برای موفقیت یک پروژه در قالب دورکاری تیمی، چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟

این روزا با توسعه‌ی ارتباط بین افراد، دورکاری به نظر یکی از گزینه‌های خوب برای حفظ تعادل بین زندگی در مکان دلخواه و کار در پروژه‌ی مطلوب افراد هست. ولی خب، دورکاری بدون در نظر گرفتن بعضی از ظرافت‌های کار تیمی یا ارتباط مجازی، محکوم به شکست هست.

در زمینه‌ی دورکاری، کتاب خیلی خوبی هست به اسم Remote که تیم پروژه ی بیس‌کمپ، تجربیات دورکاری شون رو درش نوشتن. و توضیح دادن چه جوری استارتاپ و پروژه ی BaseCamp از دل همون زمان‌هایی که در روز به دلیل کار کردن در خونه و نرفتن به محل کار، ذخیره میشد به دنیا اومده!

با کنار هم گذاشتن تجربیاتمون از دورکاری و یا چالش‌های مدیریت پروژه‌های نزدیک به هم، میتونیم بعضی از نیازهای دورکاری رو دربیاریم.

شما چه دانش یا تجربیاتی در زمینه‌ی دورکاری دارین؟ چه چیزهایی در هنگام دورکاری باید حتما رعایت شه که یه تیم بتونه موفق شه؟

در ادامه‌ی دیدگاه زیر: پروژه‌های بین‌المللی موفقی وجود دارن که تیم پروژه در شهرهای مختلف و کاملا از هم دور هستن.


آپدیت :‌قسمت‌های برگزیده‌ی پاسخ‌ها

۱.

۲.

در ادامه‌ی این نیاز: پروژه به سبک اجایل پیش بره، و اسپرینت (بازه‌ی زمانی مشخصی برای تحویل کار مشخص) داشته باشیم.


پ.ن. خودم تجربه‌های خوبی در زمینه‌ي دورکاری دارم که البته نمیتونم هنوز اسم موفق یا ناموفق روش بذارم، چون خروجی‌ش هنوز در حال شکل گرفتن هست. میدونم برای دورکاری موفق، لازمه یه ظرافت‌هایی رعایت شه که به مرور که به ذهنم رسید به این موضوع تزریقش میکنم.

4 پسندیده

از نظر کار علمی نکات خیلی زیادی برای دورکاری هست ولی چند نکته ای که به مرور زمان یاد گرفتم و ممکنه کمک کنه رو سعی میکنم به تدریج بگم:

  1. جائی برای اشتراک‌گذاری به همراه جزیئات تاریخ میتونه خیلی کمک کنه. مثلا گوگل درایو یا گیت هاب.

  2. توی مراحل بهتر زمان مشخص باشه و هر مرحله یا پرسش در زمان مشخص پاسخ داده بشه، حتی اگر منفی باشه.

  3. لیدر بودن یه نفر میتونه به روان شدن کار و برنامه ریزی کمک کنه.

حسم از سئوال این جور مسائل بود. البته ممکنه خیلی دقیق نفهمیده باشم!

5 پسندیده

سلام

  1. وجود یک تصمیم گیر که همه تیم موظف به تحویل کار به ایشان هستند. لازم نیست مدیر باشد یا جایگاه بالاتری داشته باشد بلکه میتواند این حق به انتخاب تیم اصلی، به یک فرد خاص داده شده باشد. از مهمترین ویژگی های این فرد روحیه مطالبه گری، نظم، قاطعیت است.

  2. یک نرم افزار مدیریت پروژه مبتنی بر آی پی، از یک اکسل در دراپ باکس گرفته تا تسکولو وطنی یا … البته پروژه های نرم افزاری مدیریت پروژه ی خاص خود (به خصوص مبتنی بر ورژنینگ) را دارند که میتواند به عنوان یک ساید از نرم افزار اصلی مورد استفاده قرار بگیرد.

  3. تیم متعهد و پاسخگو (هر دو کلمه را مجدد بخوانید و در مفهوم و مصداق بسیار تعمق کنید).

  4. ایجاد ظرفیت و فرهنگ! میتوان در کنار مذاکره مرتب با کارفرما یا سرمایه گذار، با گزارشات منظم (و در مواردی حجیم!) همراه با ورژن های هرچند ناکامل از خروجی، سطح رضایت را تا حد معقولی بالا نگه داشت. عدم توجه به این مساله امکان کله پا شدن کل پروژه و بد تر از آن بستن باب هرگونه دورکاری در آینده در ذهن کارفرما/سرمایه گذار برای شما یا افراد دیگر را در پی خواهد داشت.

  5. صبر. تحمل کنید تا یاد بگیرید و تاثیر بگذارید. ترافیک، گرانی انرژی، ظرفیت های بالای دورکاری در استفاده از افرادی که امکان حضور ندارند و بسیاری از مسائل دیگر روز به روز ظرفیت پذیرش دورکاری را بالا میبرد. کسانی بیشترین بهره را میبرند که برای آن آماده شده باشند و دورکار های بهتر و خوش قول تری باشند.

موفق باشید

5 پسندیده
  1. در ادامه‌ی دیدگاه‌ها راجع به لیدر یا مسئول، تجربه‌ي خودم هم این بوده که موقع دورکاری، خوبه یه نفر مسئول تسهیل فرایندهای بین تیمی باشه. تقریبا مشابه اسکرام-مستر که قدرتی روی افراد دیگه نداره (مدیر ادما نیست) و در واقع داره فرایند رو مدیریت میکنه، چون مطمئنه اگه فرایند به درستی طی شه تیم به خروجی مطلوب میرسه.

  2. یه ابزار دیگه که تو فرایندهای دورکاری موثر بوده ابزار مناسبی برای چت روزانه و سرعتی هست. پیشتر از گروه تلگرامی استفاده میکردیم و الان اسلک رو خیلی مناسب‌تر دیدیم.

    افراد تیم موظف هستن که در طول روز و زمان‌هایی که مشخص میکنن، در این کانال در دسترس باشن. این طوری در طول روز به شکل در لحظه و معقولی در دسترس هم هستیم.

  3. نکته‌ی دیگه تعهدی هست که به شکل روزانه در قالب یه پیام کوچیک به هم میدیم و مشخص میکنیم در طول هر روز، روی چه ماموریتی میخوایم کار کنیم (از پروسه‌ي اسکرام قرض گرفتیم این روند رو).
    این طوری احتمال اینکه کاری خارج از برنامه به کسی تحمیل شه میاد پایین. ضمن اینکه تعهد تیمی هم هر روز تجدید میشه.

3 پسندیده

این برنامه تو ایران هم جواب میده؟

1 پسندیده

بله الان در حال استفاده از اسلک هستیم. البته ساخت تیم و پروژه در اسلک، نیاز به وی پی ان دارد، ولی بعد از آن و برای استفاده‌ی روزمره نیازی به فیلترشکن نیست.

اخیرا یک مورد دیگه از ابزارها که اتفاقا اون هم فیلتره رو برای بهبود روال دورکاری پیدا کردم: زمان‌سنج تاگل؛

در این زمان‌سنج هم میشه تیم تشکیل داد و در هر لحظه، هر کدوم از هم‌تیمی‌ها میتونن گزارش کنن روی چه کاری هستن و چه قدر زمان برای انجام یک کار استفاده کردن. اعضا به زمان‌های هم دسترسی دارن، و به نوعی میتونن ببینن هم‌تیمی‌شون چطور به کارهاش میرسه. مشابه وقتی که در یه فضای مشترک پای کار هستیم و از حال هم باخبر.