برای انتخاب دانشگاه توی مقاطع تحصیلات تکمیلی اولویتتون چیه؟

وقتی انتخابهای زیادی پیش رو داریم و دستمون باز هست در انتخاب دانشگاه و انتخاب استاد، انتخاب دشوار به نظر میرسه.
من الان توی این مرحله هستم و توی جمع بندی ارزیابی هام هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیدم.
اینکه دانشگاهی که میخوام باهاش کار کنم یه دانشگاه اسمی باشه مثل شریف یا دانشگاه تهران یا دانشگاه تربیت مدرس مهمتره و یا اینکه زمینه ی کاری مورد علاقه و استادی که دوست داریم باهاش کار کنیم و ممکنه توی دانشگاهی باشه که به اون اندازه اسمش بزرگ نباشه؟
خیلی از سوالات توی ذهنم پیش اومد این چند روز.
اینکه وقتی میخوام چهار پنج سال از عمرم رو وقف انجام کاری کنم چه چیزهایی در اولویت هستند؟
از @yousef و @lolmol و بقیه ی دوستان پادپرسی که تجربه ی کار به عنوان هیات علمی و یا تجارب مفید دانشجویی دارن درخواست مشورت دارم.

6 پسندیده

هدفتون از ادامه تحصیل در مقطع دکترا و یا ارشد چی هست؟

تحصیلاتم رو در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه می‌دهم تا … .

این جای خالی رو تا میتونین ادامه بدین؛‌ مثلا یه مسیرش این شکلیه: تا دکترام رو بگیرم، تا بتونم به عنوان هیات علمی استخدام شم، تا … .

با توجه به این هدف خودتون هم می‌تونین اولویت‌بندی کنین. بدون داشتن یه هدف برای ادامه تحصیل، هر جور اولویت‌بندی هم داشته باشین، اون چهار-پنج سال رو هدر دادین؛ چون احتمالا مجبور میشین دور بزنین.


من اگه باشم و بخوام برای خودم انتخاب کنم به رسم دانشگاه بیشتر از اسمش اهمیت میدم. چون هدفم از دانشگاه رفتن به ترتیب (۱) سپری کردن لحظاتی خوش در جمع هم‌سن و سال‌هام برای دستیابی به شناخت بهتر از خودم و (۲) رسیدن به دستاوردی جذاب در کار علمی خواهد بود.

برای همین برای خودم بخوام اولویت بندی کنم از خودم میپرسم، اگه امکان خوابیدن تو دانشگاه فراهم باشه:

  • ایا حاضرم یه هفته دربست تو این دانشگاه بمونم؟
    [ حس و فرهنگ این فضا، معماری و انسان‌هاش رو میپسندم؟]

  • تو این یه هفته میتونم کاری رو به خوبی و با قدرت پیش ببرم؟
    [ تعاملات دانشگاه با بیرون و درون خودش، و امکاناتش به چه شکلیه؟]

  • ته این یه هفته شادم یا کلافه؟
    [ این فضاسازی و امکانات با نیازها و ارزش‌های من جوره؟]

به هر حال قراره حداقل ۳-۴ سال از عمرم رو تو این فضا باشم، و اگه نتونم با اجزای فضا (شامل انسان-معماری-طبیعت-غیره) ارتباط برقرار کنم چطور میخوام صبح تا شب و شب تا صبح در اینجا سر کنم؟

توضیح مهم: ولی این منم و با شناختی که از خودم و سبک کار کردنم دارم این طوری انتخاب میکنم.

6 پسندیده

ممنون لاله جان. صحبت هات خیلی مفید بود و منو ترغیب کرد که برای چندمین بار پاسخت رو به لزوم دور زدن مسیری که دلمون راضی نیست مرور کنم.
راستش هدف من برای ادامه تحصیل توی مقطع دکترا هیات علمی شدن نیست. شاید البته در ادامه ی مسیر علاقه مندی های متفاوتی پیدا کنم ولی هر چی که باشه انگیزه های مادی و شغلی نمیتونه موتور منو روشن کنه تا 5 سال از عمرمو وقف کاری کنم.
در واقع به نظرم احمقانه به نظر میرسه که یه مسیر طولانی و سخت و غیر مستقیمی مثل تحصیلات تکمیلی رو طی کنم به امید اینکه شاید جذب یه دانشگاه بشم و جایگاه اجتماعی و یک حداقل های مادی رو به دست بیارم.

من دنبال کاری هستم که بیست سال دیگه که از دور نگاه میکنم برام همچنان ارزشمند باشه، کاری که هر بار در موردش میخوام صحبت میکنم چشمام برق بزنه، دوسش داشته باشم و بیست سال دیگه هم بتونم به این سوال پاسخ بدم که: چرا بهترین سالهای عمرت رو صرف این کار کردی
من قبلا از خودم این سوال رو بارها پرسیدم که: اگه هیچ محدودیتی نداشته باشی توی این دنیا و همه ی شرایط مادی ،شغلی و … برات مهیا باشه دوست داری چیکار کنی؟
خب جواب من به این سوال اینه که: من عاشق کار علمی و ریسرچ هستم . اینکه دقیقا بگم چه زمینه ای کار سختیه .چون به موضوعات متفاوت و ظاهرا پراکنده ای علاقه مندم ولی نهایتا بخاطر دلم هست که میخوام درس بخونم باز و نه هیچ چیز دیگه ای. فکر اینکه در ادامه یه تیم تحقیقاتی تشکیل بدم و ایده های علمیم رو عملی کنم منو ترغیب میکنه ادامه بدم ولی با همه ی این تفاسیر موقع تصمیم گیری تحت فشار اطرافیان هستم که نظرشون اینه که حالا که رتبه ی خوب آوردی چرا دانشگاههای تراز اول رو انتخاب نمیکنی؟

4 پسندیده

خب بودن در کنار استادی که در حیطه تحقیقی ما جز بهترین‌ها باشه یک اتفاق خوب و موثر میتونه باشه و میتونه کمک شایانی به سیر تحقیقاتی ما بکنه. در غیر این صورت من دانشگاه رو انتخاب میکنم.

از اونجایی که من تنها یک استادی میشناسم که به نوعی در حیطه مورد نظر من فعالیت میکنه و اون دانشگاه‌ هم به رسم معیوب مملکت تنها به بزرگواران مهندس اجازه ورود میده (که وجود دانشکده‌ای با محتوای علوم انسانی در معتصب‌ترین دانشگاه مهندسی کشور خود نوعی پارادوکس قشنگ برای ریختن ماستا روی خورشتاست) ، پس در مجموع اولویت اول و آخر من احتمالا دانشگاه مطرح باشه تا بلکه پلی باشه برای رفتن به دانشگاه‌های دیگری در سطح جهان که در حال کار روی حیطه مورد نظر من هستند.

2 پسندیده