بحران جهانی قیمت غذا بین سالهای 2007 تا 2008 چرا رخ داد؟

هنگامی که با فراوانی و ارزانی مواد غذایی مواجه هستیم افراد نگرانی چندانی در ارتباط با غذا ندارن. در ایالات متحده سهم مواد غذایی از کل درآمد خانوار برابر 10 درصد است. این در حالی هست که غذای کافی و قیمت مقرون به صرفه یکی از نگرانی های دانشمندان و اقتصاددان ها هست.
تحقیقات نشون میده برخورد در آینده بین افزایش جهانی جمعیتی که خواستار غذای با کیفیت و کافی هستند و سیستم آب و هوایی خواهد بود. طوفان ها، سیلاب ها، موج های گرمایی و خشکسالی ها اکنون نسبت به گذشته به تعداد بیشتری اتفاق می افتد واین باعث شده بازده محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار بگیرد.
جنبه فوق موضوع مهمی است، چرا که ما احتیاج به محصولات بیشتری در دهه های آینده خواهیم داشت که بیشتر حجم این محصولات شامل برنج ، گندم و ذرت است. این محصولات اساس قریب به اتفاق مواد غذایی مصرفی ما رو تشکیل میده. حتی گوشت تولید شده حاصل تغذیه دام از این دانه ها است.

در کنار ارتباط بین آب و هوا و مواد غذایی، مسئله دیگر بهبود و افزایش بازده محصولات در مناطق آسیب پذیر مانند جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا است، مناطقی که در اونها محصولات کم و غیر قابل اتکا هستند وبه همین خاطر، توجه به راه حل های غذایی، افزایش پیدا کرده است. موضوعاتی چون " افزایش با ثبات" کشاورزی به معنای تولید بهتر و با بازده بالاتر بدون آسیب به آب و خاک، بهبود آبیاری در آفریقا و استفاده از مدارس مخصوص برای آموزش روش های بهتر کشاورزی است. تربیت نیروی متخصص در این زمینه یکی دیگر از راهکارهای مقابله با بحران غذا می باشد.
منبع


شاخص جهانی قیمت غذا

در سال 2008 جهان با یک افزایش قیمت در زمینه محصولات غذایی رو به رو شد که در برخی کشورها از جمله مصر، هائیتی و بنگلادش باعث ایجاد ناآرامی گردید. در این پست ویکی پدیا می تونید وقایعی رو که تو چند کشور در طی بحران جهانی قیمت مواد غذایی در سال 2008 رخ داده رو بخونید. شاخص جهانی قیمت غذا در سال 2008 چیزی حدود 2.5 برابر نسبت به سال 2000 افزایش پیدا کرده.

بحران افزایش قیمت مواد غذایی

#پرسش
من چرا همچین افزایشی رو (سال 2008) به یاد نمیارم؟ آیا تو ایران کنترلش کردن؟ یا اینکه به دلیل تورم سالانه ای که کشور داره متوجه نشدم؟!

1 پسندیده

در این سال ما انواع اعتراضات و تورم 25درصدی به گزارش بانک مرکزی رو داشتیم
در کشور ما رشد سالانه 15درصدی در قیمت مواد غذایی بنظر مردم سالی با ثبات و با برکت محسوب میشه
این مباحث که در مدت هشت سال هزینه تغذیه بیش از دوبرابر بشه برای کشور هایی با ثبات بالاتر بسیار ملموس هست
اما در ایران فکر میکنم این چرخه طبیعیست

1 پسندیده