادشاه (The King’s Speech) توصیه میشه :grin: ماجرا هم بی‌ربط نیست در خصوص آخرین فرزند جرج پنجم هست که نمیتونه سخنرانی کنه و در گفتار دچار لکنت و مکث‌های طولانی است.

گاهی اوقات با تمرین و تکرار مشکل برطرف میشه و گاهی اوقات نیازمند مراجعه به یک روانشناس هست چون ممکنه حادثه و اتفاقی در گذشته باعث شده باشه که گفتار کودک دچار اخلال شده باشه که با تمرین‌های روانی و گفتاری میشه بهش غلبه کرد و کودک کلمات رو دقیق و صحیح تلفظ کنه.

البته برای کودکانی که از سن 10-12سالگی عبور کردند و هنوز این مشکل رو دارن. وگرنه در سنین پایین‌تر و در حین فراگیری توانایی گفتار ، فکر نکنم عدم تلفظ صحیح کلمات مسئله خاصی باشه.

2 پسندیده