برای فراگیری برنامه‌نویسی به صورت خودآموزی چه مسیری رو پیشنهاد میدی؟

سلام.
مدتی است که قصد دارم به صورت جدی فراگیری برنامه‌نویسی به صورت خوآموز رو شروع کنم بدین علت که در موضوعات مختلفی با کمک این دانش میتوانم مفاهیم مورد نظرم رو بهتر و دقیق‌تر ارائه کنم. البته نمیخوام به صورت موقتی یا محدود باشه و تمایل دارم در این حوزه به تخصص بالا یی برسم.

حالا برای یک فرد شدیدا مبتدی (کسی که برای شروع باید از تعریف برنامه‌نویسی شروع کنه! :grin:) چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

  • خودآموزی برنامه‌نویسی ممکنه؟ یا باید کلاس و اینچیزا رو رفت؟
  • از کدوم زبان برنامه نویسی باید شروع کرد؟ آیا زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر وب اولویت اول رو باید داشته باشه؟
  • از چه منابعی باید استفاده کرد و چه منابع مناسبی برای شروع وجود داره؟

و هر آن توصیه‌ای که میتوانید در این خصوص داشته باشید که فرد بتواند به سطوح بالای تخصص برنامه‌نویسی برسد.

4 پسندیده

افراد زیادی رو میشناسم که به شکل خودآموز برنامه نویسی رو یاد گرفتن و الان در حوزه ی کاری خودشون متخصص هستن. پس جواب به سوال اولیه ی «آیا خودآموزی برنامه نویسی ممکنه؟» اینه که بله ممکنه!

در ادامه هم پیشنهاد میکنم این پاسخ خوب رو که توسط یه برنامه نویس نوشته شده و لینک های داخلش رو مرور کنین:

4 پسندیده

74891096_500716934124532_7813498318086918930_n

این عکس یه دنیا حرف تو خودش داره . :grin: :grin:

اگر انگلیسی رو در حد متوسط بلد باشید بهترین روش برای یادگیری برنامه نویسی سرچ کردن سوالات تو گوگل هست .

طبق تجربه road map یادگیری برنامه نویسی از پایه میتونه اینجوری باشه :

مرحله اول : یه پروژه برای خودتون انتخاب کنید . فرضا بگید که میخوام تا شهریور سال آینده یه نرم افزار ساده حسابداری طراحی کنم . سرچ کنید چه زبان برنامه نویسی برای این کار مناسبه

مرحله دوم : یه فیلم آموزشی رایگان برای اون زبان برنامه نویسی پیدا کنید

مرحله سوم : هر بخش از فیلم رو که نگاه کردین بلا فاصله برید و همون مبحث رو تو پروژه خودتون پیاده کیند . این خیلی مهمه چون برنامه نویسی به شدت فرار هست . خیلی ها رو دیدم 1 هفته فیلم دیدن بعد که خواستن کد بزنن کلا هیچی یادشون نمونده بود

مرحله چهارم : به مرور که دارید کد میزنید و پروژه رو تکمیل میکنید هر جا به سوال یا باگی برخوردین تو گوگل به انگلیسی مشکلتون رو سرچ کنید

به شما قول میدم با این پروسه خیلی راحت تو 1 سال میتونید به یه برنامه نویس متوسط رو به خوب تبدیل بشید و حتی پروژه قبول کنید .

و حواستون باشه این کار ها رو انجام ندین در شروع برنامه نویسی :

  1. به هیچ عنوان برای شروع برنامه نویسی از یه برنامه نویس دیگه راهنمایی نخواید ! چون هر کسی زبانی که خودش رو کار کرده به بقیه توصیه میکنه . زبانی که یاد میگیرید باید با نیاز شما و روحیه شما سازگار باشه .

  2. در اول کار خیلی درگیر دیزاین پتر ها ، تمیز کد نوشتن ، تکنولوژی های جدید و این که کدوم زبون برنامه نویسی از کدوم یکی بهتره نباشید . فقط شروع کنید به کد زدن . به هر قیمتی که شده کدی بنویسید که فقط کار کنه … ! بعضی از دوستام الان 1 ساله که میخوان برنامه نویسی یاد بگیرید هنوز درگیر این هستن که کدوم زبان و کدوم تکنولوژی رو انتخاب کنن .

  3. برای برنامه نویس شدن نیاز به کلاس و استاد ندارید . اینو همیشه اول همه کلاس هام به بچه ها میگم :grin: کلاس و استاد مثل کاتالیزور هست . فقط روند پیشرفت رو سریع تر میکنه یعنی در نهایت این خود شما هستید که باید یاد بگیرید و سرچ کنید

در آخر تو این pdf سعی کردم که تکنیک های سرچ کردن سوالات برنامه نویسی رو توضیح بدم . امیدوارم که براتون مفید باشه .

how to serch.pdf (430.5 کیلوبایت)

6 پسندیده

سلام
همیشه استاد برنامه نویس من میگفت: قبل از اینکه شروع کنید زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید حتما حتما الگوریتم را یاد بگیرید زمانی که الگوریتم نوشتن را فرا گرفتید میتوانید هر زبان برنامه نویسی کار کنید. زبان های برنامه نویسی هر کدام یک توابع و کارهای مخصوص به خود دارند کتاب ها و فیلم ها ی آموزشی رایگانی هست میتوانید استفاده کنید و بستگی به نوع هدف و کارتون داره که چه زبان برنامه نویسی میخواهید یاد بگیرید، توصیه ای که همیشه استادم به ما گفت الگوریتم حرفه اول را میزند😊

4 پسندیده

سلام بستگی به خودتون داره که با کتاب بخواید پیش برید یا فیلم های آموزشی من خودم به شخصه به صورت خود آموز با فیلم های آموزش HTML و CSSسایت درسمن دارم شروع میکنم و واقعااااا واسه یه فرد مبتدی به نظیره آموزش هاش از صفر صفر شروع میشن من که خیلی دارم کیف میکنم.

https://darsman.com/courses/html-and-css-tutorial/

2 پسندیده

برخی از استارتاپ‌ها هستن که شما در اونها اموزش میبینید برای فضای کار، بخشی از هزینه رو خودتون در ابتدا میدید و مابقی در زمانی که مشغول به کار شدید.
اما در مورد سوال شما، شما رشته تحصلیلتون چیه؟
اگر کامپیوتری هستید قطعا راحترید برای فراگیری، چرا که حداقل با ادبیات این حوزه اشنا هستید.
اگر رشته تون غیر از کامپیوتره شاید پیشنهاد‌های استارتاپ که گفتم براتون مناسب باشه.
رسیدن به سطوح بالای برنامه نویسی مثل هر کار دیگری نیاز به زمان و تجربه داره.
برای شروع الگوریتم و بعد حل و مطالعه مسائل کتاب ساختمان داده کمک کننده است.
برنامه نویسی هم سطوح داره بصورت ساده برنامه نویسی سیستمی مثلا با زبان c نیاز به دانش تخصصی بیشتری داره اما زبان‌های سطح بالاتر مثل php یا جاواسکریپت (طراحی سایت) شاید اسونتر باشه.
قطعا اموزش و دوره‌های مجازی/حضوری رو به شما پیشنهاد می‌دم. چرا که ارتباط‌هایی که در کلاس با دیگران بدست میارید به شما نیز کمک خواهد کرد.
موفق باشید
یا علی